به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از رسانه مسئولیت اجتماعی ، یکی از مفاهیم جدیدی که در دنیای کنونی مورد توجه شرکت ها و بنگاه های اقتصادی قرار گرفته بازاریابی اجتماعی است.بازاریابی اجتماعی معتقد است که یک شرکت یا سازمان باید تصمیمات بازاریابی را نه تنها با در نظر گرفتن خواستههای مصرفکننده، بلکه نیازهای شرکت، و همچنین منافع بلندمدت جامعه تعیین کند. سپس باید ارزشی برتر به مشتری ارائه کند به گونه ای که جنبههای رفاهی مشتری و جامعه را حفظ نماید یا آنها را بهبود بخشد.
دیدگاه بازاریابی اجتماعی از جدیدترین فلسفههای مدیریت بازاریابی است. اساسا استفاده از تکنیک های سوسایتل مارکتینگ بر مبنای این اصل بنا شده است که بازاریابی در دنیای کنونی، توجه صرف به مشتری و نیازهای او نیست و یا اینکه شرکت فقط به دنبال سود خودش باشد؛ بلکه در بازاریابی اجتماعی، شرکت ها به جز دنبال کردن منافع و مزایای شخص خود و مشتریانشان، به مفاهیم اجتماعی همچون گرم شدن کره زمین، حقوق بشر و … هم توجه می کنند و به این گونه نام خود را جهانی می کنند.
پنج مرحله بازاریابی اجتماعی
بازاریابی اجتماعی فرایندی منظم و با برنامهریزی است و مراحل آن به این صورت هستند: تعیین چشمانداز، توسعه کمپین، آزمودن کمپین قبل از اجرا، اجرا، بازخورد.باید این نکته را در نظر داشت که به هر حال این روش هم یکی از روشهای بازاریابی است و هدف آن صرفاً ایجاد تغییر و تحولات در رفتارهای اجتماعی مشتریان و مخاطبان خود نیست. دولتها، سازمانهای خیریه و مردمنهاد و سایر سازمانهای مشابه معمولا متولی و مجری این نوع بازاریابی هستند. علاوه بر اینها برخی از شرکتهای تجاری هم گاهی اقدام به برگزاری بازاریابی در اجتماع میکنند. شرکتهای اجتماعی به کمک اخلاق و ملاحظات اجتماعی کمپین بازاریابی خود را پیش میبرند.
نقش مسئولیت اجتماعی در تبلیغات و بازاریابی
بسیاری از شرکت ها تلاش می کنند به هر طریق ممکن در قالب محدودیت های قانونی موجود برای مخاطبان جذاب به نظر برسند. برخی شرکت ها و آژانس های تبلیغاتی احساس می کنند که چنین رفتاری موجه و منطقی است. به هر حال، دیگر شرکت ها و مخاطبان بر این باورند که تبلیغ کنندگان باید احساسی عمیق تر نسبت به مسئولیت اجتماعی داشته و قوانین اخلاقی مخصوص به خود را با توجه به ارزش های جامعه توسعه دهند.
مسئولیت اجتماعی شرکت ها نقش مهمی در تبلیغات و بازاریابی برای ارتقای سطح زندگی مردم می تواند داشته باشد. اینکه بعضی از مدیران شرکت ها در تبلیغ های خود کیفیت زندگی مشتریان را در نظر نمی گیرند، به این معنا نیست که همه تبلیغ ها و اساساً علم مدیریت بازار خلاف مسئولیت اجتماعی است.
به عبارت دیگر، مدیریت بازار به دنبال افزایش فروش و در نتیجه افزایش سوددهی و دارایی شرکت است، اما اینکه این افزایش فروش به واسطه یک روش اخلاقی و با لحاظ کردن مسئولیت اجتماعی باشد یا نباشد، به تصمیم و تعهد مدیر سازمان مربوط است و نمی توان حکم کلی درباره همه داد.
بازاریابی نقش مهمی را در توسعه استراتژی شرکت و پاسخگویی به برنامه مسئولیت اجتماعی شرکت ایفا می کند. در واقع امروزه مرزهای میان آنچه که بطور سنتی استراتژی شرکت و استراتژی بازاریابی نامیده می شدند ، محو گردیده اند. این مساله به این دلیل است که نظریه سنتی بازاریابی، مشتری را صرفا علاقمند به آمیزه بازاریابی شرکتی و نه چیز دیگر می داند با این حال شواهد و روندهای اخیر نشان داده اند که مشتریان تحت تاثیر فعالیت های شرکتی که در پس محصولات و خدماتی که خریداری می کنند قرار دارد نیز هستند. تاثیرات اجتماعی و زیست محیطی فرآیندهای تولید ، نحوه برخورد مسئولانه شرکتها با کارکنانشان ، نحوه لحاظ نمودن مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی در سرمایه گذاری ها و انجام کلیه امورشان ، همگی دارای تاثیرات مهم بالقوه ای بر برنامه شرکت و بازاریابی آن هستند. تحقیقات نشان می دهد که نرخ خرید محصولاتی که شرکت تولید کننده آن دارای شهرتی مثبت از لحاظ مسئولیت اجتماعی در میات مصرف کنندگان است ، بالاتر می باشد. بازاریابی نقش بسیار مهمی در اجرای مسئولیت اجتماعی شرکتی و ایجاد نام و نشان تجاری شرکت ایفا می کند.
بازاریابی اجتماعی رویکردی نوین در مسئولیت اجتماعی
مسئولیت اجتماعی شرکت ها در اصل یک برنامه اخلاقی است. در حالی که شما می توانید تعاریف طولانی تری برای آن بگویید، اساسی ترین معنای آن درک نتایج حاصل از اقدامات برند شما در جوامع مختلف است و در زمره مفاهیم اخلاق کسب و کار مطرح است.
مسئولیت اجتماعی شرکت ها یک فرآیند با هدف پذیرش مسئولیت اعمال شرکت و تشویق اثرات مثبت روی محیط زیست، مصرف کنندگان، کارکنان، جامعه، سهامداران و دیگر اعضای جامعه است.
مصرف کنندگان مایل هستند به شرکت های مسئول و حامی پاداش بدهند، بنابراین تمایل و رضایت بیشتری برای خرید از این شرکت ها دارند و به گونه ای خودشان را در این اتفاق خوب شریک می دانند. مسئولیت اجتماعی به عنوان یک استراتژی بازاریابی در کمپین ها می تواند به افزایش درآمد کمک کند.
امروزه برندهای بزرگی همچون کوکاکولا، اپل، مایکروسافت، سامسونگ و ال جی و… از استراتژی بازاریابی براساس مسئولیت اجتماعی برای پیشبرد اهداف برند و افزایش فروش خود استفاده می کنند.
مسئولیت اجتماعی شرکتی بسیار حائز اهمیت در ساخت برندی قدرتمند و متمایز برای یک شرکت در نظر گرفته می شود و میتواند در به وجود آوردن ثبات و وفاداری مشتری مبتنی بر ارزش های اخلاقی و اعتقادات مشترک نیز نقش ایفا کند؛ چرا که مشتریان بیشتر متمایلاند تا با ارزشهای شرکت هایی که با آنها تعامل دارند، تعیین هویت شوند.
مسئولیت اجتماعی بنگاه ها در سالهای اخیر به دغدغه ای جهانی و رو به افزایش در دولتها و مدیران بنگاه ها مبدل گشته است. حرکت به سمت مسئولیت اجتماعی در سطح جهانی از رشد جهانی بنگاه ها نشأت می گیرد.
از طرف دیگر در پی افزایش فشارهای عمومی، از سوی نهادهای قانون گذار، تشکلهای مردمی، حامیان حقوق بشر و طرفداران محیط زیست، بنگاه ها ناچار شده اند تا در مورد دامنه فعالیت های اجتماعی خود تجدید نظر نمایند.
به دنبال افزایش آگاهی عمومی نسبت به عواقب اجتماعی و زیست محیطی احتمالی ناشی از فعالیت بنگاه ها بر جوامع، ذینفعان بنگاه ها استانداردهای عملکردی جدیدی برای کسب و کار تدوین نموده اند.