3

پارچه های سازگار با پوست شما

  • کد خبر : 1843
  • 18 بهمن 1394 - 15:27
پارچه های سازگار با پوست شما

به‌طور کلی انواع و اقسام پارچه از مواد مختلفی تهیه می شوند، این مواد عبارتند از: اجزای حیوانات، گیاهان، ترکیبات غیر آلی و معدنی و مواد مصنَوعی. در گذشته اکثر پارچه‌ها از مواد طبیعی (گیاه، حیوان، ماده معدنی) تهیه می شدند اما در قرن بیستم مواد مصنوعی که بیشتر منشأ نفتی دارند جایگزین مواد طبیعی […]

به‌طور کلی انواع و اقسام پارچه از مواد مختلفی تهیه می شوند، این مواد عبارتند از: اجزای حیوانات، گیاهان، ترکیبات غیر آلی و معدنی و مواد مصنَوعی.
در گذشته اکثر پارچه‌ها از مواد طبیعی (گیاه، حیوان، ماده معدنی) تهیه می شدند اما در قرن بیستم مواد مصنوعی که بیشتر منشأ نفتی دارند جایگزین مواد طبیعی گردیده است . بنابراین پارچه‌ها با توجه به مواد تشکیل دهنده آن ها دارای خصوصیات و همچنین دوام مختلفی می باشند.
پارچه‌های با منشأ حیوانی؛ مانند پارچه‌های پشمی، معمولاً از پشم حیواناتی مانند بز و گوسفند تهیه می شوند. به‌طور مثال پارچه کشمیر از پشم نوعی بُز به‌نام بز کشمیر هند تهیه می شود و لباس‌های مُوهر (Mohair) از پشم نوعی بز در شمال آفریقا به‌نام بز آنقوره تهیه می شود و یا پارچه‌های سیلک و ابریشمی (Silk) از جمله پارچه‌هایی است که منشأ حیوانی داشته و از کرم ابریشم تهیه می شود.
به‌طور کلی، بهترین پارچه‌ها برای تهیه لباس، پارچه‌هایی هستند که از مواد طبیعی مانند کتان، نخی (Linen) و ابریشم تهیه شده باشند. مواد طبیعی نسبت به مواد مصنوعی امکان تبادل هوا را بیشتر فراهم می کنند. در صورتی که لباس‌هایی که از مواد مصنوعی مانند (Polyester) پولیستر و نایلون (Nylon) تهیه می شوند به بدن می چسبند و جلوی تبادل هوا را می گیرند و در نتیجه سبب گرما و عرق کردن بدن می شوند. لباس‌هایی که از مواد طبیعی تهیه شده‌اند در فصل تابستان و آب و هوای گرم، عرق بدن را گرفته و در نتیجه مانع از ماندن عرق بر روی پوست بدن می شوند، در حالی که ماندن عرق بر پوست بدن هم غیر بهداشتی و هم ناراحت کننده می باشد بنابراین سعی کنید در فصل گرم سال از لباس های نازک و سبک که از مواد طبیعی مانند نخ و کتان تهیه شده‌اند، استفاده کنید.
لباس‌هایی که از جنس کتان می باشند برای بدن خصوصاً در فصل تابستان بسیار مناسب هستند، زیرا این لباس‌ها کمتر ایجاد حساسیت کرده و در برابر مواد‌ آلرژی زا مانند (dust-mitc) مقاوم می باشند. بنابراین، این لباس ها برای افراد مبتلا به آسم و هم‌چنین افراد دارای آلرژی و کسانی که دارای پوست‌های حساس می باشند بسیار مناسبند؛ مواد طبیعی به‌کار رفته در لباس‌های کتانی سبب تبادل بهتر جریان هوا بین لباس و پوست بدن می شوند و عرق بدن را گرفته ، با پایین آوردن گرمای بدن، آن را خنک و خشک نگه می دارند. این نوع لباس‌ها مناسب برای آب و هوای گرم و شرجی می باشند. لباس های کتانی از دوام بالاتری نیز برخوردارند. در بیمارستان‌ها، ملحفه‌ها و روپوش‌ها را معمولاً از جنس کتان انتخاب می کنند زیرا؛ این ماده برای استریل کردن و شستشو با درجه حرارت بالا بسیار مقاوم می باشد. لباس آتش‌نشان‌ها نیز از جنس کتان می باشد زیرا؛ راحت‌تر می توان آن را به مواد ضد آتش آغشته کرد. لباس‌های کتان از جمله لباس‌هایی هستند که می توان در مورد آن گفت: بشور و بپوش!
پارچه‌هایی که از جنس نایلون (Nylon)، پولیستر (Polyester) و پشم (Wool) می باشند، برای پوست بدن خصوصاً پوست افرادی که دارای حساسیت‌های پوستی و خارش هستند، مناسب نیستند. این پارچه‌ها معمولاً از مواد غیر طبیعی و شیمیایی مانند نفت ساخته می شوند و این مواد برای بهداشت و سلامت پوست مضرند.

بنابراین از آن‌جایی که پوست بدن از وسیع‌ترین اندام‌های بدن می باشد؛ سعی کنید در خرید لباس دقت لازم را داشته باشید و لباسی را خریداری کنید که از پارچه‌ای تهیه شده باشد که کمترین آسیب ناشی از مواد شیمیایی و مصنوعی را برای پوست داشته باشد.
منبع:
https://noortarjome.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=1843

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi