3

درست مسواک بزنیم

  • کد خبر : 3046
  • 10 فروردین 1395 - 15:29
درست مسواک بزنیم

پاک کردن و از بین بردن پلاک دندانی اولین قدم برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه‌ای است و این عمل تنها و به طور مؤثر به وسیله مسواک انجام می‌شود

پاک کردن و از بین بردن پلاک دندانی در سطوح مختلف دندان‌ها، اولین قدم برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه‌ای است و این عمل تنها و به طور مؤثر به وسیله مسواک انجام می‌شود و انتخاب مسواک مناسبی که این کار را به خوبی انجام دهد، بسیار مهم است.

ویژگی های یک مسواک خوب:

  • دسته مسواک باید به راحتی در دست جای گرفته و مواد تشکیل دهنده آن بی‌ضرر باشد.
  • طول قسمت مویی آن در حدود سه سانتی‌متر و عرض آن یک سانتی‌متر باشد.
  • موهای مسواک نباید زبر و ساینده باشند.
  • تعداد رشته‌های نایلونی یا مویی در هر کلاف در حدود ۲۰ تا ۴۰ رشته برحسب نرمی و زبری موهای مسواک ‌باشد که این تعداد رشته‌ها در مسواک‌های نرم بیشتر از مسواک‌های زبر است.
  • قسمت جلوی مسواک دارای دسته‌های مویین بلندتر باشد، پاک کردن پلاک میکروبی و بقایای غذا از بین دندان‌ها با این مسواک ها بیشتر است .
  • تمام سطوح قابل دسترس دندان‌ها به خوبی مسواک زده شوند؛ به نحوی که پس از پایان مسواک، تمام سطوح دندان‌ها از توده لعابی میکروبی پاک شده و هیچ نوع خرده و باقیمانده غذا در بین دندان‌ها و سطوح مختلف آن باقی نمانده باشد.

(مسواک حتماً باید نرم یا soft باشد. از به کار بردن مسواک های متوسط (medium) یا سخت (hard) اجتناب کنید. زیرا مسواک زدن با مسواک‌های زبر موجب بهبود روند تمیز کردن دندان‌ها نمی‌شود. این گونه مسواک ها منجر به تحلیل لثه و آسیب به بافت دندان خواهند شد. )

برای کودکان، روش مسواک زدن افقی است. در این روش، مسواک به موازات سطح افقی روی دندان‌ها قرار گرفته و با حرکت مالشی به سمت جلو و عقب رانده می‌شود. سطح جونده دندان‌ها را نیز حتماً باید با حرکت جلو و عقب مسواک تمیز کرد. غالباً مصرف خمیر دندان فلورایددار از ۲ تا ۳ سالگی توصیه می‌شود. در ابتدا مقدار خمیردندان به اندازه یک نخود کوچک کافی است. با افزایش سن کودک می‌توان این مقدار را افزایش داد.

اول از سطح جونده دندان‌ها شروع کنید؛ با حرکت رفت و برگشت روی سطح جونده، شیارهای موجود بر روی دندان تمیز می‌شوند. حالا سطوح خارجی دندان‌های بالا و سپس پایین را مسواک بزنید. بدین صورت که مسواک را با زاویه 45 درجه بر روی خط لثه قرار داده و با دور کردن از خط لثه بر روی دندان کشیده یا به صورت پیچشی حرکت دهید، یعنی از لثه به سمت دندان به صورت چرخشی. سطوح داخلی دندان‌های بالا و پایین را نیز به همان شیوه بالا مسواک بزنید. سپس به آرامی سطوح خارجی و داخلی هر یک از دندان‌ها را با حرکت لرزشی عقب و جلو مسواک بزنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=3046

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi