نقطه تجاری یک مرکز اطلاعاتی مرتبط با تجارت است که اطلاعاتی را در مورد فرصتهای تجاری بالقوه، مشتریان، عرضهکنندگان و قوانین و مقررات تجاری برای کاربران فراهم میکند.
امروزه بسیاری از واحدهای تولیدی ومصرف کنندگان نهایی جهت بازاریابی ، فرآیند انتخاب و خرید محصول پیوسته از شیوه های سنتی بهره می گیرند بنحوی که تولید کننده اقدام به تولید محصول نموده و سپس به بازاریابی و فروش مبادرت می نمایند.
چه بسا هزینه های سربار و اضافی در این استراتزی (از قبیل رکود سرمایه درگردش ، هزینه های ثابت و انبار داری ) در نهایت موجب افزایش قیمت مصرف کننده می گردد از سوی دیگر مصرف کننده نیز از این آسیب مبرا نیست چرا که ملزم به خرید کالایی است که خواه نا خواه با سلیقه دیگران تولید شده است .
ضرورت و مزایای ایجاد نقطه تجاری
تجارت نوین این موضوع را به شدت نفی نموده و بر بکار گیری شیوه های بازار یابی معکوس اصرار می ورزد. به طوری که با بستر سازی مناسب از مرحله معرفی و ورود محصول مناسب از مرحله معرفی و ورود محصول به بازار(شامل شناسایی بازارهای هدف، رقبای بازار ، سهم بازار از محصول مورد نظر ) تا رسیدن به مرحله بلوغ انجام پذیرفته و مدت زمان حضور در این مسئله پیش بینی می گردد.
مهم تر این که تولید محصول طبق سلیقه وذایقه مصرف کنندگان با فرهن گهای متنوع صورت می پذیرد و تعاملی اثر بخش بین تولید کننده و مصرف کننده کالا و خدمات بدون وجود محدودیت مکانی ایجاد می شود.
موضوعی که در کشورهای توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته توجه چندانی به آن نشده اینکه بسیاری از تولید کنندگان با نگاهی غیر استراتژیک به موضوع پرداخته ومعتقدند هزینه های بازاریابی در مقایسه با سودی که از فروش محصول عایدشان می شود فراوان واین امر مقرون به صرفه نیست و این موضوع تا حدودی امر فروش و بخصوص صادرات رابه سوی رکود سوق می دهد.
مسلماً یکی از راهکارهای خروج جمود اقتصادی، ایجاد جهش صادراتی از طریق بکارگیری نقطه تجاری است و ایران یکی از ۱۳۰ عضو نقطه تجاری در سطح بین المللی است.
به نحوی که با عضویت در نقطه تجاری به معرفی و اطلاع رسانی در خصوص محصول پرداخته ، سپس فرایند انتخاب بازارهای هدف برسی گزارش های بازار ، اطلاع از وضعیت مزایده و مناقصه و ثبت سفارش از طریق وب یا پست الکترونیکی اقدام و مصرف کننده با جستجو در فروشگاه های مجازی اقدام به انتخاب یا سفارش خرید کالا و خدمات می نمابد که نهایتاً از اتلاف هزینه های یاد شده ممانعت بعمل خواهد آمد.
دیگر مزایای نقطه تجاری :
-کاهش هزینه ها (از جمله در تردد) ، کاهش آلودگی هوا، ایجاد سیستمpaper less ، استفاده کمتر از دلالان، افزایش سرعت و ضریب امنیت در ارائه کالا و خدمات، ممانعت از انزوا و انحصار صادراتی، تمرکز در بازاریابی ، حضور آنلاین در بازار های مجازی و افزایش قدرت تجزیه و تحلیل توسط مشتری، شفاف سازی و بروز رسانی اطلاعات.
شایسته است جهت تحقق این امر در شهرستان ها ،آگاه سازی از قوانین و مقررات تجارت الکترونیک و فرهنگ سازی در این خصوص بیش از گذشته تقویت و حمایت گردد.
منبع: کانال مدرسه مدیریت