1

برگزاری نشست هم اندیشی مسئولیت اجتماعی پردیس البرز

  • کد خبر : 129176
  • 28 سپتامبر 2022 - 16:21
برگزاری نشست هم اندیشی مسئولیت اجتماعی پردیس البرز

اولین نشست هم اندیشی مسئولیت اجتماعی پردیس البرز توسعه کارآفرینی دانشگاهی و نقش دانشجویان کارآفرین در تحقق این مأموریت برگزار شد.   به گزارش دانستنی آنلاین ، توسعه کارآفرینی دانشگاهی و نقش دانشجویان کارآفرین در تحقق این مأموریت با حضور دانشجویان کارآفرین و اعضای هیئت رئیسه پردیس البرز در تالار گفت‌وگوی پردیس برگزار شد. در این […]

اولین نشست هم اندیشی مسئولیت اجتماعی پردیس البرز توسعه کارآفرینی دانشگاهی و نقش دانشجویان کارآفرین در تحقق این مأموریت برگزار شد.

برگزاری نشست هم اندیشی مسئولیت اجتماعی پردیس البرز

 

به گزارش دانستنی آنلاین ، توسعه کارآفرینی دانشگاهی و نقش دانشجویان کارآفرین در تحقق این مأموریت با حضور دانشجویان کارآفرین و اعضای هیئت رئیسه پردیس البرز در تالار گفت‌وگوی پردیس برگزار شد.

در این نشست دکتر یونس نوربخش، رئیس پردیس البرز، با اشاره به شعر مشهور شیخ اجل و اینکه دانشگاه در آموزش و پژوهش خلاصه نمی‌شود، گفت: دانشگاه عضوی از جامعه است و نمی‌تواند در قبال درد جامعه ساکت و بی تفاوت باشد. دانشگاه باید نسبت به پیرامونش حساس و تأثیر اجتماعی داشته باشد.

وی افزود: بر این اساس، به این فکر افتادیم مجموعه‌ای از کانون‌های اجتماعی تشکیل بدهیم که فعالیت اجتماعی انجام دهند. با رصد پردیس دریافتیم که تعداد قابل توجهی از دانشجویان و دانش‌آموختگان پردیس البرز می‌توانند پایه تأسیس یک کانون یا نهاد شوند که این خود نوعی سرمایه اجتماعی است. سرمایه اجتماعی سرمایه نمادین است و می‌تواند اعتماد در پی داشته باشد. بنابراین مجموعه تخصص، سرمایه اجتماعی و سرمایه نمادین به علاوه سرمایه اقتصادی و مالی که متعاقب آن می‌آید می‌تواند بنیان قدرتمندی شکل دهد و الگوی خوبی باشد.

رئیس کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه با تحسین ایده‌های مطرح شده از سوی دانشجویان افزود: این ایده‌ها باید در جامعه مطرح شود. من توصیه می‌کنم که این نشست‌ها تداوم داشته باشد زیرا پیشنهادهای خوبی از دل این نشست‌ها بیرون می‌آید.

دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه تهران تصریح کرد: یکی از کارهای مهم تغییر رویکرد و تغییر پارادایم است. این، کار دانشگاه است. از آنجا که دانشجویان ما هم دستی در جامعه و صنعت و هم دستی در دانش و علم در بهترین دانشگاه ایران دارند، می‌توانند حلقه اتصال دانشگاه و جامعه باشند.

دکتر نوربخش تصریح کرد: باید این مسائل به نظام آموزش ما وارد شود و در نظام آموزش دانشگاه تحول ایجاد کند.

رئیس پردیس البرز با اشاره به هم‌اندیشی دانشجویان اظهار داشت: اینجا یک اتاق فکر است. باید در این اتاق فکر، تولید و توزیع فکر صورت بگیرد و در گام بعد شکل مشاوره پیدا کند.

دکتر نوربخش نگاه پردیس البرز به این حرکت را تسهیل‌گری خواند و گفت: ما نه متولی هستیم، نه ناظریم، نه صاحب کاریم. ما پشتیبان شما هستیم، به شما کمک می‌کنیم. خود دانشجویان هم باید این حرکت را داوطلبانه و جهادی انجام دهند. شما با توجه به مناطق محروم، نقش دستگیر را خواهید داشت. باید با همکاری و همیاری سطح کارآفرینی را بخصوص در مناطق محروم ارتقا بدهیم. بنابراین، گفتمان‌سازی از طریق اتاق فکر، دستگیری، آموزش، تجاری‌سازی دانش و توانمندسازی باید اهداف این حرکت ارزشمند باشد.

در ابتدای این نشست، دکتر سیداحمد فیروزآبادی، معاون اجرایی، دانشجویی و فرهنگی پردیس البرز، با اشاره به هدف برگزاری نشست گفت: با توجه به برنامه دانشگاه‌های نسل چهارم و لزوم توجه به بحث مسئولیت اجتماعی هسته اصلی بحث در هیئت رئیسه پردیس البرز شکل گرفت که این نشست در راستای پیشبرد اهداف بحث مسئولیت اجتماعی است.

وی افزود: هدف اولیه ما از این نشست یک بارش فکر در کنار یکدیگر است و هم اینکه ظرفیت‌ها را بشناسیم و بحث‌های توسعه اجتماع‌محور را پیش ببریم. به این معنا که اگر توسعه‌ای در جایی بخواهد اتفاق بیفتد باید مبتنی بر همان اجتماع محلی باشد و از آنجا آغاز شود. اینکه دولت در یک فرایند از بالا به پایین بخواهد همه کارها را انجام دهد، امر شکست خورده‌ای است.

دکتر فیروزآبادی سرمایه اجتماعی را در بحث توسعه اجتماع‌محور مهم توصیف و اظهار کرد: اعتماد در سطوح مختلف یکی از لازمه‌های سرمایه اجتماعی است که می‌تواند ظرفیت بزرگی در جهت هر نوع حرکتی ایجاد کند. عنصر دیگر سرمایه اجتماعی، مشارکت رسمی و غیررسمی است. بحث مسئولیت اجتماعی دانشگاه با همین مسائل در ارتباط است. به این معنا که دانشگاه حق ندارد نسبت به مسائل پیرامونی‌اش بی‌تفاوت باشد. دانشگاه باید در قبال آسیب‌های اجتماعی احساس مسئولیت کند.

معاون اجرایی، دانشجویی و فرهنگی پردیس البرز با تاکید بر نقش دانشجویان در پیشبرد مسئولیت اجتماعی خاطرنشان کرد: نقش پردیس البرز نقش تسهیل‌گری است. دانشجویان پردیس افراد باتجربه و پخته‌ای هستند که برای دانشگاه یک ظرفیت مفید است. دانشگاه باید از این ظرفیت پس از دانش‌آموختگی استفاده و ارتباط خود را با آنان حفظ کند.

در ادامه دکتر سید تقی امید نائینی، معاون علمی پردیس البرز، با اشاره به رضایت استادان دانشکده‌های مختلف از سطح علمی و فعالیت‌های آموزشی دانشجویان پردیس گفت: یکی از دلایل این مسئله آشنایی دانشجویان پردیس البرز با جامعه و مسائل آن است و برای هدف مشخصی اینجا آمده و بر آن است که دانش خود را در کارش به کار ببرد.

وی افزود: دانشگاه تهران یک دانشگاه جامع است و بیشتر رشته‌های آن کاربردی است. چون پردیس البرز با همه پردیس‌ها و دانشکده‌ها ارتباط دارد، وظایفی به آن سپرده شده است که یکی از اهداف مهم آن بحث میان‌رشته‌ای است. برخی از رشته‌ها کهنه شده‌اند و دیگر کاربرد چندانی در جامعه ندارند. لذا ما هر سال پایش می‌کنیم و بر اساس استقبال دانشجویان تصمیم می‌گیریم و رشته‌های میان‌رشته‌ای جدیدی که کاملاً کاربردی هستند، راه‌اندازی می‌کنیم.

هم‌چنین در این نشست دکتر محمدرضا سعیدآبادی، مشاور رئیس در امور بین بین‌الملل پردیس البرز با اشاره به تجربه خود در مدیریت یونسکو گفت: یکی از کارهای مفیدی که در زمینه سرمایه اجتماعی می‌توان انجام داد استفاده از برند و سرمایه پردیس البرز در کنار برند یونسکو است که چندین کرسی در دانشگاه تهران دارد و یکی از آنها کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه است که خوشبختانه رئیس آن رئیس پردیس البرز است.

وی افزود: با این برند سازی بسیاری از سازمان‌های علاقه‌مند تمایل پیدا می‌کنند که در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری و مشارکت و به پشتوانه دو برند مشهور یعنی دانشگاه تهران و یونسکو برای خود نیز برند سازی کنند. در این صورت ما شاهد نوعی مشارکت و همکاری سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی در مسائل گوناگون با دانشگاه خواهیم بود.

در ادامه این نشست دانشجویان به شکل حضوری و مجازی به بیان دیدگاه‌ها، تجربیات و درخواست‌های خود در خصوص کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی پرداختند. خلاصه ای از این دیدگاه ها:

محمد تشکری، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید: یک کارگروه تعیین بشود. به عبارت دیگر حوزه مسئولیت اجتماعی یک مدل کسب و کار با قابلیت توسعه داشته باشد. ما بیاییم یک سازوکار برای این حوزه خلق کنیم. برای این کار رویکرد کارآفرینی اجتماعی می‌تواند رویکرد بسیار سازنده‌ای باشد. در حقیقت با این سازوکار امکان تداوم و پایداری این حرکت وجود خواهد داشت. ما باید بر اساس رصد دانشگاه‌های دنیا به یک الگوی بومی برسیم و اولویت‌های خود را برای مسئولیت اجتماعی مشخص کنیم. بنابراین برای پیشبرد این کار باید یک ساختار خوب ایجاد کنیم تا بتوانیم ایده‌ها را در آن چارچوب و ساختار عملیاتی کنیم.

رضا ضیغمی‌فرد، دانشجوی کارشناسی‌ارشد فیزیولوژی ورزشی گرایش عصب عضله: ما باید بدانیم چه اتفاقاتی در جامعه افتاده و می‌افتد که منجر به یک اتفاق خاص شده است. برای کار در حوزه مسئولیت اجتماعی ما باید نگاه‌مان به آینده باشد. مثلاً ما بحث فیزیولوژی در فضا را آغاز کرده‌ایم که به اتفاقاتی که در فضا برای بدن می‌افتد و سفرهای فضایی می‌پردازد که کاملاً نوعی نگاه به آینده است.

محمد‌رضا زاهدی، دانشجوی کارشناسی‌ارشد کارآفرینی سازمانی: ما باید در راستای مسئولیت اجتماعی به سفره مردم فکر کنیم و نتیجه کار ما به سفره مردم برود. این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه به طراحی آموزش‌های عمومی روی بیاوریم. بنابراین به جای وارد شدن در مسیرهایی که به دلیل زمان‌بر بودن نتیجه‌اش مشخص نیست باید تلاش خود را بر آموزش عمومی متمرکز کنیم. اگر بتوانیم این تلاش‌ها را زیر پرچم دانشگاه تهران و پردیس البرز سامان بدهیم بسیاری از نهادهای دیگر هم پای کار می‌آیند.

اطهره عیاشی، دانشجوی دکتری تخصصی جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری: ما باید یک ساختار را بسازیم و داخل این ساختار برنامه‌های خود را اجرا کنیم. بخشی از رویدادهایی که در این ساختار اتفاق می‌افتد می‌تواند آموزشی و بخشی هم تواند استارت‌آپی، مشاوره‌ای برای کسب‌وکارها باشد. ما باید کمیته‌هایی داشته باشیم که بتواند بین ما و نهادهای مرتبط ارتباط برقرار کند.

طهورا جوان، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق تجاری بین‌المللی: در کنار کارهای مختلف باید یک کمیته حقوقی راه‌اندازی کرد که کارهای حقوقی به شکل تخصصی پیگیری شود و سایر افراد که درگیر کارهای دیگری هستند، وقت و انرژی خود را صرف کار اصلی کنند. بخش حقوقی در همه شرکت‌ها و نهادهای مهم وجود دارد. این کار باعث می‌شود که هم هزینه‌ها کاهش یابد و هم اعضای کمیته حقوقی در پیگیری کارها با محیط کسب‌وکار و بازار بیشتر آشنا شوند.

حسین اورعی، شرکت کننده مجازی، دانش آموخته دکتری مدیریت بازرگانی: یکی از مشکلات حوزه کارافرینی این است که نمی‌دانیم چه فرایندهایی را برای کسب و کارمان باید پیش ببریم. بنابراین در کار پیش رو لازم است کمیته‌های تخصصی تشکیل بدهیم به طوری که بتوانند سایر افراد فعال در مجموعه را راهنمایی کنند. یکی دیگر از مشکلات نبود آموزش است، خصوصاً در مناطق دور از مرکز که نیاز بیشتری به آموزش دارند. رسالت ما به عنوان دانشگاه آموزش است. پیشنهاد من این است که در زمینه آموزش شرایط و بستری را فراهم کنیم که بچه‌ها را آموزش بدهیم و برای افرادی که احتیاج دارند مشاور کارآفرینی ارائه بدهیم. اینها نیازمند حمایت مالی و علمی است.

علی محبی، دانش‌آموخته دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی و دانشجوی کارشناسی‌ارشد برنامه‌ریزی استراتژیک: ما باید علاوه بر ساختار، چشم‌انداز و مأموریت، قابلیت‌های خودمان را شناسایی کنیم و بر اساس آنها کار بکنیم. البته در عملیاتی کردن ایده‌ها بدون شک نیازمند حمایت مالی هستیم هرچند ممکن است اولویت اول کار ما نباشد.

حجت حاج محمدی یزدی، دانشجوی کارشناسی‌ارشد مدیریت رسانه: من با توجه به تجربه‌ای که در حوزه خیریه دارم، تمایل دارم یک مؤسسه خیریه در پردیس البرز و در چارچوب مسئولیت اجتماعی آن ایجاد کنیم که اهداف انسان‌دوستانه و نیکوکارانه را در کنار فعالیت‌های کارآفرینی دیگر اعضا پیش ببرد.

علیرضا علیزاده، دانش آموخته کارشناسی‌ارشد رشته کارآفرینی: به تعداد رشته‌های موجود در البرز می‌توانیم کمیته‌های تخصصی داشته باشیم. ما باید بتوانیم دانشجویان در حال تحصیل را به سمت کارآفرینی هدایت بکنیم./روابط عمومی پردیس البرز

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=129176

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi