2

چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟

  • کد خبر : 1863
  • 19 بهمن 1394 - 11:38
چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟

برای مردان و زنان موهای کف سر از لحاظ ظاهری و زیبایی اهمیت زیادی داشته ، از اثرات سرما، گرما، اشعه های خورشید و ضربه به کف سر تا حدودی محافظت می نمایند؛ لذا دانستن اصول مراقبت از مو Hair Care برای همه افراد لازم است. موها دائماً رشد می کنند، تجدید می شوند و […]

برای مردان و زنان موهای کف سر از لحاظ ظاهری و زیبایی اهمیت زیادی داشته ، از اثرات سرما، گرما، اشعه های خورشید و ضربه به کف سر تا حدودی محافظت می نمایند؛ لذا دانستن اصول مراقبت از مو Hair Care برای همه افراد لازم است.
موها دائماً رشد می کنند، تجدید می شوند و ریزش می نمایند. روزانه هر تار مو ۳۵/۰ میلی متر رشد می نماید (هر سه روز تقریباً یک میلی متر و ماهیانه یک سانتی متر). در کف سر در حدود ۰۰۰/۱۰۰ فولیکول مو وجود دارد. با رشد بدن و افزایش سن تعداد فولیکول های مو کاهش می یابد. فولیکول مو از طریق جریان خون، اکسیژن، ویتامین ها، مواد معدنی و مغذی دریافت می نماید. مو از ریشه (پیاز مو) و ساقه مو که زنده نمی باشند، تشکیل یافته است.
عوامل آسیب رساننده به موها:
عوامل مکانیکی (کشیده شدن مو در اثر بستن موها، برس زدن و شانه کردن در حمام)
عوامل حرارتی (سشوار خیلی داغ و اتو کردن مو)
عوامل شیمیایی (رنگ کردن موها و فر زدن دائمی مو)
عوامل محیطی(تماس با نور خورشید، آلودگی های هوا، باد، آب دریا و شنا که بر روی ساقه مو اثر گذاشته و باعث خشکی، شکنندگی و موخوره می شوند.)
این باور که کوتاه کردن موها باعث سرعت رشد موها و یا ضخیم شدن آن ها می شود، حقیقت ندارد چون مو مخروطی شکل بوده، بعد از تراشیدن احساس می شود که موها ضخیم شده اند ؛ ولی وقتی موها بلندتر شدند این احساس وجود ندارد.
روزانه می توان ۲ الی ۳ مرتبه از برس مو یا شانه استفاده کرد ولی در حمام موقعی که موها خیس هستند نبایستی شانه یا برس به موها زد چون موهای خیس شکننده می باشندو باعث کنده شدن موها می شوند. لازم است موها با ملایمت و با آب ولرم شستشو شوند و بعد شامپو با نوک انگشتان به کف سر ماساژ داده شود. بهتر است پس از خیس کرن موها، شامپو در کف دست کمی رقیق، سپس استفاده گردد.
پس از شستشو با ملایمت با کف دست بر روی حوله بزنید تا موها خشک شوند.
محصولات مواظبت از مو نمی توانند باعث ترمیم موها بشوند چون ساقه مو زنده نیست که ترمیم گردد ولی با کمک به ساقه مو باعث براق شدن، نرم شدن و کنترل موها می شوند.
شامپوها Hair Shampoo
شامپوها جهت شستشوی موها، برداشتن چربی (سبوم) کثیفی، عرق، پوسته های کف سر و گرد و غبار محیط از روی موها استفاده می شوند و به موها استحکام، درخشندگی و طراوت می دهند.
شامپوها حاوی آب، پاک کننده Detergent ، دارای موادی به نام سورفکتانت Surfactant (که ماده اصلی شامپوها می باشند)، مواد کف کننده، نرم کننده، حالت دهنده، عطر، مواد نگهدارنده و افزودنی های اختصاصی می باشند.
ترکیبات شامپوها نباید به سلامت مو و چشم آسیب برسانند. وقتی که شامپوی مصرفی مناسب بود احتیاج به تعویض ندارد مگر این که تغییراتی در مو ایجاد کند.
تعداد دفعات شستشوی موی سر بستگی به نوع موها از روزانه تا هفتگی تغییر می کند.
انواع شامپوها
۱- شامپوی موهای طبیعی: پاک کننده آن ها لوریل سولفات و حاوی کمی حالت دهنده می باشد.
۲- شامپوی موهای چرب: خاصیت تمیز کنندگی خوبی دارد.
۳- شامپوی موهای خشک حاوی تمیز کننده های ملایم و حالت دهنده خوب می باشند. چون این نوع موها مستعد آسیب پذیری می باشند، لذا این نوع شامپوها باعث بهتر شدن موهای نازک می شوند. همچنین باعث کاهش الکتریسیته ساکن در موها می گردند.
۴- شامپوی موهای آسیب پذیر : Damaged Hair برای کسانی که موهای خود را فر کرده اند و یا از بیرنگ کننده مو Bleaching ورنگ مو استفاده کرده اند، مناسب است.
۵- شامپوهای حالت دهنده (۱×۲) شبیه شامپوهای خشک و آسیب پذیر می باشند که پس از مصرف، احتیاج به حالت دهنده ندارد.
۶- شامپو بچه: حاوی تمیز کننده های ملایم می باشد و سورفکتانت آن آمفوتریک می باشد. تحریک کننده چشم نمی باشد، همچنین برای کسانی که روزانه از شامپو استفاده می نمایند، مناسب است.
۷- شامپوهای طبی: شامپوهای ضد شوره که برای درمان درماتیت سبورئیک مصرف می شوند، حاوی تار، اسید سالی سیلیک، گوگرد، سلنیوم سولفاید، کتوکنازول و یاZinc Pyrithione می باشند که علاوه بر اثر شویندگی، اثرات آنتی باکتریال و ضد قارچ نیز دارند.
افزایش نعناع به شامپو باعث بهتر شدن احساس سوزش و خارش کف سر می شود.
حالت دهنده های مو Conditioner
باعث افزایش درخشندگی موها می شوند همچنین باعث کاهش ایجاد الکتریسیته ساکن و کاهش جرقه زدن موها در هنگام شانه زدن می شوند.
کاندیشنر با پوشانیدن شیارهای ساقه مو باعث بهتر شدن سختی ساقه مو می شود.
موها – بخصوص موهای رنگ شده و بلوند – در اثر تماس با آفتاب آسیب پذیر می شوند و حالت دهنده ها تا حدودی از اثرات اشعه UV پیشگیری می نمایند.
مواد شیمیایی که برای فر کردن یا صاف کردن موها و یا برای رنگ موهای دایمی مصرف می شوند، باعث آسیب دیدگی ساقه مو می شوند که باید پس از شستشوی سر با شامپو، از حالت دهنده استفاده و پس از یک دقیقه آبکشی شود. حالت دهنده ها حاوی پروتئین های هیدرولیز شده می باشند.
منبع مطالب :
https://www.parmoon.co

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=1863

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi