1

رهنمودهای عملی برای شرکت در امتحانات

  • کد خبر : 4198
  • 29 اردیبهشت 1395 - 12:47
رهنمودهای عملی برای شرکت در امتحانات

این روزها، دانش آموزان و چند روز دیگر دانشجویان عزیز در تکاپو و تلاش برای شرکت در امتحانات پایان سال بسرمی برند. اما برای شرکت در امتحانات، نه اضطرابی لازم است و نه استرسی. با رعایت نکات عملی زیر و با آرامش خاطر، موفقیت در کلیه امتحانات و آزمون ها را تضمین نمایید.

#دانستنی #بیشتر_بدانیم #امتحانات

این روزها(روزهای آخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه)، دانش آموزان و چند روز دیگر دانشجویان عزیز در تکاپو و تلاش برای شرکت در امتحانات پایان سال بسرمی برند. اما برای شرکت در امتحانات، نه اضطرابی لازم است و نه استرسی. با رعایت نکات عملی زیر و با آرامش خاطر، موفقیت در کلیه امتحانات و آزمون ها را تضمین نمایید.

1 – حتماً در جلسات آخر ترم تحصیلی شرکت کنید؛ زیرا اغلب دبیران، مطالب کلاس را در این جلسات مرور و راجع به امتحان و نحوه انجام آن صحبت می کنند.

2 – از دبیر بخواهید تا نوع امتحان خود را مشخص کند که تشریحی ( انشایی) است یا چهار (چند) گزینه ای و یا کامل کردنی و – ، زیرا نحوه مطالعه برای هر نوع امتحان با دیگری متفاوت است.

3 – خود را پیش از موقع برای امتحان آماده کنید؛ یعنی به طور تصادفی مطالب مربوط به یک درس را اعم از یادداشت های کلاسی، تمرین های حل شده در کلاس، جزوه ارائه شده و یا مطالب کتاب درسی را بخوانید. این امر به شما کمک می کند تا میزان دشواری و اهمیت مطالب را حدس برنید و بعداً به مطالب مهم تر بپردازید.

4 – زمان مطالعه را تخمین زده و مطالب را بودجه بندی و یا تقسیم کنید و برنامه مطالعه خود را تنظیم نمایید.

5 – به طور دقیق مشخص کنید از مطالعه یک فصل یا یک بخش از کتاب به دنبال چه هستید، برای این منظور مطالعه نمونه سؤال از قسمت های مختلف مطالب ، راهنمای خوبی است؛ زیرا در این صورت مطالعه شما هدف دار خواهد شد و از سردرگمی و گشتن به دنبال مطالب نامعلوم جلوگیری می شود.

6 – شب قبل از امتحان فقط به دوره کردن مطالب بپرداید و حتماً پس از آخرین دوره کردن و قبل از امتحان مطالب دیگری نخوانید زیرا ذهن شما را سردرگم می کند.

7 – پس از مطالعه هر قسمت و مرور مطالب به یک نمونه سؤال از درس مربوط پاسخ دهید ومیزان آمادگی خود را مشخص نمایید و این را حتماً بدانید اگر قادر به پاسخ گویی سؤال های نمونه نباشید در جلسه نیز موفق نخواهید شد.

  روش مطالعه برای امتحانات تشریحی:

1 – برای آماده شدن قبل از امتحانات تشریحی در مطالعه به دنبال چهارچوب مطالب بگردید و روال موضوع را پیدا کنید تا این که فقط عده ای از جزئیات نامربوط را حفظ کنید.

2 – در مطالعه سؤالاتی طرح کنید که جهت مطالعه شما را مشخص کنند، البته سؤال های بسیار دقیق برای شما مشکلاتی را به وجود می آورند و مانع کشف چهارچوب مطالب می شوند.

3 – با توجه به سؤالاتی که آماده کرده اید نکات یادداشت شده در کلاس درس و علامت گذاری شده در کتاب و توضیحاتی را که در حاشیه کتاب یادداشت کرده اید، بخوانید.

4 – سعی کنید تا می توانید دانسته های خود را که از مطالعه مطالب مربوط به درس مورد نظر، در ذهن دارید از نو مرور و بیان کنید زیرا لازمه پاسخ دادن به سؤال های انشایی ( تشریحی) بیان کردن مجدد و از نو مرتب کردن مطالب مربوط است.

5 – مطالب را به زبان خود بیان کنید زیرا اگر نتوانید این کار را قبل از امتحان انجام دهید به احتمال زیاد در جلسه امتحان نیز قادر نخواهید بود.

6 – حتماً ورقه های امتحانی قبلی خود را که توسط معلم تصحیح و نمره گذاری شده اند و در واقع نقاط ضعف شما را مشخص می کنند بررسی و در بخش هایی که نمره نگرفته اید و اشکال دارید، مطالعه تکمیلی و تمرین لازم را انجام دهید.

 در جلسه امتحانات تشریحی:

1 – ابتدا به سرعت تمام سؤال ها را بخوانید و وقت مورد نیاز را به طور نسبی تخمین برنید و در ضمن مدتی را هم برای دوره کردن پاسخ های خود منظور کنید. اما اگر زود مضطرب می شوید، می توانید سؤال ها را تک به تک ملاحظه نمایید و پاسخ دهید ولی حتماً به زمان توجه داشته باشید و فرصت را از دست ندهید.

2 – ابتدا سؤالاتی را پاسخ دهید که کاملاً از پاسخ آن مطمئن هستید.

3 – دقت داشته باشید که سؤال از شما چه می خواهد. در این مورد به کلمات راهنما در سؤال توجه کنید، این کلمات عبارتند از 🙁 نام ببرید، تعریف کنید، محاسبه کنید، مقایسه کنید، فهرست کنید ، تحلیل کنید، اثبات کنید، بحث کنید و…) حال با توجه به کلمه راهنما فعالیت خواسته شده را انجام دهید. از سوی دیگر به مثبت یا منفی بودن لحن یا بیان سؤال نیز توجه داشته باشید؛ البته خوشبختانه در سال های اخیر زیر کلمات منفی در سؤال ها خط کشیده می شود که موضوع برجسته تر باشد.

4 – اگر سؤال نیاز به یک فرمول و شکل یا … دارد، پیش از فراموش کردن، آن را یادداشت کنید.

5 – مرتب به ساعت نگاه نکنید و اگر پیش از وقت، پاسخ های سؤال ها را تمام کردید برای اطمینان پاسخ های خود را دوباره مرور کنید.

امتحانات چهارگزینه ای یا جور کردنی:

1 – نکات مهمی که استاد و دبیر گفته و شما یادداشت کرده اید، مطالب مهمی را که در کتاب، زیر آن ها خط کشیده و یا مطالبی که در حاشیه نوشته اید، دوباره برای خود تکرار کنید و آن ها را حفظ کنید.

2 – تعریف های مهم را حفظ کنید، خصوصاً آن ها که در متن کتاب با خط درشت تر و یا خط مورّب نوشته شده است.

3 – در درس زبان خارجی لغات زیادی را باید حفظ کنید و این سبب موفقیت بیش تر شما در امتحانات خواهد شد؛ زیرا در چند سال اخیر در طرح سؤال های زبان انگلیسی به معانی لغات بیش تر توجه شده است. برای این کار می توانید لغات را در متن حفظ کنید و آن ها را در دسته های کوچک قرار داده ، براساس تشابه یا ریشه مشابه تنظیم کنید. نکات دستوری و قواعد را با ساختن جمله به کار برده و به خاطر بسپارید.

4 – در درس هایی که نیاز به حل مسأله دارند، حتماً مسائل را خود حل کنید زیرا مرور مسائل حل شده فقط وقت شما را تلف خواهد کرد.

5 – شکل ها و فرمول ها و سایر نکات مهمی را که ممکن است در پاسخ گویی به سؤال ها به شما کمک کنند، دوباره نویسی کنید تا مطمئن شوید آن ها را یاد گرفته اید.

6 – در امتحانات چهارگزینه ای دانستن چهارچوب و کلیات مطالب ضروری است؛ اما در سؤال ها تأکید بیش تر بر روی جزئیات و رابطه بین اجزا خواهد بود و از این بخش ها سؤال طرح می شود.

 در جلسه امتحانات چند گزینه ای و جور کردنی:

1 – سؤال ها را به اجمال بررسی کنید و تعداد آن ها و زمان اختصاص داده شده را در نظر آورید.

2 – ابتدا سؤال های ساده را جواب دهید سپس به سراغ بقیه بروید و در صورت نداشتن نمره منفی سعی کنید حتی با حدس و گمان هم که شده به همه سؤال ها پاسخ دهید.

3 – بعضی سؤال ها راهنمای گروهی از سؤال ها هستند حتماً به آن ها توجّه کنید.

4 – در سؤال های ( صحیح – غلط) ، بیانات جامع و فراگیر یا کلّی تر از گفته های محدود و مطلق صحیح تر هستند.

5 – در مطالعه سؤال آن را به طور کامل بخوانید در ضمن گزینه های ارائه شده را هم تا آخر مطالعه کنید؛ زیرا گاهی اوقات آخرین گزینه صحت بیشتری دارد مثلاً جواب آن (همه موارد قبلی) است.

6 – در موقع حدس زدن معمولاً اوّلین حدس شما صحیح تر است، پس در صورتی پاسخ خود را عوض کنید که از صحیح بودن پاسخ جدید مطمئن باشید.

7 – پاسخ های خود را ابتدا روی برگه سؤال مشخص کنید و پس از اتمام هر گروه از سؤال ها به پاسخ نامه منتقل کنید.

8 – زمانی را برای مرور تست ها بگذارید و اگر به نادرستی پاسخی یقین دارید آن را اصلاح کنید.

9 – با اتکا و توجه به خداوند متعال بعد از گرفتن نمره امتحان و اخذ ورقه امتحان خود از دبیر در صدد کشف و رفع نواقص پاسخ های خود برآمده و برای امتحانات بعدی آماده شوید.

10 – دعای قبل ازمطالعه را برای تمرکز بیشتر، قرائت کنید.

« دعای قبل از مطالعه: اللّهم اخرجنی من ظلمات الوهم و اکرمنی بنور الفهم؛ اللّهم افتح علینا ابواب رحمتک وانشر علینا خزائن علومک؛ برحمتک یا ارحم الرّاحمین»

منبع:

https://kelas20.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=4198

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi