1
یادداشت اختصاصی

چه می‌شود اگر هر کسی سر جای خودش باشد ؟

  • کد خبر : 142925
  • 11 خرداد 1402 - 10:14
چه می‌شود اگر هر کسی سر جای خودش باشد ؟

دانستنی آنلاین:  سیدحسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران،  به یکی از چالش هایی اشاره کرده، که به اعتقاد اکثر کارشناسان و صاحب نظران، ریشه بسیاری از مشکلات کشورمان طی چهار دهه اخیر به حساب می آید. این چالش اساسی چیزی نیست جز، عدم قرار داشتن افراد در جایگاه مناسب است. به گزارش دانستنی […]

دانستنی آنلاین:  سیدحسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران،  به یکی از چالش هایی اشاره کرده، که به اعتقاد اکثر کارشناسان و صاحب نظران، ریشه بسیاری از مشکلات کشورمان طی چهار دهه اخیر به حساب می آید. این چالش اساسی چیزی نیست جز، عدم قرار داشتن افراد در جایگاه مناسب است.

به گزارش دانستنی آنلاین به نقل از رسانه مسئولیت اجتماعی؛ عدم قرار داشتن افراد در جایگاه متناسب در واقع همان فقدان شایسته سالاری در نظام اداری است که کمترین آسیب آن، به حاشیه رفتن نخبگان و سیل مهاجرت متخصصان از کشور است. این جدای از آسیب ها و خساراتی است که به واسطه سوء مدیریت و اقدامات غیرکارشناسانه، بر منافع و سرمایه های ملی وارد می شود.

سید حسن موسوی چلک، در یادداشت خود آورده است:

برای  چند وقت قبل با یکی از دوستان روستایم از نوشهر به سمت تهران می آمدیم که از جاهای مختلف صحبت می کردیم تااین که صحبت به ویژگی های جامعه سالم رسید و این که اگر هر کسی در هر جامعه ای سر جای خود باشد آن جامعه مسیر سلامت و پیشرفت را طی خواهد کرد. دراین زمینه دوستم ضرب المثل مازندرانی را گفت که موجب شد این یاداداشت را بنویسیم. ضرب المثل مازندرانی این بود:« وقته نی زن شو پی گر بوو بنج ره خی خارنه»! معنی این ضرب المثل این است که «هر زمانی که نوازنده نی مسئول شب پایی سر زمین کشاورزی (شالیزار برنج) باشد، یقیناً خوک(گراز) برنج(شالی) را خواهد خورد!

تامل درمعنی این ضرب المثل نشان می دهد که کسی که نی محلی می نوازد باید با استفاده از لب خود در نی فوت کند تا صدای نی بلند شود و معمولا نی نوازان در حین نواختن نی، چشم خود را می بندند. در حالی که کسی که برای شب پایی برای حفاظت از زمین شالیزار برنج انتخاب می شود باید بیدار بوده و متوجه اطراف خود باشد تا بموقع با ایجاد سرو صدا مانع از ورود خوک ها «گرازها» به زمین کشاورزی شود و به جای دو چشم، چند چشم داشته باشد. نوازندگان نی ، باید هنگام نواختن نی، روی زمین بنشینند و شب پا ها باید جست و خیز کند. نوازندگان نی، معمولا احساسی هستند و نمی توانند حیوانی را بکشند. در حالی که شب پا باید در مواقع لازم، خوک ها (گراز ها) را بکشد. طبیعی است وقتی نوارندگان نی با این ویژگی ها را برای شب پایی انتخاب می کنیم خوک ها بیایند و برنج ها را خراب کنند.

در واقع نکته قابل تامل این است که اگر افراد متناسب با توانایی ،تخصص و …مسئولیت ها را بپذیرند آن جامعه مشکلات کمتری خواهد داشت و مسیر پیشرفت بهتر و با کمترین هزینه طی خواهد شد.

همه ما در جاهای مختلف با افراد مختلفی سر و کار داریم. آنجایی که افراد سر جای خود هستند و متناسب با تخصص و توانایی خود مسئولیت های دارند آبادتر است. از منابع مادی و معنوی به درستی استفاده می شود. برای حفظ موقعیت خود تن به هر خواری و ذلتی نمی دهند.

افراد ریز مجموعه از کار کردن با آنها لذت می برند و رضایت مردم بیشتر است. اما چه می شود که برخی از افراد به هر قیمتی که شده فقط دنبال پذیرش مسئولیت هستند تا مدیر باشند ولی به این فکر نمی کنند که با پذیرش مسئولیتی که توان و تخصص انجام آن را ندارند چه ظلمی(حتی نادانسته)درحق مردم و جامعه خود انجام می دهند.

معمولا در جامعه ای سالم که جامعه ای شایسته سالار است هر کسی و هر چیزی سر جای خودش است. به امید ان روز که این شجاعت را داشته باشیم که مسئولیتی فراتر از توان خود نپذیریم. انشاءا…

سیدحسن موسوی چلک

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=142925

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi