3

موتور جستجوی خرید؛ ابزاری هوشمند برای خرید و فروش آنلاین

  • کد خبر : 156485
  • 02 بهمن 1402 - 16:41
موتور جستجوی خرید؛ ابزاری هوشمند برای خرید و فروش آنلاین
در هنگام خرید و فروش‌های آنلاین، چالش‌های زیادی برای انتخاب محصول با بهترین قیمت، اطلاع از تمامی اجناس موجود در فروشگاه‌های آنلاین و… وجود داشت؛ تا اینکه اولین موتورهای جستجو خرید به وجود آمدند و رفته رفته با آگاه‌تر شدن خریداران، فروشندگان هم بیشتر از قبل، دیده شدند و توانستند سود بیشتری به دست آورند. تمامی این موتورهای جستجو، با استفاده از الگوریتم‌های خود، توانستند مسیر خرید و فروش آنلاین را به طور کامل تغییر دهند و به این ترتیب شاهد صرف زمان کمتر برای انتخاب محصول از سوی کاربران بودیم.

دانستنی آنلاین : در هنگام خرید و فروش‌های آنلاین، چالش‌های زیادی برای انتخاب محصول با بهترین قیمت، اطلاع از تمامی اجناس موجود در فروشگاه‌های آنلاین و… وجود داشت؛ تا اینکه اولین موتورهای جستجو خرید به وجود آمدند و رفته رفته با آگاه‌تر شدن خریداران، فروشندگان هم بیشتر از قبل، دیده شدند و توانستند سود بیشتری به دست آورند. تمامی این موتورهای جستجو، با استفاده از الگوریتم‌های خود، توانستند مسیر خرید و فروش آنلاین را به طور کامل تغییر دهند و به این ترتیب شاهد صرف زمان کمتر برای انتخاب محصول از سوی کاربران بودیم.

از طرفی دیگر، موتورهای جستجو خرید منجر به دیده شدن فروشگاه‌های آنلاین کوچک و متوسط شدند. بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین بزرگ در سال‌های گذشته با تبلیغات گسترده توانسته‌اند به کاربران زیادی دست پیدا کنند و فروشگاه‌های کوچک و متوسط، فضایی برای رقابت با این برندها نداشتند؛ اما خوشبختانه، در سال‌های اخیر، موتورهای جستجوی خرید ایرانی مانند ترب و شاپی وی فعالیت‌شان را آغاز کرده‌اند و توانستند هم خریداران را به سمت بهترین انتخاب‌های ممکن، هدایت کنند و هم فروشگاه‌های آنلاین کوچک و متوسط، فضای کافی برای رقابت با فروشگاه‌های بزرگ را به دست آورند.

موتور جستجوی خرید چیست؟

موتورهای جستجو خرید با استفاده از الگوریتم‌های خود می‌توانند قیمت‌ها، نظرات خریداران و مصرف‌کنندگان و دیگر کالا‌های ارائه شده توسط یک فروشگاه آنلاین را به صورت یکپارچه و در یک صفحه وب در اختیار خریداران قرار دهند. این ابزارها همچنین می‌تواند فروشندگان را به صورت مستقیم به خریداران متصل کند تا محصولات خود را با سرعت بالا و سود واقعی به فروش برسانند.

بگذارید این موضوع را با ذکر یک مثال بیشتر باز کنیم. مثلاً در سایت دیجی‌کالا ۵ فروشنده، با سلام ۳ تا و در تکنولایف ۶ فروشنده برای آیفون ۱۳ حضور فعالیت می‌کنند. حالا، موتورهای جستجوی خرید می‌توانند با کنار هم قرار دادن تمام این فروشگاه‌ها و نشان دادن قیمت، امتیاز و نظرات کاربران و موجودی دیگر محصولات آن‌ها، دست خریدار را در دست فروشنده‌ای که مطابق نظر آن‌هاست قرار می‌دهد.

چه موتورهای جستجوی بزرگی در ایران فعالیت می‌کنند؟

موتورهای جستجوی خرید در گذشته مختص فروشگاه‌های خارج از کشور بودند و در ایران فعالیت نمی‌کردند؛ این خلا باعث شد تا کم‌کم پای موتورهای ایرانی، مانند ترب، شاپی وی و ایمالز، به فضای اینترنت باز شود.

ترب؛ شناخته‌شده‌ترین موتور جستجوی خرید ایرانی

موتور جستجوی خرید

ترب از جمله مهم‌ترین موتورهای جستجوی خرید ایرانی است که سرعت بالایی دارد و نتایج خوبی را به کاربران خود نمایش می‌دهد و به دلیل سابقه بالا، تمامی کاربران می‌توانند با اطمینان از فروشگاه‌هایی که این موتور جستجو به آن‌ها نمایش می‌‌دهند، خرید کنند.

تمامی فروشگاه‌های آنلاینی که در پلتفرم ترب نمایش داده می‌شوند، در این سایت ثبت‌نام کرده‌اند و به این ترتیب جای خالی فروشگاه‌هایی مانند دیجی‌کالا و خانومی به شدت احساس می‌شود؛ پس می‌توانیم به این نتیجه برسیم که مشتریان نمی‌توانند آگاهانه‌ترین خرید ممکن را در زمان استفاده از ترب داشته باشند.

شاپی وی؛ با بیشترین تعداد کالاها و فروشنده در بین موتورهای جستجوی خرید ایرانی

عدم وجود فروشگاه‌های بزرگ در پلتفرم ترب، یک اشکال مهم بود و شاپی وی با برطرف کردن این موضوع و همچنین داشتن کارایی مناسب، بیشترین تعداد کالاها را پوشش می‌دهد. در واقع، شاپی وی کالا‌های موجود در فروشگاه‌های بزرگی مانند دیجی‌کالا و خانومی را در کنار فروشگاه‌‌های متوسط و کوچک به شما نمایش می‌دهد؛ به این ترتیب می‌توانید خریدی آگاهانه‌تری داشته باشید.

علاوه‌براین، باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که شاپی وی پلتفرم تازه‌ای است و احتمالاً به دلیل در دست توسعه بودن فیلترهای خرید، کاربران به برخی از فیلترهای آن عادت ندارند.

ایمالز؛ قدیمی‌ترین موتور جستجوی خرید ایرانی

اگر به خرید آنلاین علاقه داشته باشید، حتماً در سال‌های قبل با ایمالز برخورد داشته‌اید. اولین پلتفرمی که به صورت جدی در زمینه ابزارهای آنلاین جستجوی خرید فعالیت خود را آغاز و راه را برای دیگر پلتفرم‌ها هموار کرد. یکی از نقاط ضعف این پلتفرم، رابط کاربری آن است. رابط کاربری ایمالز بسیار قدیمی و آزاردهنده است و کاربر نمی‌تواند به راحتی کالا مورد نظر خود را در آن پیدا کند. همچنین، دسته‌بندی‌ها و منوهای سایت ایمالز هم هنوز قدیمی هستند.

چگونه می‌توان خرید و فروش آنلاین بهتری داشت؟

  • در مرحله اول شما باید سراغ موتورهای جستجوی خرید ایرانی بروید؛ چرا که موتورهای جستجوی خرید خارجی یا از سایت‌های ایرانی پشتیبانی نمی‌کنند یا اینکه تعداد سایت‌های ایرانی حاضر در این موتورهای جستجو بسیار اندک هستند و در نهایت نتیجه خوبی را ارائه نمی‌دهند.
  • در مرحله بعدی شما باید سراغ مقایسه قیمت‌ها با هم بروید و نظرات کاربران را بخوانید.
  • در مرحله آخر هم سراغ استفاده از لینک‌های موجود در این موتورهای جستجوی خرید مثل شاپی وی و ترب بروید و به صفحه وب‌سایت فروشنده منتقل شوید و خرید را انجام دهید.

موتورهای جستجوی خرید چه مزایای دیگری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند؟

دنیای امروز، دنیای تکنولوژی است و موتورهای جستجوی خرید اگر در لبه تکنولوژی روز دنیا حرکت نکنند، نمی‌توانند خدمات خوبی را به کاربران‌شان ارائه دهند؛ از این رو، موتورهای جستجو با استفاده از تکنولوژی‌های روز، از جمله مدل‌های زبانی و هوش مصنوعی، می‌توانند با دقت بیشتری فروشگاه‌های آنلاین را بررسی کنند و کالاهای مشابه را با قیمت‌های مختلف در هر دسته‌بندی به مشتری نشان می‌دهند.

پس می‌توانیم به این نتیجه برسیم که موتورهای جستجوی خرید با استفاده از این فناوری‌ها، شانس یکسانی را به همه فروشندگان برای دیده شدن توسط مشتری با قیمت رقابتی و تنوع اجناس خود می‌دهد. از طرفی دیگر هم خریداران با مقایسه قیمت‌ها می‌توانند محدوده قیمت کالای مورد نظر خود را شناسایی کرده و مبلغ بیشتری از آن بازه نپردازند. این موضوع می‌تواند جلوی کلاه‌بردارهای آنلاین را هم بگیرد.

مطلع شدن از تخفیفات فروشگاه‌ها هم یکی دیگر از مزایای موتورهای جستجوی خرید است. با رسیدن به مناسبت‌های خاصی، مانند سالگرد تاسیس فروشگاه‌ها، بلک‌فرایدی، شب یلدا و نوروز، فروشگاه‌ها معمولاً تخفیف‌های خاصی را در نظر می‌گیرند و خریداران احتمالی می‌توانند به صورت بهتری از این تخفیف‌ها مطلع شوند.

رابطه بین ارزش بازار خرید آنلاین ایران و موتورهای جستجوی خرید چیست؟

 

با گسترش استفاده از اینترنت در ایران، سهم خرید آنلاین (مخصوصا خرده‌فروشی‌های آنلاین) از کل خریدهایی که روزانه انجام می‌شوند، در حال بیشتر شدن است. براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی تکرسا، سهم خرده‌فروشی‌های آنلاین از کل بازار خرده‌فروشی، تنها ۴ درصد است.

این ۴ درصد شاید در نگاه اول کم به نظر برسد، اما زمانی که سراغ اطلاعات ارزش بازار آنلاین ایران که از سوی وب‌سایت DB eCommerce منتشر شده می‌رویم، متوجه می‌شویم که تقریبا ۹۱ تریلیارد و ۹۰ میلیارد تومان در سال ۲۰۲۳ بوده است. این گزارش همچنین به ما نشان می‌دهد که ارزش این بازار در سال ۲۰۲۷ به ۱۲۷ تریلیارد و ۵۱۵ میلیارد تومان (دلار ۵۰ هزار تومان) می‌رسد.

این آمارها همچنین پیش‌بینی می‌کنند که ایران در سال ۲۰۲۳ در رتبه ۶۱ام بازارهای بزرگ دنیا قرار می‌گیرد و این ۴ درصد در این سال بالغ بر ۳ تریلیارد و ۶۴۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است. در این میان، فروشندگان آنلاین روزبه‌روز بیشتر خواهند شد و خریداران نیز بیش از پیش به ابزارهای مقایسه نیاز پیدا خواهند کرد. بنابراین، اینجاست که موتورهای جستجوی خریدی مانند شاپی وی و ترب وارد میدان می‌شوند تا بهترین و مناسب‌ترین گزینه را به خریداران و احتمال بیشتر دیده شدن را به فروشندگان ارائه دهند.

 

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=156485

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.