1

پر سرعت ترین نسل اینترنت بزودی عرضه می شود

  • کد خبر : 23698
  • 28 بهمن 1396 - 16:17
پر سرعت ترین نسل اینترنت بزودی عرضه می شود

پر سرعت ترین نسل اینترنت بزودی عرضه می شود

هنوز زمان زیادی از ورود اینترنت پرسرعت بی سیم ۴G نمی‌گذرد و همچنان بسیاری از کشورهای دنیا از این فناوری محرومند و این درحالی است که ۵G آماده متولد شدن است و روزبه‌روز به عرصه ظهور ، نزدیک ‌تر می شود.

البته برای فراگیر شدن 5G همچنان کمی زود به نظر می رسد ؛ چون برای رسیدن به بلوغ چند سالی زمان نیاز دارد و می توان گفت که هنوز هیچ تلفن هوشمند و یا دستگاه دیگری از این فناوری پشتیبانی نمی کند .

بسیاری از شرکت های تولیدکننده سخت افزار ، روی توسعه 5G در حال تحقیق و توسعه هستند و دنبال راهی برای فراگیر شدن این فناوری می‌گردند. شرکت کوالکام به عنوان یکی از بازیگران اصلی این عرصه ، به تازگی از مودم جدید خود رونمایی کرده است که می تواند راه را برای رسیدن به این هدف هموار کند.

Snapdragon X50 که با فرکانس 6 گیگاهرتزی خود می تواند پرسرعت ترین فناوری اینترنت را به گوشی شما بیاورد ، از فناوری 4G نیز پشتیبانی خواهد کرد و می توان انتظار داشت که در ماه های آینده روی بسیاری از تلفن های هوشمند سوار شود.

به گفته سازندگان این تراشه ، فناوری X50 می تواند فیبرنوری را از رده خارج کند و باعث توسعه و فراگیر شدن سریع تر 5G در همه جهان شود .

البته این اولین باری نیست که دستگاه های مرتبط با فناوری 5G ، به بازار معرفی شده است و طی چند سال اخیر شاهد تجهیزات و مودم های پشتیبانی کننده از این فناوری بوده ایم. البته بهتر است بگوییم که مودم های 5G که توسط شرکت های مختلف تا به حال رونمایی شده بودند ابعادی برابر با یک ماشین لباسشویی و یا حتی بزرگتر داشتند . کوالکام با اختراع این مودم جدید توانست دنیای انتقال اطلاعات را متحول و راه را برای تبادل بیگ دیتا ها با سرعت باور نکردنی ممکن کند.

سونی، ال‌ جی،ایسوس،اوپو،HMD، شیاومی،ZTE و HTC از حالا اعلام کرده اند که از این مودم روی محصولات آینده خود استفاده خواهند کرد و مشتریان آن ها می توانند خدمات 5G را در آینده ای نزدیک روی دستگاه های خود تجربه کنند. البته برای استفاده از این فناوری باید اپراتورها هم خدمات مبتنی بر آن را به مشترکان ارایه کنند و بد نیست بدانید AT&T, اسپرینت، ورایزن، تلکام بریتانیا، تلکام چین، چاینان موبایل، یونیکام چین، KDDI، KT، ال جی اوپلاس، NTT DOCOMO، اورنج سینگتل، تلکام کره جنوبی، تلسترا، TIM و وودافون اعلام کرده اند که به زودی خدمات 5G را به مشترکان خود ارایه خواهند کرد تا زمینه ورود این فناوری به جهان آماده شود.

بدون شک سرعت را می توان مهمترین تفاوت 5G با دیگر فناوری های انتقال اطلاعات دانست. این فناوری می تواند اطلاعات را با سرعت 5 گیگابیت بر ثانیه منتقل کند و این در حالی است که این عدد در فناوری 4G از 20 مگابیت فراتر نمی رود و این یعنی انقلابی در دنیای فناوری در حال رخ دادن است.

از دیگر ویژگی های 5G ، می توان به ظرفیت بالای پشتیبانی از دستگاهایی که به طور همزمان به شبکه متصل می شوند اشاره کرد. 5G در مکان های پرازدحام می تواند از 1 میلیون دستگاه پشتیبانی کند و به همه آن‌ ها به طور همزمان خدمات رسانی کند.

تاخیر کم تر در انتقال اطلاعات (Latency) نسبت به 4G  نیز یکی دیگر از مزیت های این فناوری است که برای شفاف شدن آن می توان به بازی های رایانه ای آنلاین اشاره کرد.در این نوع بازی ها ، حرکات آنی بسیار مهم است و کاربران انتظار دارند تا هرگاه دکمه ای را فشار می دهند به سرعت عمل انجام شده به  دیگر گیمرها نشان داده شود . به عنوان مثال اگر گیمری گلوله ای شلیک می کند باید در کثری از ثانیه هم تیمی ها یا رقیبان او که از راه دور مشغول بازی هستند ، از این حرکت مطلع شده و عکس العمل مناسب نشان دهند، که به لطف فناوری 5G این موضوع بسیار بهتر از گذشته رخ خواهد داد.

ارایه دهندگان خدمات ویدیو نیز یکی دیگر از ذی نفعان اصلی این فناوری خواهند بود ، چون می‌ توانند با استفاده از 5G ، ویدیوهای استریم را با کیفیت 4K و یا حتی 8K در اختیار کاربران بگذارند .

همانطور که گفته شد با فراگیر شدن 5G هنوز فاصله داریم و به نظر می‌رسد که این فناوری در چند سال ابتدایی حضور خود، هزینه بالایی را به مشترکان تحمیل کند و براساس پیش‌بینی ها قیمت 5 یا 6 برابری درمقابل دیگر راه های اتصال به اینترنت خواهد داشت؛ اما این هزینه به مرور زمان کاسته خواهد شد و طی سه یا چهار سال آینده شاهد فراگیر شدن آن در همه جهان خواهیم بود.

به نظر می‌رسد این فناوری با توجه به هزینه پیاده سازی آن به این زودی ها نتواند 4G را کنار بزند ؛ اما این امید می رود تا در 10 سال آینده شاهد منسوخ شدن 4G توسط 5G باشیم ، البته اگر تکنولوژی دیگری پا به عرصه نگذارد و قصد کنار زدن 5G را نداشته باشد که این رویا در دنیای فناوری چندان هم دور از ذهن نیست.

منبع: اقتصاد نیوز

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=23698

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi