1

نقش صادرات در رشد و توسعه اقتصادی

  • کد خبر : 8903
  • 01 آبان 1395 - 15:10
نقش صادرات در رشد و توسعه اقتصادی

صادرات در اصطلاح به معنای ارتباط با بازارهای خارجی است و واردات نیز تقاضای ما برای کالاهای خارجی می باشد. در دنیای امروز که جهانی شدن اقتصاد یکی از مؤلفه های آن است تمامی کشورها نیاز به نقش صادارت و واردات دارند زیرا هیچ کشوری نمی تواند تمام نیازهای داخلی خود را تأمین نماید.

#نقش_صادرات #رشد #توسعه_اقتصادی #دانستنی #بیشتر_بدانیم

در این نوشته سعی داریم به بررسی صادرات در رشد و توسعه اقتصادی کشورمان بپردازیم.

صادرات در اصطلاح به معنای ارتباط با بازارهای خارجی و تقاضای خارجیان برای کالاهای داخلی است و واردات نیز تقاضای ما برای کالاهای خارجی می باشد. در دنیای امروز که جهانی شدن اقتصاد یکی از مؤلفه های آن است تمامی کشورها نیاز به نقش صادرات و واردات دارند زیرا هیچ کشوری نمی تواند تمام نیازهای داخلی خود را تأمین نماید.

در برنامه سوم و چهارم توسعه، نقش صادرات به عنوان یک عنصر مؤثر و کلیدی در توسعه اقتصادی کشور محسوب و بر آمادگی زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی جهت به کارگیری استراتژی های صادراتی تأکید شده است.

مسلماً کشورهایی که صادرات آن ها بیشتر از واردات است، یعنی با مازاد تجاری (مثبت بودن نرخ صادرات نسبت به واردات) روبه رو هستند، واحد پولی آن ها تقاضای بیشتری  دارد و کشورهای وارد کننده مجبور به تهیه ارز کشورهای صادرکننده می باشند و برعکس کشور وارد کننده با کاهش ارزش پولی خود مواجه است و در نتیجه قیمت کالاهای وارداتی برای مصرف کننده داخلی گران تر تمام می شود.

تولید، محور اصلی پیشرفت و توسعه می باشد و افزایش تولید، باعث افزایش اشتغال و درآمد ملی و افزایش صادرات و واردات می باشد؛ از این رو با توجه به اهمیت زیاد نقش صادرات ، دولت باید بستری مناسب برای هرچه بهتر اجرا نمودن این مهم فراهم نماید.

از عواملی که می تواند باعث افزایش نقش صادرات شود، می توان به معافیت های مالیاتی، اعطای تسهیلات، رفع مشکلات مربوط به گمرک و سیاست های حمایتی دولت از صادرکنندگان و سرمایه گذاران اشاره کرد. همچنین با ارتقای بسته بندی محصولات و معرفی یک برند مخصوص در بازار و افزایش کیفیت کالاها نسبت به  کالای مشابه خارجی می توانیم جهش صادراتی داشته باشیم. از طرفی وجود قوانین محدود کننده برای واردات پیامدهای منفی برای اقتصاد در پی دارد که می توان به شکل گیری اقتصاد زیرزمینی و قاچاق کالا که تبعات آن ضربات سنگینی را به بدنه تولید داخلی وارد می نماید، اشاره کرد. باتوجه به وضعیت اقتصادی و سیاسی کشورهای همسایه و توانایی پایین تولید داخلی این کشورها باید بیشترین صادرات کشور به این نقاط باشد.

عوامل مؤثر بر نقش صادرات

یکی از عوامل مؤثر بر صادرات و واردات نرخ ارز می باشد. سیاست گذاری های نرخ ارز، برای توسعه هرچه بیشتر صادرات و واردات و تأثیر گذاری آن ضرورتی انکارناپذیر است.

این امر در شرایط فعلی بخصوص بعد از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها و افزایش تحریم های بین المللی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

پر واضح است که یکی از مهم ترین ویژگی های اقتصاد ایران وابستگی شدید به صادرات نفتی و درآمدهای ناشی از آن می باشد، باتوجه به کاهش قیمت نفت و تحریم ها و به وجود آمدن کسری تجاری در سال های اخیر با کاهش صادرات نفتی مواجه بوده ایم. از این رو باید تمام تلاش خود را برای افزایش صادارت غیرنفتی که کاهش وابستگی اقتصاد به صادرات نفت را به دنبال دارد، معمول نماییم.

از عمده ترین کالاهای صادراتی ایران به کشورهای دیگر می توان به سنگ آهن به هم فشرده نشده، متانول، قیرنفت، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی اشاره کرد که اکثر این مواد به صورت خام می باشند. جلوگیری از صادرات مواد خام و تبدیل کردن این مواد به کالاهای مصرفی و صنعتی می تواند باعث افزایش ارزش افزوده کالاهای صادراتی شود. بیشترین واردات کشور نیز برنج، کنجاله، دانه ذرت دامی و دانه گندم می باشد.

با توجه به شرایط کنونی و موقعیت حساس کشور در این برهه زمانی می طلبد دولت به همراه اتاق های بازرگانی و کمک گمرک شرایط و بستر لازم را برای افزایش صادرات و جبران این کسری را به وجود آورد.

منبع: پارسینه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=8903

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi