1

روش کاشت و پرورش گیاه آپارتمانی فلفل زینتی

  • کد خبر : 7981
  • 16 شهریور 1395 - 15:13
روش کاشت و پرورش گیاه آپارتمانی فلفل زینتی

فلفل زینتی گونه ای گیاهی اهلی از جنس Capsicum در خانواده Solanaceae بومی مناطق جنوبی آمریکای شمالی و شمال آمریکای جنوبی است. سه گونه C. annuum ، C. frutescens و C. chinense از تنها یک جد مشترک تکامل یافته اند. این گونه رایج ترین و گسترده ترین از پنج capiscums اهلی است. برگ هایش مستطیلی و به رنگ سبز است.

#گیاه_آپارتمانی #فلفل_زینتی #دانستنی #بیشتر_بدانیم

مشخصات فلفل زینتی:

 فلفل زینتی گونه ای گیاهی اهلی از جنس Capsicum در خانواده Solanaceae بومی مناطق جنوبی آمریکای شمالی و شمال آمریکای جنوبی است. سه گونه C. annuum ، C. frutescens و C. chinense از تنها یک جد مشترک تکامل یافته اند. این گونه رایج ترین و گسترده ترین از پنج capiscums اهلی است.

برگ هایش مستطیلی و به رنگ سبز روشن و گل ها به رنگ سفید گاهی مایل به ارغوانی است. میوه کاپسیکوم دارای تنوع رنگ زیادی است و جلوه ای خاص به این گیاه زینتی آپارتمانی می دهد.

این گیاه می تواند میوه هایی به رنگ قرمز، زرد، سبز، بنفش، صورتی، نارنجی و… تولید کند. اسم علمی فلفل زینتی Capsicum annuum، از خانواده solanaceae می باشد.  گونه مذکور، یک ساله بوده و بومی نواحی گرم آمریکا است. کولتیوارهای گوناگون این گونه دارای میوه هایی به اشکال مختلف مستقیم یا آبشاری است. رنگ میوه های یک بوته ممکن است قرمز، زرد و یا سبز باشد.

توجه : در هنگام استفاده از این گیاه باید مراقب اطفال بود، زیرا که میوه‌های رنگین آن جلب نظر کودکان را نموده وتندی آن موجب بروز ناراحتی می‌گردد.

مراقبت و نگهداری:

دما :

این گیاه حرارت بالا و گرما را دوست دارد به نحوی که در مناطق سرد سیر گیاهان گلدانی فلفل زینتی را می توان فقط در فصل تابستان، خارج از گلخانه نگاهداری کرد.

آبیاری:

 خاک همیشه خیس را می پسندد در بهار و تابستان قبل از خشک شدن کامل خاک باید گیاه را آبیاری کرد  و توجه داشت که خاک گلدان باتلاقی نشود . در زمان گل دهی و تشکیل میوه باید آبیاری را کاهش داد. در زمستان هفته ای یک بار آن را آبیاری کنید.

رطوبت:

 لازم است  با آب ولرم فاقد املاح و سبک غبار پاشی شود. غبار پاشی برای کنترل آفت کندی قرمز مفید است. بعد از تبدیل گل به میوه غبار پاشی را به هفته ای یک بار باید تقلیل داد.

نور :

این گیاه به نور متوسط تا زیاد نیاز دارد. اگر نور محیط کافی نباشد میوه های فلفل زینتی زرد باقی می مانند و قرمز نمی شوند.

کود:

کود مورد نیاز فلفل زینتی را می توان به میزان ۳ گرم در لیتر، هر دو هفته یک بار، از اردیبهشت تا شهریور، مصرف نمود.

کاشت :

بهترین استفاده از این گیاه کاشت در فلاورباکس‌های پارک و باغ و نیز در داخل ساختمان (به صورت دائمی) می‌باشد. در باغچه‌های منازل و پارک ها به صورت توده‌ای در داخل چمن می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

خاک:

 مخلوطی از دو قسمت کود دامی پوسیده، یک قسمت خاک باغچه و ماسه برای پرورش این گیاه مناسب و مطلوب می باشد.

ازدیاد:

برای تکثیر این گیاه، می توانید بذرها را در اواخر زمستان و اوایل بهار در طرف کم عمقی، حاوی کمپوست مخصوص بذر بکارید و خاک را مرطوب نگاه داشته و روی آن را با شیشه یا پلاستیک بپوشانید. بعد از رشد نشاءها آن ها را به گلدان اصلی حاوی کمپوست گلدانی منتقل کنید.

تعویض گلدان:

در اوایل بهار باید گیاه را به گلدان 12 سانتی متری منتقل نموده و خاک گلدان را بازدید کرد.

عوارض و درمان:

اگر در طول مدت رشد این گیاه مشاهده کردید برگ ها پرپشت و سر حال هستند اما گل ظاهر نمی شود، گیاه را به گلدان کوچک تری منتقل کنید زیرا کاپسیکوم دوست دارد ریشه‌هایش در هم باشند. احتمالاً گلدان اصلی خیلی بزرگ است. اگر نور محیط کافی نباشد میوه های فلفل زینتی زرد باقی می مانند و قرمز نمی شوند. این گیاه نور مستقیم را به راحتی تحمل می کند. شاخه های دراز و بد شکل فلفل زینتی معرف هوای گرم محیط گرم است. گلدان را به محل خنک تری برده و با آب فاقد املاح و کاملاً ولرم غبار پاشی کنید. همچنینن هوای خیلی گرم و یا آبیاری بیش از اندازه باعث زرد شدن تمام برگ ها و سقوط آن ها می شود. اگر برگ ها پژمرده شوند و سقوط نمایند باید گیاه را به محل پر نورتری منتقل کنید. برگ های جدید گیاه در اثر فعالیت حشره آفت، بد شکل و چسبناک می شوند. گیاه را با سم حشره کش نفوذی سمپاشی کنید. در صورتی که ببینید رشد گیاه متوقف شده، بدانید هوا سرد است بنابراین باید گلدان رابه محل گرم تری ببرید. برگ های فلفل زینتی در اثرهوای سرد یا صدمه مربوط به مواد براق کننده شیمیایی، ممکن است سیاه شوند. اگر هم با زردی برگ ها مواجه شدید، فورا آبیاری کنید. احتمالا گیاه تشنه است کنه ریز قرمز برگ ها را زرد و تار عنکبوتی می کند، سطح زیرین برگ ها رابا اسفنج نرم تمیز کنید و یا هر دوهفته یکبار، باسم کنه کش، گیاه را سمپاشی نمایید.

منبع: بوستان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=7981

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi