21

حمایت از حیوانات به سبک “بهشت بامک”

  • کد خبر : 157323
  • 28 بهمن 1402 - 9:20
حمایت از حیوانات به سبک “بهشت بامک”

دانستنی آنلاین:صفحات فضای مجازی پراست از صفحاتی که خود را حامی حیوانات معرفی کرده و با انتشار فیلم و عکس های متعدد اقدام به معرفی پناهگاههای خود میکنند. به گزارش دانستنی آنلاین:اما بهشت بامک ،پناهگاهی متفاوت از سایرین است.بانی این مرکز مردی قد و قامت‌دار، با لباس روحانیت است که حالا در قامت یک حامی […]

دانستنی آنلاین:صفحات فضای مجازی پراست از صفحاتی که خود را حامی حیوانات معرفی کرده و با انتشار فیلم و عکس های متعدد اقدام به معرفی پناهگاههای خود میکنند.
به گزارش دانستنی آنلاین:اما بهشت بامک ،پناهگاهی متفاوت از سایرین است.بانی این مرکز مردی قد و قامت‌دار، با لباس روحانیت است که حالا در قامت یک حامی در اینستاگرام ظاهر شده و تلاش می‌کند فرهنگ حمایت‌گری از حقوق حیوانات را ترویج دهد.

سید‌مهدی طباطبایی، یک شخصیت چند‌وجهی است که آن را در صفحه‌اش نمایش داده است.
پست‌های صفحه آقای طباطبایی، بسیار متنوع است که البته توضیحاتی هم برای آن دارد.

احتمالا بخشی از استقبالی که از صفحه او شده است، به همین دلیل است. این تضاد، صفحه او را به یک صفحه پرطرفدار تبدیل کرده است.

آقای طباطبایی، ساعتی وقت گذاشت و جنبه‌های مختلف زندگی‌اش را توضیح داد.

از روزهایی که رشته ریاضی می‌خواند و در تصوراتش قرار بود فیزیک محض بخواند و بعدتر تخصص فیزیک اتمی بگیرد، اما دیپلم که گرفت پایش به حوزه باز شد.

علاقه به حیوانات مربوط به دوره کودکی و نوجوانی اوست.

اما بعدتر این علاقه جدی‌تر شد تا بهشت بامک را دو سال پیش، به عنوان مرکز نگهداری و بازپروری حیوانات آسیب دیده ایجاد کرد:

آقای طباطبایی: «چند سالی است که به امداد و نجات محیط زیست و حیوانات اعم از حیات‌وحش و شهری مشغول هستم. به این‌گونه که حیواناتی که صدمه دیده‌اند و امکان رهاسازی‌شان وجود ندارد یا در دوره درمان و پس از آن نیاز به مراقبت ویژه یا نگهداری دارد را در مرکزمان نگهداری می‌کنیم.» این حیوانات می‌توانند سگ، گربه یا عقاب باشند.

وی متولد ۱۳۵۳ است و شغلش را طلبه و استاد حوزه معرفی می‌کند.

او اکنون ساکن قم است: «همیشه به موضوع حیوانات علاقه‌مند بوده‌ام و کتاب‌هایی را در مورد محیط‌زیست و حیوانات از نگاه اسلام نوشته‌ام. به واسطه فعالیت علمی‌ام، به فعالیت اجتماعی کشیده شدم؛ چرا که فعالیت علمی را کافی ندیدم و حس کردم برای آگاهی بخشی به جامعه نیاز به اقدام عملی است.»

تکریم و اکرام حیوانات در اسلام وجود دارد، اما فقها نسبت به حیواناتی از جمله سگ حکم داده‌اند.

اما از سوی دیگر بر اساس همین احکام نگهداری سگ در مبحثی دیگر از فقه تابع شرایطی است و بحث سگ‌های چهارگانه (سگ گله، سگ نگهبان، سگ شکاری و سگ مزرعه) و خرید و فروش آنها که مجاز است، مطرح شده است.

از سوی دیگر، نگهداری حیوانات خانگی ظرف سال‌های اخیر از سوی برخی جریانات فکری مورد انتقاد قرار گرفته و تلاش می‌شود با موضوعی مانند سگ به‌طور ویژه برخورد شود و قوانین محدود‌کننده‌ای برای آن در نظر گرفته شود.

در چنین شرایطی فردی با هویت روحانی، حیوانات را به زندگی روزمره‌اش آورده و آن را نیز تبلیغ می‌کند: «فقها حکم به نجاست سگ داده‌اند، اما من وارد مسائل فقهی نمی‌شوم.
اما جنبه دوم در مورد حیوانات، موضوع درمان و رسیدگی است. مثلا سگی که تصادف کرده و دست یا پایش شکسته است. هیچ کدام از فقها حکم نداده‌اند که رسیدگی به این حیوانات حرام است ولو نجس. اما ممکن است بعضی از هم‌لباسانم، من را تحقیر هم بکنند، اما در عرف اجتماعی و انسانی این اقدامات برآیند مثبت دارد.
اما جنبه سوم، نگهداری حیوانات است. در عرف، مذهبی‌ها با نگهداری و سگ‌گردانی مخالفند و به همین دلیل اکنون در حال تصویب قانونی هستند که سگ‌گردانی تحت یک عنوان کلی ممنوعیت حیوانات ترس‌آور که سگ هم یکی از آنهاست. وجود چنین قانونی اشتباه است و جامعه نمی‌پذیرد ممنوع شود و مخاطبان این قانون آن را رعایت نمی‌کنند، چرا که دارنده حیوان خانگی طبق نیاز حیوان باید آن را بگرداند. حالا چاره چیست؟ باید قانونی در نظر گرفت که انجام این کار را با شرایط و الزاماتی همراه کند به این صورت که سگ‌گردانی در هر جا و به هر شکلی ممنوع است، باید مدفوع آن را جمع کند یا حتما حیوان قلاده داشته باشد. علت پیش‌آمد مشکلات زیر سایه نبود قانون محدودیت است. اما اینکه راسا از بیخ و ریشه سگ گردانی را ممنوع کنیم، اشتباه است.»

صفحه آقای طباطبایی(بهشت بامک) عجیب متنوع است. فیلم‌هایی که از لحظه پیدا شدن یک حیوان با زخم‌های ریز و درشت دارد تا دوره درمان و پس از آن را نشان می‌دهد، استوری‌هایی در مورد واگذاری یک حیوان در تهران یا قم یا هر جای دیگری یا جلب کمک مالی برای این مرکز.

حمایت به سبک بهشت بامک

یا حتی جست‌وجو برای پیدا کردن یک دامپزشک در شهر دیگری برای حیوانی که آسیب دیده و بدون صاحب است و درد می‌کشد.

یکی از تصورات از حوزه، فضایی با تفکرات خاص است. آقای طباطبایی در اواخر دهه ۶۰ راهی حوزه شده است. یعنی سال‌هایی که ویدئو ممنوع بود و فردی در صورت داشتن آن در خانه، در فضایی عمومی حرفی از آن نمی‌زد.

وی با داشتن چنین روحیه متنوعی راهی حوزه شد. همان وقت ویدئو داشته و زبان انگلیسی را با مجموعه Follow me دنبال می‌کرده، بازیگری را در تئاتر پیش می‌برده و شاید اگر ادامه می‌داد، امروز به عنوان یک بازیگر او را می‌شناختیم. در عین حال عاشق ریاضی و فیزیک بوده و انتظار داشته روزی تخصص فیزیک اتمی بگیرد. همه سرنوشت او زمانی تغییر می‌کند که به حوزه می‌رود: «نمی‌دانم چه شد که به حوزه کشیده شدم. اما جو عرفانی حوزه را دوست داشتم و با آن زندگی کردم. چیزهایی مثل نمازشب‌ در حجره، حالات عرفانی و اخلاقی که دوست داشتم فرد خوبی باشم و در عین حال به فقه هم علاقه داشتم.»

حالا که درس و تلمذ تمام شده، او لباس تدریس پوشیده است.

احتمالا در نخستین روز حضورش در کلاس، شاگردان دانه دانه او را در گوگل جست‌وجو می‌کنند و استادی با این ابعاد تنوع را می‌بینند و شاید سوال پیش بیاید که چرا چنین فردی باید نگران حیوانی باشد که جرب دارد، یا گربه‌ای که یک چشم ندارد یا آن یکی که دستش کوتاه یا بلند است و بعد هم شعرهای فروغ را دکلمه کند: «شاگردان با موضوع کنار می‌آیند و حتی سوال هم نمی‌کنند. یک چیز را باید متوجه بود که در یک خانواده هم تنوع عقیده وجود دارد. ممکن است یکی از دختران چادر عربی سر ‌کند و دیگری نه.»

او این کشور و آن کشور هم برای کار و تدریس و تبلیغ رفته، تنوع و تفاوت را احتمالا آنجا خیلی دیده است به خصوص در بحث حجاب.

نقطه عجیب شخصیت او، جایی است که در قامت یک کنشگر یا فعال البته در حوزه محیط زیست و حیوانات خود را معرفی می‌کند، به واسطه شغل حوزوی، احتمالا یک شخصیت تبلیغی می‌توان برای او در نظر گرفت و از قضا معتقد به تنوع عقاید و احترام به این تنوع است، اما برای رواج و اشاعه این دیدگاه با کسی بحث نمی‌کند:

«من خیلی با کسی بحث نمی‌کنم. در مورد بحث کردن که مسوولیتی ندارم. البته می‌گویند آزاداندیشی، اما به معنای واقعی کلمه نیست. این را هم باید دانست که خیلی از نگرش‌ها ناشی از نشناختن و زندگی نکردن در بطن جامعه است و این اشتباه است.»

آقای طباطبایی فعلا بیش از هر چیز ترجیح می‌دهد یک فعال در حوزه حیوانات آسیب‌دیده باشد و جزئیات بیشتری را از زندگی‌اش نمایش نمی‌دهد.

 

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=157323
  • نویسنده : منیژه بازیار
  • ارسال توسط :
  • منبع : دنیای اقتصاد
  • ۳ دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. وَ ما مِنْ دَابَّه فِى الاَْرْضِ وَ لا طائِر یَطِیرُ بِجَناحَیْهِ إِلاّ أُمَمٌ أَمْثالُکُمْ ما فَرَّطْنا فِى الْکِتابِ مِنْ شَیْء ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ؛۳ هیچ جنبنده اى در زمین نیست و هیچ پرنده اى که با دو بال خود پرواز مى کند، مگر این که امت هایى مانند شما هستند. ما هیچ چیز را در این کتاب، فرو گذار نکردیم؛ سپس همگى به سوى پرودگارشان محشور مى شوند.

  2. گاندی میگه عظمت یک ملت و پیشرفت اخلاقی ان را میتوان از نحوه ی برخود آنها با حیوانات قضاوت کرد، حیوانات قطعا از ما ادم های بهتری میسازند و من به آدمهایه بزرگی مثل آقای طباطبایی افتخار میکنم که اینقدر مهربانانه با حیوانات مظلوم خداوند برخورد میکنند،درود بر انسان های بزرگ و حیوان دوست

  3. باحیوانات مهربان باشیم . آنها همواره تسبیح خداوند را می‌گویند.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.