به‌عنوان مثال همانطوری که آب در صد درجه می‌جوشد، در حوزه علوم اقتصادی نیز افزایش قیمت باعث کاهش تقاضا خواهد شد. تقاضا به میل، خواست و توانایی یک فرد، برای دریافت کالا یا خدمات اطلاق می‌شود. عوامل زیادی به‌جز قیمت بر روی تقاضای افراد موثر است که از آن جمله می‌توان به قیمت کالاهای جانشین و مکمل، سلیقه مصرف‌کنندگان، انتظارات از آینده و میزان درآمد مصرف‌کنندگان اشاره کرد. عوامل موثر برمصرف کالاهای داخلی فراتراز موارد مذکور بوده و حتی به موضوعات سیاسی یک کشور نیز ارتباط دارد. اگر سیاستمداران یک کشور بتوانند با صداقت و شفافیت در فعالیت‌های خود حس ناسیونالیستی و وفاق ملی را در بین افراد یک کشور ایجاد کنند، مصرف کالای داخلی تبدیل به نوعی حمایت از موجودیت ونظام سیاسی کشورها خواهد شد. به‌عنوان مثال حمایت از تولیدات داخلی و بومی دغدغه دیرین مسوولان ترکیه بوده به‌طوری که این موضوع از زمان مصطفی‌کمال آتاتورک، بنیانگذار نوین این کشور آغاز شده و به تعیین یک هفته مشخص در تقویم رسمی این کشور منتهی شده است.

بااین مقدمه درخصوص اهمیت تقاضا وعوامل موثر برآن، دراین نوشته کوتاه سعی می‌شود به‌طور مختصر به مهم‌ترین کارکردهای صنعت بیمه درحمایت از کالاهای ایرانی اشاره شود.

۱- بیمه کیفیت محصول که در صنعت بیمه از آن با نام بیمه مسوولیت محصول یاد می‌شود، مسوولیت مدنی بیمه‌گذار(تولید‌کننده، توزیع‌کننده و عرضه‌کننده) در قبال کالایی که به مصرف‌کننده یا مشتری عرضه می‌کند را تحت‌پوشش قرار می‌دهد. به این معنا که اگر مصرف‌کننده در صورت استفاده و مصرف محصول (که ناشی از قصور در کیفیت یا نقصان در کیفیت محصول است) متحمل ضرر و زیان شود، تولید کننده مکلف به جبران خسارت مالی وارده به مصرف‌کننده است و باید نسبت به جبران خسارت ایجاد شده اقدام کند. طبیعتا اگر کالاهای ایرانی استانداردلازم جهت دریافت این نوع بیمه‌نامه را داشته باشند، تمایل مردم جهت خرید آن در مقایسه با کالاهای خارجی بیشتر خواهد شد.

۲- حمایت از کالای ایران منحصربه تشویق مصرف‌کنندگان داخلی نبوده وفراتراز آن شرکت‌های بیمه می‌توانند با ارائه بیمه‌های مرتبط با حوزه گردشگری با کمک به توسعه توریسم، مصرف‌کنندگان خارجی را نیز وارد چرخه حمایت از کالاهای ایرانی کنند. با توجه به ماده ۷ آیین‌نامه شماره ۹۴ شورای‌عالی بیمه شرکت‌های بیمه می‌توانند محصولات جدید در این زمینه را براساس کلوزهای متعارف بین‌المللی و نیاز گردشگران خارجی طراحی و ارائه کنند.

۳- شرکت‌های بیمه می‌توانند در چارچوب آیین‌نامه شماره ۵۱ شورای‌عالی بیمه با ارائه بیمه‌های اعتباری برای خرید کالای ایرانی مصرف‌کنندگان را برای خریداز کالاهای ساخت داخل تشویق کنند. باتوجه به گروهی بودن بیمه‌های اعتباری، موسسات دولتی و خصوصی و اتحادیه‌های صنفی می‌توانند کارکنان خود را جهت دریافت اعتبار برای خرید کالاها و خدمات داخلی معرفی کنند.

۴- در آیین شماره ۳۴ شورای‌عالی بیمه شرایط عمومی بیمه‌نامه اعتبار صادرات کالا مشخص شده است. با اصلاح و بازنگری این آیین‌نامه شرکت‌های بیمه می‌توانند با ارائه بیمه‌نامه‌های موردنیاز صادر‌کنندگان عملا از کالاهای ساخت داخل حمایت کرده و علاوه بر مصرف‌کنندگان داخلی، مصرف‌کنندگان خارجی را نیز در حمایت از کالای ایرانی سهیم کنند.

۵- با توجه به اینکه در شرایط کنونی دامنه نوسانات نرخ ارز بالا است می‌توان با یک بررسی تطبیقی و استفاده از تجربیات سایر کشورها با ارائه بیمه‌نامه نوسانات نرخ ارز(آیین‌نامه شماره۷۰ شورای‌عالی بیمه) از صادرات کالای ایرانی حمایت کرد.

۶- شرکت‌های بیمه می‌توانند در چارچوب مقررات صنعت بیمه با طراحی بیمه‌نامه‌های مرتبط با سرمایه‌گذاران داخلی وخارجی از کالای ایرانی حمایت کنند. به‌ویژه برای سرمایه‌گذاران خارجی امنیت ومدیریت ریسک از اهمیت بالایی برخوردار است.با ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور کلیه بخش‌های اقتصادی تحت‌تاثیر قرارگرفته و منجر به افزایش تقاضای کالاهای ایرانی می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

پایگاه خبری دانستنی آنلاین