دانستنی آنلاین-سیدرضا جمشیدی:روز هفدهم مرداد به عنوان روز خبرنگار نام گذاری شده است.
رسالت حساس و بااهمیتی که یکی از مظاهر اصلی مسئولیت اجتماعی نسبت به امور مختلف اجتماعی است.
خبرنگار کسی است که نسبت به جامعه احساس مسئولیت می کند و در صورتی که مدیران جامعه گام مثبتی بردارند آن را به اطلاع افکار عمومی می رساند و از سوی دیگر اگر ضعفی وجود داشته باشد آن را به نمایندگی از افکار عمومی جامعه به مدیران گوشزد می کند.
خبرنگاران در حوزه های مختلف به صورت شبانه روزی در حال رصد چالش ها و فرصت ها هستند و به همین دلیل بیش از اقشار جامعه به اموری که سرنوشت جامعه را تعیین می کند نزدیک هستند.
خبرنگاران در حوزه اجتماعی به بررسی چالش ها و آسیب های اجتماعی می پردازند و در این زمینه مطالبه گری می کنند. در زمینه سیاسی عملکرد مدیران را رصد می کنند و ضعف ها و قوت ها را در اختیار افکار عمومی جامعه قرار می دهند.
رسالت خبرنگاران در زمینه اقتصادی در سال های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی بیشتر شده است.
در چنین شرایطی خبرنگاران و رسانه ها صدای کسانی هستند که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند اما صدای آنها به جایی نمی رسد.
یکی از حوزه های مهمی که در سال های اخیر با آسیب های زیادی همراه بوده محیط زیست بوده است. این در حالی است که خبرنگاران در این حوزه نقش تعیین کننده ای داشته اند و از بسیاری از تصمیمات اشتباه مدیران در زمینه محیط زیست جلوگیری کرده اند.
خبرنگاران همچنین در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی نقش مهمی دارند.
خبرنگاران با تحقیق، گزارشدهی و پاسخگویی شرکتها در قبال اقدامات خود، شفافیت را تضمین میکنند، شیوههای پایدار را ترویج میکنند و رفتار اخلاقی را در شرکتها تشویق میکنند.
خبرنگاران بهعنوان ناظر عمل میکنند و کسبوکارها را در قبال اقدامات خود پاسخگو میدانند.
آنها از طریق گزارشهای تحقیقی، رویههای شرکتی را که ممکن است پیامدهای منفی اجتماعی یا زیستمحیطی داشته باشند، آشکار و روشن میسازند.
خبرنگاران با افشای این اقدامات غیراخلاقی، ضمن آگاهی بخشی به مردم، شرکت ها را برای اتخاذ رویه های مسئولانه تحت فشار قرار می دهند.
نقش آنها فراتر از ارائه گزارش و خبر است.
آنها به عنوان کاتالیزوری برای تغییر، عمل می کنند. از مسئولیت اجتماعی شرکتی حمایت می کنند و کسب و کارها را تشویق می کنند تا تأثیر مثبتی بر جامعه بگذارند.
علاوه بر این، خبرنگاران این قدرت را دارند که درک عمومی از شرکت ها را شکل دهند.
آنها میتوانند توجه عموم مردم را به شرکتهایی جلب کنند که در مسئولیت اجتماعی شرکتی پیشرو هستند، تلاشهای آنها را برجسته میکنند و دیگران را برای پیروی از آن ترغیب میکنند.
خبرنگاران با ارائه پوشش جامع و متوازن به ایجاد تصویری مثبت از مشاغل مسئول کمک می کنند، بر رفتار مصرف کننده تأثیر می گذارند و حمایت از شرکت های مسئولیت پذیر را تشویق می کنند.
خبرنگاران همچنین نقش مهمی در به چالش کشیدن سبزشویی دارند. از طریق تحقیق و گزارش دقیق، آنها می توانند ادعاهای گمراه کننده را افشا کنند و اطمینان حاصل کنند که شرکت ها به جای اینکه صرفاً از آن به عنوان یک ابزار بازاریابی استفاده کنند واقعا از مسئولیت اجتماعی شرکتی حمایت کنند.
نکته مهم دیگر درباره ارتباط خبرنگار و مسئولیت اجتماعی ایجاد کانال ارتباطی بین مردم و مسئولان است. بدون تردید در جهان امروز رسانهها و خبرنگاران اهمیت زیادی در راستای انتقال پیام از سوی جامعه به تصمیمگیران و بالعکس دارند. به همین دلیل خبرنگاران در متن جامعه حضور داشته و در روند تصمیمسازی ایفای نقش میکنند.
ارتباط خبرنگاران و روزنامهنگاران با روابط عمومیها نیز حائز اهمیت است. روابط عمومیها به دو بخش خصوصی و دولتی یا حاکمیتی تقسیم میشوند. در بخش حاکمیتی روابط عمومیها و خبرنگاران با فعالیت در زمینه فرهنگی و اجتماعی در اعتلای اخلاق، حقوق شهروندی و کرامت انسانی تلاش میکنند.
این در حالی است که در زمینه بنگاههای اقتصادی خبرنگاران و روابط عمومیها باید به شاخصهایی که مسئولیت اجتماعی شرکتی مشخص کرده توجه کنند.
به همین دلیل خبرنگار نقش تعیینکننده در ترویج و تعمیق مسئولیت اجتماعی دارد تا بتواند مفهوم مسئولیت اجتماعی را در بخشهای مختلف جامعه مورد توجه قرار بدهد. در چنین شرایطی است که میتوانیم به داشتن یک جامعه مسئولیتپذیر امیدار باشیم. چرا که در چنین شرایطی است که یک مطالبهگری استاندارد نسبت به حاکمیت در جامعه به وجود میآید و میتواند در راستای تحقق مطالبات مردم و مرتفع کردن چالشهای موجود در جامعه کمک کند. جایی که خبرنگار با مسئولیت اجتماعی که دارد در محوریت این روند قرار دارد و میتواند بر ساحتهای مختلف آن تأثیرگذار باشد.