1

دانستنی هایی در باره سیستم خنک کننده موتور اتومبیل

  • کد خبر : 8928
  • 02 آبان 1395 - 13:23
دانستنی هایی در باره  سیستم خنک کننده موتور اتومبیل

موتوری که دمای آن بیش از حد افزایش یابد به سرعت خراب می شود؛ بنابراین نگهداری از سیستم خنک کننده برای افزایش عمر موتور و عملکرد بدون نقص خود سیستم ضروری است.مهم ترین آیتم در نگهداری از سیستم خنک کننده تخلیه و دوباره پر کردن مایع خنک کننده به صورت دوره ای است.

#دانستنی #سیستم_خنک_کننده #موتور_اتومبیل #بیشتر_بدانیم

موتوری که دمای آن بیش از حد افزایش یابد به سرعت خراب می شود؛ بنابراین نگهداری از سیستم خنک کننده برای افزایش عمر موتور و عملکرد بدون نقص خود سیستم ضروری است.

مهم ترین آیتم در نگهداری از سیستم خنک کننده تخلیه و دوباره پر کردن مایع خنک کننده به صورت دوره ای است. اهمیت این کار به این خاطر است که ضدیخ ها حاوی افرودنی هایی هستند که از خوردگی سیستم خنک کننده ماشین جلوگیری می کنند. هنگامی که چند نوع فلز در یک سیستم با هم بکارگرفته شوند، فرایند خوردگی تسریع می شود. خوردگی در سیستم خنک کننده خودرو باعث جمع شدن پوسته های فلز در لوله های رادیاتور و مسدود شدن آن ها می شود که نتیجه آن گرم شدن بیش از حد خودرو است. مواد شیمیایی ضدخوردگی موجود در ضدیخ که مانع از این اتفاق می شوند، طول عمر محدودی دارند.

جدیدترین فرمولاسیون ضدیخ تا 5 سال یا 150000 مایل(240000 کیلومتر) نیاز به تعویض ندارد. این نوع ضدیخ ها معمولاً به رنگ قرمز هستند و روی آن ها از واژه “طول عمر بالا” استفاده می شود..

اما ضدیخ هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، رنگ سبز دارند و باید هر دو سال یکبار یا هر 30000 مایل (48000 کیلومتر)تعویض شوند. اگر قصد دارید نوع ضدیختان را تغییر دهید باید ابتدا ضدیخ موجود در رادیاتور را کاملاً خالی کنید. برای مخلوط کردن ضدیخ قرمز و سبز با هم باید دو نکته را رعایت کنید: اول اینکه باید روی هر دو محصول به امکان مخلوط کردن آن ها اشاره شده باشد و دوم این که با انجام این کار فاصله زمانی چرخه تعویض ضدیخ کاهش می یابد.

هنگام تخلیه آب رادیاتور دقت کنید که تمام رسوبات و جرم های داخل آن را کاملاً تمیز کنید. اگر ترموستات را هم جدا کردید، بهتر است آن را با یک ترموستات جدید عوض کنید.

برای نگهداری از سیستم خنک کننده خودرو، می توانید از این برنامه استفاده کنید که باید هر دو سال یک بار انجام شود و هفت بخش دارد.

 این برنامه هفت بخشی برای شناسایی هر نوع ایراد احتمالی در سیستم خنک کننده طراحی شده است:

  • بررسی کلی همه اجزای سیستم خنک کننده

  • بررسی درب رادیاتور برای اطمینان از بالا نبودن سطح فشار

  • بررسی ترموستات برای اطمینان از بازو بسته شدن درست

  • تست فشار سیستم برای آگاهی از نشت خارجی احتمالی اجزای سیستم شامل رادیاتور، پمپ آب و لوله ها

  • تست نشت داخلی برای آگاهی از نشت احتمالی گازهای ناشی از احتراق در داخل سیستم

  • بررسی فن موتور برای اطمینان از عملکرد مناسب

  • تخلیه و پرکردن درست و اصولی مایع خنک کننده

بگذارید این بررسی هفت گانه را کمی دقیق تر بررسی کنیم:

بررسی کلی

چیزی که باید دنبال آن بگردید، تسمه ها و شلنگ ها هستند. شلنگ های رادیاتور و هیتر به راحتی قابل رؤیت هستند؛ فقط کافی است کاپوت را بالا بزنید و دنبال آن ها بگردید. باید مطمئن شوید که شلنگ ها هیچ ترک خوردگی یا شکافی ندارند و در انتهای آن ها برآمدگی و تورم وجود ندارد. اگر هریک از موارد فوق را مشاهده کردید، باید شلنگ ها را با شلنگ هایی که با مدل و سال تولید خودرو هماهنگ باشند تعویض کنید.

شلنگ های هیتر معمولاً صاف هستند و قالب گیری نمی شوند به همین خاطر لازم نیست برای تعویض آن ها حتماً دنبال مدل مناسب خودروی خودتان باشید. فقط دقت کنید که آن ها را درست سرجای قبلیشان بگذارید. بعد از هربار تعویض مایع خنک کننده هم باید شلنگ ها را چک کنید تا نشتی نداشته باشند.

در اکثر خودروهای قدیمی پمپ آب با کمک یک تسمه V شکل یا مارپیچ حرکت می کند که جلوی موتور قرار دارد و همچنین به کار دینام و کمپرسور تهویه هوا هم کمک می کند. بازرسی این تسمه بسیار ساده است؛ باید دنبال ترک خوردگی روی سطح داخلی تسمه بگردید.

در خودروهای جدید این نوع تسمه با تسمه تایمینگ جایگزین شده است. این نوع تسمه ها طول عمر مشخصی دارند و پس ازمدتی باید تعویض شوند. از آنجایی که تسمه تایمینگ داخل موتور خودرو قرار دارد و برای دسترسی به آن باید اجزای موتور خودرو را جدا کرد، تعویض آن نیاز به دقت زیادی دارد.

تست فشار درب رادیاتور

درب رادیاتور برای این طراحی شده است که فشار سیستم خنک کننده را در میزان مناسب آن نگه دارد. اگر این درپوش بشکند، موتور شما هم به خاطر گرمای زیاد از بین می رود. برای بررسی این قسمت، باید به مدت دو دقیقه عملکرد درب رادیاتور را زیر نظر بگیرید تا مطمئن شوید می تواند مقدار فشاری را که برای آن طراحی شده است، تحمل کند. از آنجا که درب رادیاتور بسیار ارزان است، توصیه می کنیم برای اطمینان بیشتر هر3 سال یک بار آن را تعویض کنید. البته باید مطمئن شوید مدل مناسب خودرو را انتخاب کرده اید.

بررسی ترموستات

ترموستات طوری طراحی شده است که وقتی مایع خنک کننده به دمای مشخصی رسید، باز شود. برای بررسی ترموستات، وقتی ترموستات هنوز داخل موتور است موتور را روشن کنید و اجازه دهید کمی گرم شود. اگر گرم شدن موتور یا رسیدن هوای گرم به بخاری بیشتر از معمول طول بکشد، احتمالاً ترموستات باز باقی مانده است. اگر موتور گرم شد، آن را خاموش کنید و سراغ دو شیلنگ رادیاتور بروید؛ شلنگ های بزرگی که از موتور به رادیاتور می روند. هر دو را لمس کنید (ممکن است خیلی داغ باشند) اگر یکی از آنها داغ و دیگری سرد بود، احتمالاً ترموستات بسته باقی مانده است. اگر ترموستات یکی از این دو مشکل را داشت، آن را جدا کنید و در یک ظرف آب قرار دهید. ظرف را روی حرارت بگذارید تا آب آن بجوشد. وقتی آب به دمای جوش رسید، ترموستات باید باز شود؛ درغیر این صورت باید آن را تعویض کنید.

تست فشار برای بررسی وجود نشت خارجی

تست فشار سیستم، بهترین راه برای آگاهی از نشتی های احتمالی و محل آن ها است. البته این تست را فقط باید هنگامی انجام دهید که سیستم خنک کننده کاملاً خنک شده باشد. وقتی از خنک بودن سیستم مطمئن شدید درب رادیاتور را بردارید. بعد از اطمینان از کافی بودن مایع خنک کننده، دستگاه تست فشار را جای درپوش قرار دهید. پمپ سر دستگاه را فشار دهید تا عقربه روی مقدار فشاری که خودروی شما تحمل می کند، قرار بگیرد.

وقتی فشار به حد کافی رسید، باید دنبال نشتی بگردید. همچنین به مقیاس روی دستگاه تست فشار نگاه کنید و ببینید آیا فشار آن کم شده است یا خیر. اگر در عرض دو دقیقه فشار دستگاه بیشتر از یک و نیم کیلوگرم یا 2 پوند کاهش یافت، احتمالاً دستگاه نشتی دارد. پیدا کردن محل نشت همیشه آسان نیست به همین خاطر بهتر است با استفاده از جک، خودرو را کمی بالا بیاورید و با یک چراغ دنبال نشتی ها بگردید. دو نشانه دیگر برای وجود نشت خارجی در سیستم خنک کننده، بوی ضد یخ و وجود بخار با پس مانده های روغنی روی شیشه جلو می باشد.

تست نشت داخلی

اگر مایع خنک کننده کم می شود و هیچ نشت خارجی وجود ندارد، احتمالاً سر واشر باد کرده است. بهترین راه برای مطمئن شدن از وجود این مشکل، تست نشت احتراق در رادیاتور است. برای انجام این تست دستگاهی طراحی شده است که در اکثر مکانیکی ها یافت می شود. این دستگاه بخارات رادیاتور را امتحان می کند؛ به این نحو که ماده شیمیایی آبی رنگی به سیستم اضافه می شود، اگر رنگ آن زرد شود به معنی بازگشت گازهای خروجی اگزوز به داخل رادیاتور است.

شایع ترین علت بازگشت گازهای اگزوز به رادیاتور، بادکردن سر واشر است. تعویض سر واشر نیاز به تخصص دارد.

بررسی فن موتور

اگر متوجه شدید که بعد از هر بار توقف، دمای موتور به سرعت افزایش می یابد اولین کاری که باید بکنید چک کردن فن موتور است. اگر با گرم شدن موتور، فن شروع به کار نکند ساده ترن راه وصل کردن برق مستقیم به فن است. برای امتحان فن، سیم های متصل به آن را جدا کنید و یکی را به یک منبع 12 ولتی و دیگری را به زمین وصل کنید. اگر فن شروع به کارکرد، موتور ایراد ندارد؛ درغیر اینصورت موتور ایراد دارد و باید تعویض شود.

تخلیه و پر کردن مایع خنک کننده

مهم ترین نکته در نگهداری از سیستم خنک کننده این است که در هر بار تخلیه مایع خنک کننده، مطمئن شوید که مایع و رسوبات درون آن را کاملاً تخلیه کرده اید. بهتر است قبل از این که دوباره رادیاتور را پر کنید، یک بار آن را از آب (و کمی مایع تمیزکننده) پر کنید تا کاملاً تمیز شود. سپس باید رادیاتور را دوباره با مخلوط آب و ضدیخ پر کنید. درصدی که برای اکثر خودروها و شرایط آب و هوایی پیشنهاد می شود، 50 به 50 است؛ اما در شرایط آب و هوایی سردتر این نسبت به 75 درصد ضدیخ و 25 درصد آب تغییر می کند. توجه کنید که درصد ضدیخ هیچگاه نباید بیشتر از 75 درصد شود.

منبع: گیلان رانندگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=8928

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. ایا تسمه تایمینگ همان تسمه تایم است ؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi