1

دلایل دروغ گویی کودکان

  • کد خبر : 3485
  • 29 فروردین 1395 - 14:28
دلایل دروغ گویی کودکان

دروغ گویی ارثی نیست، بلکه اکتسابی و محیطی است. کودک شما به دلیل نیرنگ و فریب یا انحراف اخلاقی دروغ نمی گوید. فرزند شما معنی دروغ گفتن را نمی داند و درک نمی کند که این یک کار غیر اخلاقی می باشد. دلایل دروغ گویی کودکان 2 تا 5 سال عبارتند از:…

شاید شما هم این جمله را شنیده باشید که «حرف راست را بایستی از کودک شنید» این جمله از برخی جهات درست است، اما بهتر است بدانید دروغ گویی مسئله شایعی در دوران کودکی می باشد، اما نوع آن با دروغ گویی بزرگسالان متفاوت است.

دروغ گویی ارثی نیست، بلکه اکتسابی و محیطی است. کودک شما به دلیل نیرنگ و فریب یا انحراف اخلاقی دروغ نمی گوید. فرزند شما معنی دروغ گفتن را نمی داند و درک نمی کند که این یک کار غیر اخلاقی می باشد. دلایل دروغ گویی کودکان 2 تا 5 سال عبارتند از:

  • خیال پردازی

کودکان قدرت تخیل بالایی دارند، در حدی که ممکن است نتوانند واقعیت و رؤیا را تشخیص دهند. هر چقدر هم که شما بخواهید مفهومی را با استدلال و منطق قوی توضیح دهید، کودک قادر به دریافت آن نیست. مثلاً هنگامی که با شما درباره دوست خیالی خود صحبت می کند دروغ نمی گوید، تنها تخیل خود را بیان می کند، قصه هایش به او قدرت و امنیت می بخشند.

  • عدم تشخیص خوب از بد

کودکان هیچ ملاک و معیار دقیق و درستی از خوبی و بدی ندارند. مثلاً نمی دانند ریختن آب میوه کار بدی است و یا زمانی که فنجان را لبه جایی بگذارند، ممکن است واژگون شود.

  • ترس از مأیوس و ناراحت کردن والدین

 گاهی کودکان حقیقت را نمی گویند به این دلیل که نمی خواهند شما را ناراحت کنند. ممکن است فرزندتان تصور کند که چون کودک خوبی است شما او را دوست دارید و اگر کار اشتباهی انجام دهد، باعث می شود او کودک بدی شود و شما دیگر او را دوست نداشته باشید. به همین دلیل گاهی حقیقت را کتمان کرده و ناچار به دروغ گویی می شود.

  • فراموشی

 حافظه فرزندتان در حال تکامل است. اگر در زمانی که با خواهر یا برادرش دعوا می کند، از او بپرسید کی ابتدا این دعوا را آغاز کرد؟ ممکن است دروغ بگوید؛ ولی این دروغ گویی گاهی به این علت است که واقعاً به یاد نمی آورد که چه کسی آغاز کننده دعوا بوده است.

  • ترس از مجازات

یک کودک نوپا که تازه به راه افتاده است و می خواهد جهان پیرامون خود را کشف کند؛ ممکن است اشتباهات فراوانی داشته باشد. اگر بابت همه اشتباهاتش تنبیه شود بعد از مدتی برای جلوگیری از مجازات ناچار به دروغ گفتن می شود.

  • تقلید رفتار دیگران

کودک ممکن است دروغ گفتن را از والدین و یا خواهر و برادر خود یا دیگران یاد بگیرد. اگر شما برای پرداخت هزینه کمتر هنگام خرید بلیط سینما سن کودک خود را دروغ بگویید، فرزندتان این موضوع را زرنگی و یک عمل مثبت تلقی می کند.

  • پاسخ به سؤال بر اساس ذهنیت کودکانه

کودکان ممکن است منظور دقیق سؤال شما را متوجه نشده و بر اساس ذهنیت خود به سؤالات پاسخ دهند. مثلاً هنگامی که از فرزندتان می پرسید «دست هایت را شسته ای؟» شاید متوجه نشود که منظور شما الآن است و چون دست هایش را دیروز شسته بود، به سؤال شما پاسخ مثبت بدهد.

منبع:

https://farzand.net

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=3485

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi