2

نقاط خطرناک در خانه

  • کد خبر : 2720
  • 20 اسفند 1394 - 8:52
نقاط خطرناک در خانه

می خواهیم به چند جای پرخطر در خانه اشاره ای داشته باشیم تا حواسمان بیشتر جمع باشد.

همه شما هر روز پس از سپری کردن یک روز کاری با فرار از ترافیک و شلوغی و سروصدا به خانه پناه می برید تا در آنجا استراحت کنید و دقایقی را آرام بگذرانید. اما آمار نشان می دهد که خانه آن قدرها هم که می گویند امن نیست. در آمریکا از ۵ نفری که بر اثر آتش سوزی جان خود را از دست می دهند، ۴نفر در خانه دچار حریق شده اند. نود درصد گازگرفتگی ها در منزل اتفاق می افتد و همچنین شکستگی های دست و پا هم در خانه کم نیستند. یکی از علت هایی که در پیش آمدن این گونه حوادث تلخ در خانه دخیل است، زیاد در خانه ماندن و زمان گذاشتن در خانه است. لذا می خواهیم به چند جای پرخطر در خانه اشاره ای داشته باشیم تا حواسمان بیشتر جمع باشد.

  • آشپزخانه:

آشپزخانه قلب و مرز خطر در خانه شماست. به سادگی از این مطالب نگذرید. همان ماهیتابه شما روی اجاق گاز در صورت بی توجهی شما خطرناک ترین وسیله منزلتان است. هیچ وقت آشپزخانه را در حالی که مشغول پخت و پز هستید رها نکنید که جای دیگری بروید. اکثر آتش سوزی ها از همین جا شروع می شوند. به کودکانتان اجازه ندهید به اجاق گاز نزدیک شوند. چون ممکن است آب جوش و یا روغن داغ روی آن ها بریزد و آسیب های جدی به آن ها وارد کند. آتش سوزی صددرصد قابل پیشگیری نیست اما به هر حال همیشه راه هایی برای جلوگیری است. یکی از این راه ها، نصب هشدار دهنده دود است. حتماً این کار را بکنید برای پیشگیری از آتش سوزی ها بسیار مفید خواهدبود.

  • حمام:

حواستان به لیز خوردن در حمام باشد. این هشدار تنها برای شما نیست، برای کودکانتان جدی تر است. مقدار میلی متری آب در کف حمام باعث زمین خوردن بچه ها می شود. این هشدار را جدی بگیرید. پس از استفاده از حمام سعی کنید حتماً کف آن را خشک کنید.

وقتی می خواهید کودکتان را به حمام ببرید همیشه بازوی آن ها را بگیرید. این نکته را هم به خاطر بسپارید که هیچگاه کودکان را در حمام تنها نگذارید، حتی برای چند لحظه. مثلاً برای جواب دادن به تلفن یا باز کردن و در آوردن حوله و امثال این کارها بچه ها را تنها نگذارید. اما به غیر ازکودکان افراد بالای ۷۵سال و مسن هم از افرادی هستند که لیز خوردن در حمام و به زمین افتادن را بیش از دیگران تجربه کرده اند. به همین علت هم هست که اکثر طراحان داخل منزل معمولاً سعی می کنند از کف های کاملاً صاف و لیز کمتر استفاده کنند.

  • مسمومیت:

 از دیگر آسیب دیدگی های خانه مسمومیت است آمار نشان می دهد که هر هفت دقیقه در آمریکا یک نفر به خاطر مسمومیت از مواد شیمیایی شوینده به اورژانس مراجعه می کند. اکثر این افراد را باز هم کودکان تشکیل می دهند. این مواد را معمولاً در کابینت های حمام قرارمی دهند و کودکان برای آگاهی از محتویات، آن ها باز می کنند یا بوی می کنند یا می نوشند یا به سرو صورت خود می ریزند که همه این ها انواع و اقسام خسارت را وارد می کند.

  • جعبه داروها:

جعبه داروها هم از این قضیه مستثنی نیست. استفاده از قفل های مخصوص و قرار دادن در ارتفاع بالا مشکل شما را حل خواهدکرد. والدین هوشیار حتماً این کار را انجام داده اند. بد نیست آمار مرگ و میر کودکان در آمریکا را که براثر خوردن دارو، جان خود را از دست داده اند، بدانید. در سال ،۱۹۶۰ ۴۵۰ کودک براثر خوردن دارو کشته شدند و اکنون این آمار در آمریکا به ۳۰ نفر در سال کاهش یافته است. شما هم پیشگیری کنید.

  • اتاق خواب:

والدین باید اتاق خواب کودکانشان را کاملاً تحت نظارت خود داشته باشند مخصوصاً در زمان بازی کودکان. هرگاه اسباب بازی و یا عروسک تازه ای برای کودکانتان تهیه می کنید، کاملاً آن را مورد بررسی قرار دهید تا مشکلی نداشته باشد. مثلاً در قسمتی از آن تیزی و یا خشکی وجود نداشته باشد. فرزند بزرگ تر خود را آموزش دهید تا وسایلش را داخل کمدی قفل دار و دور از دسترس خواهر یا برادر کوچک ترش قرار دهد تا او دچار آسیب دیدگی نشود. توپ های بادی، بادکنک و امثال این وسیله ها که بادی هستند . خطر جدی برای کودکان است. خارج شدن ناگهانی باد آن ها در دهان کودک موجب تنگی نفس و احتمالاً خفگی می شود.

  • نردبان:

زمین خوردن برای هر کسی ناراحت کننده است و زمین خوردن های سخت حتی باعث شکستگی های ناجوری هم می شود. اما برای افراد سالخورده و مسن زمین خوردن و شکستگی در یکی از بخش های بدن آن ها یعنی پایان استقلالشان. اگر خانه را برای کودکان امن می کنید برای بزرگسالان هم باید این کار را انجام دهید.
اغلب زمین خوردن ها از پله اتفاق می افتد. از تخت افتادن در رده دوم قرار دارد و افتادن از نردبان در رده سوم زمین افتادن ها قرار گرفته است.

نکته مهم که باید در خصوص پله ها، چه در منزل و چه در راهروها رعایت شود، این است که باید اشیا را از روی پله ها جمع کنید و نگذارید چیزی روی آن باشد.

یک سطل حصیری یا پلاستیکی در بالا یا پایین پله ها قرار دهید و وسایل و اشیا را داخل آن بگذارید. بعضی اوقات یک مداد، باعث افتادن و شکستگی های سختی شده است.

به هنگام بالا رفتن از نردبان بی توجه بالا نروید. این بدین معناست که حواستان کاملاً جمع باشد و به اطراف توجه نکنید. به هنگام بالا رفتن از نردبان از کسی برای ثابت نگه داشتن نردبان استفاده کنید.

  • استخر و وان:

مراقبت از اعضای خانواده در استفاده از استخر و وان یکی از واجبات و راز سلامتی در خانواده هاست که بخصوص در مورد کودکان باید بیشتر به این مهم توجه داشت؛ چرا که هر سال در حدود ۲۵۰ کودک زیر ۵ سال در استخر و ۱۰۰کودک در وان حمام صدمه می بینند.

منبع:

https://vista.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=2720

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi