5

تولید ملی رؤیای دیروز و امروز

  • کد خبر : 7731
  • 08 شهریور 1395 - 9:44
تولید ملی رؤیای دیروز و امروز

در دوره ای که ایران از منابع انسانی، استعداد‌های طبیعی، وسعت جغرافیایی و نیز موقعیت راهبردی ارزنده ای برخوردار است، هنوز هم بر سر رؤیای تولید ملی هستیم؛ رؤیایی که می‌توانست خیلی زودتر از این محقق شود و ما را در مسیر تعامل و تجارت با جهان از ترازی مثبت برخوردار سازد.

#تولید_ملی #بیشتر_بدانیم #دانستنی

تولید ملی رؤیای دیرینه ایران

رشد تولید ملی و اتکا به سطح قابل قبولی از ظرفیت های درون زا، از رؤیاهای دیرینه جامعه ایرانی است. در روند شکل گیری دولت ملت های مدرن و در شرایطی که بازار ایران در مواجهه با ملل توسعه یافته غرب، تبدیل به بازار مکاره ای برای محصولات فرنگی می‌شد، نخستین بار این امیرکبیر بود که سعی کرد شرایط را تا حد امکان تغییر دهد. تأسیس دارالفنون، اعزام محصلان و دانش آموختگان برای سفر به اروپا با هدف کسب دانش و معارف مدرن و نیز اعزام صنعتگرانی به روسیه تزاری،گام های ارزشمند این مرد افتخارآفرین تاریخ ایران است که هرگز از یادها و خاطره‌ها نخواهد رفت.

در آن دوران، تقاضای خرید سماور در ایران بالا بود. در اغلب خانه‌های شهری و روستایی. سماوری برپا بود و امیرکبیر برای اینکه این محصول صرفا جنبه وارداتی و برون رفت سرمایه را به دنبال نداشته باشد، صنعتگر ماهری را برای تکمیل مهارت به روسیه فرستاد و پس از بازگشت وی، از او حمایت کرد تا اولین کارگاه تولید سماور را در ایران راه‌اندازی و به تقویت هرچه بیشتر تولید ملی در کشور کمک کند. اما عزل و فتنه از بین بردن امیرکبیر در حمام فین کاشان شرایط را برای آن صنعتگر به گونه ای رقم زد که مرحوم محمد علی فروغی از خاطرات پدرش در مورد آن صنعتگر چنین نقل می‌کند که پس از شهادت امیر، مأموران دولتی برای مطالبه سرمایه‌ای که در اختیار او نهاده شده بود به کارگاهش رفتند و او چون سرمایه را صرف هزینه‌های راه‌اندازی و تأمین مواد اولیه کرده بود، نتوانست همه وجه را بازگرداند. دست آخر ماموران او را در ملاء عام شلاق زدند تا شاید مردم از روی دلسوزی به او کمک کنند و دین صنعتگر ایرانی پرداخت شود. او زیر شلاق ها و کتک های بی امان، نابینا شد و باقی عمر را به گدایی نشست. این، پایان تلخ رؤیایی بود که امیر سودای آن را در سر داشت.

بیش از 160 سال پس از این رخداد پر رنج و اکنون؛ در دوره ای که ایران از منابع انسانی، استعداد‌های طبیعی، وسعت جغرافیایی و نیز موقعیت راهبردی ارزنده ای برخوردار است، هنوز هم بر سر آن رؤیای تولید ملی هستیم؛ رؤیایی که می‌توانست خیلی زودتر محقق شود و ما را در مسیر تعامل و تجارت با جهان از ترازی مثبت برخوردار سازد. در آن روزها که ما نیز برای تولیدمحوری گام‌های نخست را برداشتیم، به جز آمریکای شمالی و بخشی از اروپای غربی، تجربه ای موفق در حوزه رشد و تولید در جهان وجود نداشت. در این زمینه، نه از ژاپن خبری بود و نه از کره جنوبی و نه از مدعیانی که امروزه در جهان، در زمره اقتصادهای مولد و صادرات محورند. البته از حق نباید گذشت که در سال های پیش و پس از انقلاب، دلسوزانی در بخش خصوصی توانستند اقدامات ارزنده ای در زمینه تولید انجام دهند و از اتکای کشور به سیل بی امان واردات بکاهند. با این وجود و در قیاس با بسیاری از کشورهایی که بعدها پای در این وادی نهادند، ما همچنان فاصله زیادی داریم.

این روزها و در شرایطی که سیاستمداران و سیاستگذاران کلان کشور از جمله رهبری نظام، ریاست جمهوری، قوه قضائیه، مجلس، اتاق های بازرگانی و فعالان تولید و صنعت، از لزوم حمایت هر چه بیشتر از تولید ملی، کاهش واردات و مبارزه بی امان با پدیده شوم قاچاق می گویند؛ یادآوری این نکته ضروری است که بدانیم بخش قابل توجهی از ظرفیت تولید در کشور، به دلیل قوانین زائد، دیوانسالاری حداکثری، موازی کاری ها، مشکلات بانکی، تأمین مالی و ده‌ها مشکل دیگر در معرض تهدید جدی است. بنظر می‌رسد باید پس از اتفاق مبارک اجماع ملی بر مسأله دفاع از تولید ملی و داخلی، وارد فازهای عملی حمایت از تولید شویم و مردان بزرگ و بی ادعای تولید را جانانه حمایت کنیم. نگذاریم بار دیگر اراده ملی حمایت از تولید داخلی و اقتصاد بهره ور، مولد و غیر وابسته به نفت. با عدم دستیابی به سازوکارهای کیفی، کمی ،عملی و شفاف، به سرنوشت تأسف بار آن صنعتگر سماورساز دچار شود.                                                                                                                                                                 نویسنده: داریوش عباسی

منبع: دنیای اقتصاد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=7731

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi