0

مصرف‌کننده آلفا به چه کسی می‌گویند؟

  • کد خبر : 8181
  • 21 سپتامبر 2016 - 16:16
مصرف‌کننده آلفا به چه کسی می‌گویند؟

واژه “مصرف‌کننده آلفا” به‌نوعی یک انتخاب نام در حوزه بازاریابی است که به عادات خرید بخش اکثریت مطلوب از یک مجموعه از مصرف‌کنندگان می‌پردازد که عموماً به‌عنوان بخشی از جمعیت مصرف‌کنندگان شناخته می‌شوند که بخش قابل‌توجهی از درآمد قابل‌تصرف خودشان را به خرید محصولات و خدمات اختصاص می‌دهند.

#مصرف_کننده_آلفا #بیشتر_بدانیم #دانستنی

مصرف‌کننده آلفا جزء اولین دسته از مصرف‌کنندگان یک کالا یا خدمت هستند و بازاریابان اغلب توجه ویژه‌ای به این دسته از خریداران دارند، چراکه این دسته از مصرف‌کنندگان تأثیر قابل‌توجهی بر موفقیت یا شکست نهایی محصول موردنظر دارند.

مفهوم اساسی و اولیه مصرف‌کننده آلفا اغلب مرتبط با یک بازاریابی حرفه‌ای به نام ایرما زاندی Irma Zandi دانسته می‌شود. ایرما برای اولین بار مفهومی را در اواسط دهه 1980 میلادی توسعه داد که امروزه تحت عنوان بازاریابی روند از آن یاد می‌شود. اساساً بازاریابی روند بر این اساس و فرض استوار است که یک جمعیت به نسبت اندک می‌توانند برای اولین بار از یک محصول یا خدمت استفاده کنند و حجم بالایی از بدنامی را برای آن محصول یا برند رقم بزنند. در مقابل این موضوع باعث می‌شود تا توجه تعدادی دیگر از مصرف‌کنندگان به آن کالا جلب شود و از آن استفاده کنند و احتمالاً آن کالا را یک کالای خوب و باکیفیت ببینند. نتیجه نهایی این فرایند این است که جریان اصلی مصرف‌کنندگان رفته‌رفته محصول را قبول کرده و آن را می‌خرند و این‌گونه به افزایش فروش محصول کمک می‌کنند. گروه‌هایی از افراد که در یک‌روند پیش‌قدم شده و آن روند را در مرکز توجه گروه‌های بزرگ‌تری از مردم و مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند، تحت عنوان مصرف‌کنندگان آلفا شناخته می‌شوند.

مایکل وولف، اقتصاددان، اولین نفری بود که از واژه مصرف‌کننده آلفا در سال 1999 در کتاب خودش تحت عنوان “اقتصاد سرگرمی” استفاده کرد.

مصرف‌کننده آلفا

واژه “مصرف‌کننده آلفا” به‌نوعی یک انتخاب نام در حوزه بازاریابی است که به عادات خرید بخش اکثریت مطلوب از یک مجموعه از مصرف‌کنندگان می‌پردازد که عموماً به‌عنوان بخشی از جمعیت مصرف‌کنندگان شناخته می‌شوند که بخش قابل‌توجهی از درآمد قابل‌تصرف خودشان را به خرید محصولات و خدمات اختصاص می‌دهند. مصرف‌کنندگان آلفا به تمام انواع مختلف از محصولات علاقه‌مند هستند، ولی عموماً با خرید کالاهای لوکس شناخته می‌شوند، از قبیل لباس‌های مارک‌دار، رستوران‌های برند و آخرین فناوری‌های عرضه‌شده به بازار در حوزه‌های تخصصی مختلف.

باوجوداینکه هر شخصی می‌تواند نقش یک مصرف‌کننده آلفا را بازی کند، علمای بازاریابان اعتقاددارند که برخی از پذیرندگان اولیه دارای خصوصیات جمعیت شناختی متفاوتی نسبت به دیگر مصرف‌کنندگان هستند. اول‌ازهمه به بازار نوجوانان می‌پردازیم. مصرف‌کنندگان آلفا نوجوان به‌شدت برای تولیدکنندگان عرصه پوشاک، موسیقی و لوازم الکترونیک دارای اهمیت هستند. مصرف‌کنندگان در این گروه سنی به‌شدت نسبت به پذیرش ایده‌ها و محصولات جدید علاقه‌مند هستند و روی خوش‌نشان می‌دهند و اغلب ازجمله ایجادکنندگان روند هستند که مسیر رشد روند را برای گروه‌هایی از افراد با رده سنی بالاتر را هم مهیا می‌کنند.

در طرف دیگر این طیف، بازاریابان به دنبال آن دسته از مصرف‌کنندگان آلفا هستند که به‌نوعی جزء نسل انفجار جمعیت شناخته می‌شوند (نسلی که در طی سال‌های دهه 1360 به دنیا آمدند). این نسل از مصرف‌کننده‌ها که از منظری (به دنیا آمدن در دوره‌ای دنیا در رفاه اقتصادی بسیار زیادی قرار داشت) جزء ثروتمندان جامعه شناخته می‌شوند، اغلب از منابع مالی قابل‌تصرف زیادی برخوردار هستند که تمایل به هزینه کردن آن‌ها برای کالاهایی دارند که موجب می‌شود آن‌ها را جزء مصرف‌کنندگان آلفا قرار دهند. در نظر گرفتن این نسل از افراد در شکل دادن به روند برای خرید خدمات مسافرتی، کشتی‌های تندرو و خانه‌های دوم و سوم در ادامه همان الگوی رفتاری اتفاق می‌افتد که مصرف‌کنندگان نوجوانان آلفا در تبعیت از آن اقدام به خرید کالاهای مصرفی می‌کنند. دراین‌بین بازاریابان با اقناع یک گروه از افراد به‌عنوان گروه اصلی و دارای تمایل به استفاده از یک کالا یا خدمت خاص، آن‌ها را در معرض تبلیغاتی قرار می‌دهند که برای اولین و آن‌هم به این گروه نشان داده‌شده است. سپس در مراحل بعدی کمپین را گسترده‌تر کرده و بخش‌های دیگری از اقتصاد را در معرض آن قرار می‌دهند. مصرف‌کنندگان آلفا هم با معرفی آخرین روندها به دوستان، افراد خانواده و آشنایان آن‌ها و استفاده از این کالاها به‌گونه‌ای که این کالاها در نظر آن افراد کالاهایی باارزش خرید به نظر برسد، تأثیر خود را بر اقتصاد نشان می‌دهند.

منبع: آی بازاریابی

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=8181

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi