#لوگو #تجارت #دانستنی #بیشتر_بدانیم
هر روز از پیشرفت و دستاوردهای جدید بشر در زمینههای گوناگون خبردار میشویم، پیشرفتهایی که گویی سرعت گرفتهاند. عرصهی رقابت در تمامی حوزهها، هر روز شاهد حضور ستارههای جدیدی است که بزرگان قدیمیتر را به مبارزه میطلبند. این بار توجه شما را به لوگوی شرکت های بزرگ جلب می نماییم :
لوگو یا نشانه، نمادی است برای بیان کردن یک عبارت یا القا نمودن یک مفهوم. آرم ها چیزی شبیه به امضا یا نشانه ای برای وجود یا حضور شخص یا مؤسسه یا شرکت هستند و در واقع بخشی از هویت آن ها به شمار میروند. آرم ها در هر جایی که آن مؤسسه یا شخص یا رویداد حضور داشته باشند، به نمایش گذاشته میشوند.
به همین مناسبت شرکتهای مطرح دنیای تجارت، برای آن که همواره جایگاه خود را در صدر این رقابت تنگاتنگ حفظ کنند، سخت در تکاپو و تلاش هستند به طوری که هیچ نکتهای از چشمان تیزبین آن ها دور نمیماند. در کنار تغییر سیاست و خط مشی و البته تولید محصولات پیشرفتهتر با امکانات قابل توجه، لوگو و آرمهای تجاری نیز ناگزیر از پوست اندازی هستند. لوگوهایی که باید تغییرات صورت گرفته در گذر زمان را بازتاب داده و همواره درخشش خود را در ذهن مشتریان حفظ کنند.
چه در حال خرید باشید، چه در حال رانندگی، به طور حتم با نشانهایی روبهرو میشوید که به محض دیدن آنها تشخیص میدهید که مربوط به چه شرکتهایی هستند. اما آیا دقت کردهاید که چرا این نشانها توسط شرکتهای معتبر برگزیده شدهاند و چه پیامی دارند؟ به چند نمونه از آن ها اشاره خواهیم کرد .
در همین راستا توجه شما را به تصاویر دیروز و امروز شماری از لوگوهای شناخته شده و محبوب جلب میکنیم که به خوبی این تغییر تدریجی را به نمایش گذاشته اند.
۱ – موزیلا فایر فاکس
۲ – گوگل
آیا دقت کردهاید که لوگوی گوگل از چهار رنگ اصلی تشکیل شده که توسط یک رنگ فرعی ترتیب آنها شکسته شده است؟ این اتفاق کاملاً عمدی بوده است و نشان میدهد که گوگل آمده تا قواعد بازی را تغییر دهد. همچنین گوگل لوگوی خود را با ترکیب سادهی حروف طراحی کرده است تا نشان دهد بیآلایش عمل میکند.
۳ – آمازون
اولین چیزی که بعد از دیدن لوگوی این شرکت به چشم میخورد، چهرهی خندانی است که نشاندهندهی اهمیت رضایت مشتریان برای آمازون است. اگر کمی دقیقتر نگاه کنید میبینید که خط زرد مانند فلشی از حرف A به سمت Z میرود. یعنی از A تا Z هر چه که بخواهید، در آمازون میتوانید آن را بیابید.
۴ – پپسی
در سال ۲۰۰۸ شرکت پپسی مبلغ یک میلیون دلار را برای طراحی لوگویی جدید به شرکت آرنل پرداخت کرد. در نتیجهی اینکار پپسی باید میلیونها دلار دیگر نیز برای تغییر برند خود خرج میکرد. بعدها مدارکی از شرکت آرنل فاش شدند که نشان می دادند، لوگوی جدید پپسی نوعی کد داوینچی است. بنابر این مدارک، لوگوی جدید بر اساس فنگشوئی ( به معنای باد و آب در زبان چینی)، رنسانس، نظریهی نسبیت، جهان هستی و خیلی موارد دیگر طراحی شده است. بله لوگوی پپسی کلیدی برای گشایش قفل رمزهای هستی است.
۵ – خودرو سازی نیسان
۶ – سامسونگ
۷ – آدیداس
احتمالاً تا به حال دقت کردهاید که لوگوی آدیداس مانند یک کوه است. البته در ابتدا هدف از طراحی لوگو نشان دادن یک کوه نبود اما در حدود سال ۱۹۹۰ میلادی با تغییرات کوچک، لوگو نماد یک کوه شد، کوهی که نشاندهندهی موانعی است که میتوانید با محصولات آدیداس آنها را پشت سر بگذارید.
منبع: زومیت