به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از رسانه مسئولیت اجتماعی یکی از شرکت هایی که در زمینه مسئولیت اجتماعی در سال های اخیر تلاش کرده و اقداماتی نیز انجام داده همراه اول است. اینکه شرکت هایی مانند همراه اول مسئولیت اجتماعی خود را جدی می گیرند و نسبت به جامعه احساس مسئولیت می کنند جای تقدیر دارد. با این وجود رویکردی که این شرکت در مقابل مسئولیت اجتماعی در پیش گرفته مبهم و بدون استراتژی است.
براساس آنچه همراه اول اعلام کرده این شرکت در راستای تحقق چشمانداز خود و نیز جهت تحقق اهداف راهبردی مسئولیت اجتماعیاش، با توجه به فرآیندهای تصمیمگیری و ارزیابی موجود، فعالیتهای مسئولیت اجتماعیاش را ذیل این محورهای سهگانه تعریف کرده است:
حمایتگری و اسپانسرینگ: حمایت (اعم از حمایت مالی، اطلاعرسانی، هدیه و …) از فعالیتهایی که توسط سایر مجموعهها (شرکتها، سازمانها، نهادها و …) انجام میشوند.
فعالیتهای بشردوستانه: اقداماتی که با هدف کمک به نیازمندان و بیماران انجام میشوند.
محیط زیست: اقداماتی که با هدف حفظ محیط زیست و منابع طبیعی انجام میشوند.
این در حالی است که رویکردی که همراه اول در زمینه مسئولیت اجتماعی خود در پیش گرفته بیشتر جنبه شعاری و تبلیغاتی دارد و مبتنی بر واقعیت های مسئولیت اجتماعی نیست.
حمایتگری و اسپانسرینگ
همراه اول یکی از محور های مسئولیت اجتماعی خود را در زمینه حمایت مالی،اطلاع رسانی و هدیه از فعالیت هایی که توسط سایر مجموعه ها انجام می شود عنوان کرده است.این در حالی است که مشخص نیست این شرکت چرا و از چه شرکت هایی حمایت مالی می کند؟
آیا این حمایت های مالی جزئی از وظایف شرکتی همراه اول است و یا اینکه این شرکت در کنار وظایف اصلی خود از این شرکت ها حمایت می کند؟ به دلیل اینکه همراه اول در این زمینه هیچ گزارشی ارائه نمی کند مشخص نیست که این شرکت ها به چه دلیل توسط همراه اول حمایت مالی می شوند.
اگر این حمایت ها در راستای مسئولیت اجتماعی باشد باید به صورت زمان مند گزارش آن در بخش مسئولیت اجتماعی این شرکت به مردم ارائه شود.
نکته دیگر اینکه همراه اول مشخص نکرده که هدیه هایی که به عنوان مسئولیت اجتماعی می دهد چه هدایایی، به چه دلیل و با چه هدفی است؟ آیا دادن این هدایا صرفأ جنبه تبلیغاتی دارد و یا اینکه هدیه ها به کسانی تعلق می گیرد که در واقع می توان آن را در راستای مسئولیت اجتماعی تعریف کرد؟
فعالیت های بشر دوستانه
همراه اول در ذیل عنوان فعالیت های بشردوستانه آورده که هدف کمک کردن به افراد نیازمند و بیمار است.این در حالی است که این شرکت هنوز هیچ گزارشی ارائه نکرده که تاکنون به چه نیازمندان و بیمارانی کمک کرده و این کمک ها به چه صورت بوده است؟
نکته دیگر اینکه ملاک انتخاب افراد نیازمند از سوی همراه اول چیست؟ این شرکت با توجه به چه معیار و ضوابطی افراد نیازمند را از غیر نیازمند تشخیص می دهد؟
در مورد بیماران نیز این پرسش مطرح است که آیا همراه اول تنها از بیماران خاص و صعب العلاج حمایت می کند و یا همه بیماران را شامل می شود؟
محیط زیست
تاکنون هیچ نوع گزارشی مبنی بر فعالیت شرکت همراه اول در زمینه حفظ محیط زیست به صورت رسمی منتشر نشده است. این در حالی است که این شرکت یکی از اولویت های اصلی خود را حفظ محیط زیست و منابع طبیعی ذکر کرده است.
نکته دیگر اینکه این شرکت با وجود جایگاهی که دارد می تواند در برخی مسائل مانند موضوع میانکاله ورود کند و تأثیرگذاری خود را در زمینه مسئولیت اجتماعی نشان داد. این در حالی است که در عمل چنین اتفاقی رخ نداد و این شرکت در کمتر موضوعی در زمینه محیط زیست نقش فعالی داشته است.
به همین دلیل سرفصلی که این شرکت برای فعالیت های خود در زمینه محیط زیست در نظر گرفته بیشتر جنبه تبلغیاتی دارد تا واقعیت.
اگر همراه اول در راستای مسئولیت اجتماعی خود در زمینه محیط زیست فعالیت می کرد باید این فعالیت ها را به صورت موثر و ملموس انجام می داد تا الگویی برای شرکت های مشابه باشد اما در واقعیت چنین اتفاقی رخ نداده است.
اولویت های اصلی همراه اول در زمینه مسئولیت اجتماعی
اسفندماه سال گذشته بود که تعدادی از مدیران شرکتهای اینترنتی با انتقاد نسبت به تورم موجود، افزایش دستمزد کارکنان و گرانی هزینههای جانبی، خواستار افزایش تعرفه بستههای اینترنتی برای سال ۱۴۰۱ شدند.
نخستین زمینه گران شدن اینترنت، با یک بند در بودجه پیشنهادی دولت سیزدهم نیز فراهم شد؛ دولت در این بند از بودجه، سهم خود از درآمد اپراتورهای تلفن همراه برای هزینه در توسعه زیرساختها را ۱۰ درصد افزایش داده است. افزایش پرداختی اپراتورها به دولت به معنای، افزایش هزینه خدمات آنها به کاربران از جمله بستههای اینترنتی است.
گزارش کاربران نشان میدهد که طی چند هفته اخیر، قیمت بستههای اینترنتی برخی شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی دو برابر شده است. مشاهده قیمت بستههای این شرکتهای اینترنتی و مقایسه آن با سال گذشته، افزایش صددرصدی قیمت بستههای اینترنتی را تأیید میکند. بسیاری از کاربران در شبکههای اجتماعی نسبت به افزایش قیمت بستهها، اعتراض کردهاند.
اگر چه گرانی بسته های اینترنتی همراه اول به صورت رسمی تأیید نشد اما به نظر می رسد این اتفاق در آینده رخ خواهد داد.
نکته دیگر نارضایتی کاربران همراه اول از وضعیت اینترنت و خط دهی است. اتفاقی که در شهرستان ها نمود بیشتری پیدا کرده و با انتقادات بیشتری همراه بوده است.
در چنین شرایطی اولویت اصلی همراه اول در زمینه مسئولیت اجتماعی کنترل قیمت های بسته های اینترنتی و تقویت زیرساخت ها برای افزایش سرعت اینترنت و خط دهی است.
این در حالی است که همراه اول بیشتر با اهداف تبلیغاتی در مسیری حرکت می کند که متناسب با وظایف اصلی خود نیست.
به گفته کارشناسان، در شرایطی که کاربران باکیفیت و سرعت پایین اینترنت مواجه هستند و انتقادات فراوانی از این معضل به گوش میرسد، گرانی اینترنت اعم از بستهها یا اینترنت مخابرات، امری غیرمنطقی محسوب میشود.
افزایش تعرفهها، زمانی مورد قبول است که با دریافت هزینه بیشتر از مشترکان، کیفیت و سرعت اینترنت بهتری نیز ارائه شود؛ نه آنکه کیفیت همچنان پایین و حتی بدتر اما قیمتها بالاتر باشد. به عبارتی، این نوع افزایش قیمتها راهکاری است در راستای افزایش درآمد گروهی از افراد و خالی کردن جیب مردم؛ به علاوه کاهش مصرف اینترنت در برابر پرداخت بهای بالاتر را موجب میشود.