5

مهرداد بذرپاش دوساله شد !

  • کد خبر : 126630
  • 31 خرداد 1401 - 2:03
مهرداد بذرپاش دوساله شد !

شهید والا مقام منصور بذرپاش دوم فروردین ۱۳۳۴  ، در گرمسار چشم به جهان گشود. پدرش رحیم و مادرش، عشرت نام داشت. در رشته تجربی متوسطه درس خواند و کارمند اکباتان بود. سال ۱۳۵۶ ازدواج کرد و صاحب یک دختر بنام الهام و یک پسر بنام مهرداد شد. به گزارش دانستنی انلاین ، دکتر حسن […]

شهید والا مقام منصور بذرپاش دوم فروردین ۱۳۳۴  ، در گرمسار چشم به جهان گشود. پدرش رحیم و مادرش، عشرت نام داشت. در رشته تجربی متوسطه درس خواند و کارمند اکباتان بود. سال ۱۳۵۶ ازدواج کرد و صاحب یک دختر بنام الهام و یک پسر بنام مهرداد شد.

مهرداد بذرپاش دوساله شد !

به گزارش دانستنی انلاین ، دکتر حسن خسروی، مدرس دانشگاه و بنیانگذار روابط عمومی در دیوان محاسبات کشور در یادداشت خود آورده است: منصور بذرپاش به عنوان بسیجی در جبهه ها حضور یافت و در روز دهم اردیبهشت  ۱۳۶۱،  در سن ۲۷ سالگی و در حالی که پسرش مهرداد تنها حدود دوسال سن داشت ، در عملیات بیت المقدس با سمت معاون فرمانده گردان در جبهه فکه بر اثر اصابت گلوله توسط نیروهای دشمن به شهادت رسید . مزار پاک این شهید در بهشت زهرا ( س ) تهران  قطعه ۲۶ ردیف ۳۹ و شماره ۲۹ واقع است. یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد .

مهرداد بذرپاش داماد دکتر علیرضا علی احمدی وزیر آموزش و پرورش دولت نهم دکتر احمدی نژاد  متولد ۲۰ مرداد ۱۳۵۹ است . وی در روز چهارشنبه اول مرداد ماه ۱۳۹۹ ساعت یازده و چهل و چهار دقیقه صبح با رای ۱۵۸ نفر از مجموع ۲۴۴ نفر نمایندگان حاضر در جلسه دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و در اولین روز از ماه شریف ذیحجه و در آستانه  ۴۰ سالگی به عنوان رییس کل دیوان محاسبات کشور انتخاب شد . به مهرداد بذرپاش در مرداد ماه از دو جهت باید تبریک گفت : نخست ،  اول مرداد ۱۳۹۹ که دوسالگی حضور وی در دیوان محاسبات کشور است و دوم ، ۲۰ مرداد که سالروز تولد ایشان میباشد .

مهرداد بذرپاش به عنوان فرزند شهید و مصداقی از جوانان جهادی انقلابی دو سال است که سکان مدیریت دیوان محاسبات کشور را با شعار : دیوان محاسبات فناورانه مردم پایه در دست گرفته است . هر چند که تحصیلات فنی مهندسی وی با رشته کاری دیوان محاسبات کشور که مبتنی بر مباحث حقوقی و حسابداری است مستقیما مرتبط نمیباشد ،  اما وی با هوشمندی و بهره گیری از تجارب مدیریتی خود در در طول بیست سال گذشته توفیق یافته تا حد زیادی این نقیصه را برطرف نماید . چرا که ایشان با بکارگیری تمام ظرفیتهای بالقوه و بالفعل درون سازمانی و برون سازمانی دیوان محاسبات کشور توانسته است که از جمیع جهات کارنامه  قابل قبولی در این دو سال از خود بجای بگذارد .

همگان مستحضرند که اصول ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی و ماده ۴۲ قانون دیوان محاسبات کشور ، جایگاه قدرتمند قانونی با جغرافیای وسیعی از حوزه عملکردی را برای دیوان محاسبات تعریف و تبیین کرده و از این منظر دیوان محاسبات کشور یکی از قدرتمندترین قوانین و مقررات اساسنامه ای ریشه دار را در میان سازمانهای اداری و تشکیلات حکومتی ایران دارد .

در طول دوسال گذشته وجهه همت مهرداد بذرپاش در قامت و کسوت رییس کل دیوان محاسبات کشور این بوده که مجموع برآیند کار و فعالیت ارکان دیوان محاسبات در کلیه سطوح آن منجر به ارایه یک گزارش کیفی راهگشا در قالب گزارش جامع تفریغ بودجه به منظور انتظام بخشی به سیستم بودجه ریزی و مبنایی برای تصمیم گیریها و تصمیم سازیهای مجلس و دولتمردان  و…. باشد که این ویژگی کاری در حقیقت ، بخش روشن و برجسته  عملکرد دوساله بذرپاش در دیوان محاسبات کشور قلمداد میشود .

تحقق شعار دیوان محاسبات فناورانه مردم پایه  ، مستلزم بکارگیری همه ظرفیتهای مادی و معنوی دیوان محاسبات کشور بوده که بذرپاش با هوشمندی و درک درست از موقعیتها توانسته است تمامی دانش و تجربه کارکنان دیوان محاسبات را به شکلی عالمانه و در قالب هم افزایی عمومی به منظور ایجاد ارزش افزوده برای دیوان محاسبات کشور بکار گیرد . وی با نگاه تخصصی به دیوان محاسبات و کادر فنی حرفه ای آن توانست در دو سال گذشته انگیزه و اراده و رغبت مدیران و کارکنان را دو چندان کرده و با استفاده از اهرم های رفاهی انگیزشی مبتنی بر توجه به کرامت انسانی توجه عموم کارکنان دیوان محاسبات کشور را به انجام کار جهادی جلب کند .

یکی از نکات مثبت عملکردی بذرپاش در دو سال گذشته ، دعوت از خیل کثیر متخصصان ، کارشناسان و اندیشمندان و صاحب نظران کشور در قامت  نمایندگان مجلس ، فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی ، اساتید دانشگاه ها ، وزراء و مدیران دستگاه های مختلف بوده که در این جلسات عمدتا ، ارتقاء جایگاه و نقش مهم دیوان محاسبات به عنوان یک مشاور امین دلسوز در کنار مدیران دستگاه ها همواره مورد تاکید قرار گرفته است . داشتن تفکر سیستمی و پرهیز از کار جزیره ای و داشتن نگاه جامع به جغرافیای بحث کنترل و نظارت در کشور و هم چنین اعتقاد به داشتن یک روابط عمومی قدرتمند فراگیر مردمی و توسعه ارتباطات انسانی و  برخورداری از  نقشه راه روشن در زمینه مردمی سازی بحث کنترل و نظارت  ، همگی باعث شد تا در دو سال گذشته ، دیوان محاسبات در کانون توجه دولتمردان و خصوصا مقام معظم رهبری و ذکر خیر ایشان از خدمات و تلاشهای مجموعه دیوان محاسبات کشور قرار گیرد ،  چرا که وی سعی کرده با ایجاد اتحاد و پیوستگی و همکاری تنگاتنگ با سایر نهادهای نظارتی مهم کشور نظیر سازمان حسابرسی و سازمان بازرسی کل کشور یک زبان مشترک و یک تفاهم نامه ملموس کاری را به منصه ظهور برساند که در دوره های گذشته کمتر سابقه ای در این خصوص سراغ داریم .

در طول چهل سال گذشته ، دیوان محاسبات کشور همواره  برای حضور موثر در عرصه های بین المللی دچار ضعف  ساختاری و اساسی بوده و این سازمان به ندرت توانسته است که نقش تعیین کننده ای در ارکان و اجزای سازمانهای بین المللی ذیربط خصوصا : اینتوسای ( سازمان جهانی متشکل از دیوان محاسبات کشورهای دنیا )   و آسوسای ( سازمان حسابرسی متشکل از دیوان محاسبات کشورهای آسیایی ) و… داشته باشد .یک علت عمده این موضوع ، افتادن در دام روزمرگی ها و کلاف بعضا سردرگم حسابرسیهای سفارشی و غیر حرفه ای و هم چنین عدم اعتقاد جدی مدیران قبلی به گسترش مناسبات و تعاملات بین المللی ذیربط بوده که از اتفاق چنانچه در این خصوص به قدر لازم و کافی کار میشد امروزه ما شاهد ظهور و بروز بهتر و بیشتری از نقش حسابرسی دیوان محاسبات کشور در پیشگیری و مبارزه با فساد و پولشویی و اختلاس و سایر مظاهر و مصادیق تخلف میبودیم .

امروز که مهرداد بذر پاش حضور دوساله خود در دیوان محاسبات کشور را پشت سر میگذارد انتظار میرود تا با این تجربه دو ساله کسب شده  موفق بتواند یک ارزیابی حرفه ای تمام عیار از مدیریت خود را در معرض افکار عمومی قرار دهد بویژه اینکه وی با راه اندازی سامانه نظارت مردمی ۱۹۸ نشان داد که بطور جدی قصد دارد تا مردم را از کم و کیف فعالیتهای دیوان محاسبات کشور مطلع نماید .

خروجی و برایند کار دیوان محاسبات کشور قاعدتا میبایست منجر به چهار نتیجه کلی زیر گردد :

۱ – کمک به بهینه سازی فرایند بودجه ریزی سالانه کشور .

۲ – کمک به مدیران دستگاه ها در جهت انضباط در دخل و خرج  بودجه ای .

۳ – کمک به پیشگیری و مبارزه با فساد و تخلف .

۴ – کمک به تحقق رشد و توسعه پایدار کشور .

یادمان باشد که دیوان محاسبات کشور به عنوان یک نهاد نظارتی ، یک مسیولیت اجتماعی سنگینی را نیز بر عهده دارد . بدین معنی که مردم به این سازمان اعتماد کرده اند که به عنوان نماینده  و امین آنان از هیچ کوششی برای بستر سازی جهت توزیع عادلانه ثروت ، تحقق عدالت اجتماعی و مبارزه بی امان با فساد و تخلف دریغ نورزیده و هیچ گاه اسیر سیاست زدگی ها و سیاسی کاریها و بده بستانهای حزبی و سیاسی گروه ها و شخصیتهای مختلف نگردد . از این رو حفظ استقلال و جایگاه حرفه ای و تخصصی دیوان محاسبات کشور بسیار مهم و مورد تاکید  است .

امید است مهرداد بذرپاش با انجام یک ارزیابی عملکرد جامع ، مدت باقیمانده از دوران ریاستش بر دیوان محاسبات کشور را با نگاهی آینده پژوهانه و مبتنی بر برخورداری از سرمایه انسانی دانا و توانا ، با موفقیت بیشتر به پیش ببرد .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۴ / ۵. تعداد امتیازات: ۹۷

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=126630

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi