0
مولوی عبدالحمید:

اگر این مردم معترض هستند بخاطر ضعف خود شماست

  • کد خبر : 131811
  • 21 آبان 1401 - 17:04
اگر این مردم معترض هستند بخاطر ضعف خود شماست

مولوی عبدالحمید گفت: اگر این مردم معترض هستند، به خاطر ضعف خود شماست. این‌ها را به گردن تحریک دشمن نیندازید. به خانواده‌های شهدا گفته شده پول به شما می‌دهیم، اما آن‌ها گفته‌اند ما پول نمی‌خواهیم. مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اظهار داشت: «اعتقاد ما بر این است […]

مولوی عبدالحمید گفت: اگر این مردم معترض هستند، به خاطر ضعف خود شماست. این‌ها را به گردن تحریک دشمن نیندازید. به خانواده‌های شهدا گفته شده پول به شما می‌دهیم، اما آن‌ها گفته‌اند ما پول نمی‌خواهیم.

مولوی عبدالحمید
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اظهار داشت: «اعتقاد ما بر این است که وقتی امروز بخش بزرگی از مردم ایران اعتراض دارند و این اعتراض میان بخش بزرگی از مردم مشترک است، مسئولان نظام به حرف آن‌ها گوش بدهند. رهبران حرف ملت را بشنوند و با این ملت بنشینند. شایسته این است که ببینند خواسته مردم چیست و مردم چه می‌خواهند.»

عبدالحمید درباره واکنش نمایندگان مجلس نیز گفت: «من چیزی را از مجلس شنیدم که نمایندگان بیانیه خیلی تندی را نسبت به معترضان امضا کرده‌اند و این برای من خیلی باعث تعجب شد؛ چراکه مجلس، خانه ملت است و نمایندگان همه ملت ایران در آن قرار دارند. شما نماینده مردم هستید و مسئولان را ترغیب کنید که حرف مردم را بشنوند. شما باید از مردم دفاع کنید. شما مردم را هم باید نصیحت کنید که چیزی را تخریب نکنند و اشتباهات معترضان را متذکر شوید، اما مأموران را هم متذکر شوید که این‌ها مردم ایران هستند.

شما سفارش کنید که زندانی‌ها آزاد شوند و از حقوق مردم و دولت دفاع کنید. من نمی‌گویم یک‌طرفه در سمت مردم باشید، اما وقتی نامه می‌نویسید و سخت‌ترین مجازات را درخواست می‌کنید، باید بدانید که شما نماینده مردم هستید. آیا این شایسته نمایندگان مردم است؟ آیا پارلمان‌های دیگر دنیا کاری را که شما کردید، می‌کنند؟»

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان به قطع سخنان نماینده مردم چابهار در مجلس نیز انتقاد کرد و گفت: «جا دارد بنده در حق آقای دکتر سعیدی، نماینده مردم چابهار، دعای خیر کنم که از درد مردم سخن گفت و از مردمی که بی‌جهت به شهادت رسیدند، دفاع کرد و تأسف می‌خورم که چرا صدای نماینده‌ای که از مردم دفاع می‌کند و صدایش، صدای مردم است، قطع می‌شود و تأسف خوردم که نایب‌رئیس مجلس که جلسه را اداره می‌کرد، مردم خوب و وطن‌دوست و مرزداران را جدایی‌طلب و تجزیه‌طلب و اغتشاش‌گر نامید. از کسی که نماینده باشد چنین انتظاری نمی‌رود.»

عبدالحمید با تأکید بر لزوم حفظ امنیت در منطقه، گفت: «وقایعی که در زاهدان و خاش پیش آمد، واقعه بسیار سنگینی بود و نمازگزاران زیادی کشته شدند. با این‌حال ما همه سعی کردیم امنیت استان به‌هم نخورد. تا آنجایی که در توان ریش‌سفیدان و معتمدان منطقه است، امنیت رعایت شده است و ما از آن‌ها تشکر می‌کنیم. باید مشخص شود که چه کسانی و به چه دلیلی این فاجعه را به‌وجود آوردند؟»

او افزود: «امروز الحمدلله این در کشور مشخص است و مسئولان رده‌بالا و محلی و هم مردم می‌دانند که در حادثه ناگوار جمعه هشتم مهر مردم به ناحق کشته شدند. امروز هم الحمدلله حق خانواده شهدا روشن شده است. ما از اول هم گفته‌ایم که مهمترین نکته این است که جنایت محکوم شود و بعد از آن، عاملان و آمران به محاکمه کشیده شوند و تهمت تجزیه‌طلبی که بعد از این قضیه به مردم وارد شد و مسئولی هم آن را تکرار کرد، باید از مردم برداشته شود. ما خوشحالیم که این روشن شده و قدم‌هایی هم حاکمیت برداشته است. بعضی از مقامات نظامی تعلیق شده‌اند و این‌ها قدم‌های مثبتی هستند. ما معتقدیم هرکس به هراندازه کار مثبتی انجام داد ما باید آن را بپذیریم.»

خانواده‌ها پیشنهاد پول را نپذیرفتند/ قدم‌های برداشته‌شده مایه تسکین ما هستند

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان تصریح کرد: «قدم‌های برداشته‌شده مایه تسکین ما هستند، اما مهم این است که مسئولان امر این جنایت را محکوم کنند و همین رسانه‌هایی که گفته‌اند این تجزیه‌طلبی بوده و مردم خواسته‌اند پاسگاه را تصرف کنند که هرگز چنین چیزی در ذهن مردم نبوده، از مردم دلجویی کنند و برائت مردم از این تهمت‌ها اعلام شود. بقیه عاملان هم باید محاکمه شوند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: «به خانواده‌های شهدا گفته شده پول به شما می‌دهیم، اما آن‌ها گفته‌اند ما پول نمی‌خواهیم. بلکه عزت ما باید حفظ شود و توهین‌هایی که انجام شده رفع بشود و امیدواریم به‌زودی این کار انجام شود. وکیل‌هایی از تهران گرفته شده و باید به آن‌ها اجازه بدهند که بیایند اینجا، چون خود مردم به قوانین وارد نیستند. شعبه‌ای هم برای رسیدگی تشکیل شده و این هم جزو قدم‌های مثبت است. این موضوعات مربوط به شهداست و مسائل کلی مربوط به کشور به‌جای خود باقی است.»

همۀ ما به نوبه خود مشکلات را از سر دلسوزی فریاد زده‌ایم

عبدالحمید بر بی‌توجهی مسئولان به اخطار‌های نخبگان تأکید کرد و بیان داشت: «امروز مشترکات و فشار‌های زندگی، آزادی‌خواهی و عدالت‌خواهی مردم را متحد کرده است. همۀ ما به نوبه خود مشکلات را از سر دلسوزی فریاد زده‌ایم. بسیاری از زندانیان سیاسی و کسانی که بیرون هستند از این مشکلات سخن گفته‌اند. یکی، دو سال و بیشتر است که فریاد زده شده که این سیاست‌های داخلی و خارجی پاسخگو نیستند و مردم پریشان هستند و در سیاست‌های داخلی و خارجی تجدیدنظر کنید. ما دشمن نیستم؛ خیرخواه همه هستیم.

فقط من هم نبوده‌ام. علما، دانشگاهیان و طیف‌های مختلف تذکر داده‌اند و اگر آن حرف‌ها شنیده می‌شد، امروز این اعتراضات را در کشور نمی‌دیدیم. رضایت مردم حاصل می‌شد و مردم به مطالبات‌شان می‌رسیدند، اما متأسفانه به آن حرف‌ها توجهی نشده است.»

او ادامه داد: «در حادثه جمعه زاهدان و حادثه دلخراش خاش که هرانسان آزاده‌ای را آزار می‌دهد، چرا باید مردم کشته شوند؟ این‌ها سنگی پرتاب کرده‌اند و اعتراضی کرده‌اند.»

مسئولان امر صدای ملت را بشنوند

عبدالحمید از همدردی‌های مردم در موضوع جمعه هشتم مهر زاهدان تشکر کرد و افزود: این وحدت و همدردی است که تمامیت ارضی ما را تضمین می‌کند. این وحدت است که امنیت ملی ما را بالا می‌برد.»

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشت: «توصیه من آن است که مسئولان امر صدای ملت‌شان را بشنوند. این مردم، ولی نعمت هستند و انقلاب ۵۷ را این‌ها و فرزندان آن‌ها رقم زدند. مردمی مانند ایران را به لحاظ فرهنگ کهن و اخلاق و رفتار در کمتر کشوری می‌بینید. زنان و جوانان و دانشگاهیان ایرانی ملت ایران هستند و حکومت باید در خدمت این مردم باشد. شما متولی خدمت این مردم هستید. خدمت به این مردم به هرکس برسد افتخار است.»

عبدالحمید افزود: «اگر این مردم معترض هستند، به خاطر ضعف خود شماست. این‌ها را به گردن تحریک دشمن نیندازید. دشمن کارش تحریک است. ضعف‌های خودمان را باید ببینیم که در اجرای عدالت و خدمت‌رسانی به مردم و حل مشکلاتشان چه کوتاهی‌هایی کرده‌ایم. این مردمی که امروز فریاد می‌زنند به خاطر تحریک خارجی‌ها نیست بلکه به خاطر گرفتاری‌هایشان است. ما در بین مردم هستیم و این را می‌بینیم که مردم چه وضعیتی دارند.»

خاش

آزادی بیان و قلم کجاست؟

عبدالحمید درخصوص این که اگر آزادی وجود نداشت، شما این‌حرف‌ها را نمی‌توانستید بگویید، تصریح کرد: «عده‌ای می‌گویند شما اگر آزادی نداشتید، این حرف‌ها را نمی‌زدید. آزادی تحزب در ایران نیست و ما می‌دانیم که احزاب ایرانی و تشکل‌ها آزادی‌ای ندارند. آزادی قلم و بیان کجاست؟ ما سانسور شدید را می‌بینیم. چند روزنامه‌نگار الآن در زندان است؟ این‌ها را زندان نکنید. آن روزی که یک قاضی در دولت‌های گذشته با یک حکم ۱۲ روزنامه را یک‌شبه بست، من تکان خوردم. کجای دنیا ۱۲ روزنامه را یکجا می‌بندند؟ کجای دنیا قلم را اینقدر محدود می‌کنند؟ بله در جا‌های دیگر هم محدودیت هست، اما من جمهوری‌ها و کشور‌های آزاد را مدنظر دارم. من با کشور‌های پادشاهی مقایسه نمی‌کنم بلکه با دنیای آزاد و کشور‌هایی که دموکراسی دارند، مقایسه می‌کنم.»

او افزود: «من ادعا دارم و اعتقادم بر این است که در دوره خلفا آزادی‌هایی بوده که امروز در دموکراسی‌ها وجود ندارد و حاضرم مناظره کنم و این را ثابت کنم که دموکراسی اصلا به حد آزادی پیامبر (ص) نمی‌رسد. من جمهوری اسلامی را با آن دوران خلفا و حضرت علی [ع]مقایسه می‌کنم. این زندانی‌های سیاسی را باید آزاد کنید و با آن‌ها صحبت کنید. حرف‌های خوبشان را باید بشنویم و حرف‌های نادرست‌شان را باید با منطق پاسخ دهیم.»

اعتراض باید سالم باشد / اعتراض مساملت آمیز حق مردم است

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان خطاب به نیرو‌های مسلح توصیه کرد: «شما فرزندان همین مردم هستید و این‌ها خواهران و مادران شما هستند. زنان حرمت دارند و باید با آن‌ها مهربانانه برخورد کنید. دانشجویان و دانشگاهیان بهترین قشر جامعه و امید ملت هستند و باید با آن‌ها به خوبی برخورد کنید و به آن‌ها احترام بگذارید. سخنان دانشجویان، اساتید دانشگاه و علما و تک‌تک آحاد ملت را باید شنید.»

عبدالحمید افزود: «من به نیرو‌های مسلح توصیه می‌کنم که این‌ها مردم عزیز این وطن هستند و شما رعایت ملت را بکنید. این برای نیرو‌های مسلح شرف و عزت است که برای امنیت مرز‌ها و تمامیت ارضی کشته بدهند. شما مردم را نزنید. این برای شما عزت و ارزش است.»

«توصیه من به مردم عزیز معترض هم آن است که اعتراض باید سالم باشد. مغازه‌ها را تخریب نکنید و بانک‌ها و ماشین‌ها را نسوزانید. نیرو‌های مسلح را نزنید و با آن‌ها درگیر نشوید. آن‌ها هم نباید با شما درگیر شوند. اعتراضات خود را کنترل کنید و به سلامت این اعتراضات را برگزار کنید. اعتراض مسالمت‌آمیز حق شماست.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان د از قوه قضائیه نیز خواست: مردم معترض را “محارب” قلمداد نکنید و با اشاره به تاریخ صدر اسلام گفت: «وقتی یک یهودی که از پیامبر (ص) قرض می‌خواست، صدای خود را بلند کرد و یقه آن‌حضرت (ص) را گرفت، صحابه صدای خود را بلند کردند، اما آن‌حضرت (ص) گفت شما حق ندارید صدای خود را بلند کنید بلکه باید به من توصیه کنید که حقش را بدهم. این شنیدن صدای مردم است. وقتی خلیفه دوم در مسجد‌النبی خطبه داد و گفت که مهریه را سنگین نگیرید، پیرزنی بلند شد و گفت شما به چه حقی در مهریه زن دخالت می‌کنید؟ مهریه توافقی است. می‌توانید ترغیب کنید، اما در خطبه حق ندارید دستور بدهید. خلیفه دوم گفت که کاش خلیفه به اندازه این پیرزن می‌فهمید. این حرف درست است.

آن‌ها جلوی مردم تسلیم بودند و نگفتند پیرزن را جمع کنید، این از کجا آمده است. وقتی شخصی در مسجدالنبی در مقابل خلیفه دوم شمشیر برداشت که اگر بر خلاف مسیر پیامبر بروی ما با شمشیر جلویت را می‌گیریم، او را تحسین کرد و گفت تا این‌ها باشند، خلیفه خطا نمی‌کند. حضرت علی [ع]برای یک زن یهودی که خلخالش را غصب کردند، گفت وقتی به مردم اینطور تعرض می‌شود و یک زن امنیت ندارد زندگی و حکومت ما چه فایده‌ای دارد؟ این‌چنین حکومتی ارزشمند است.»

علما در همه‌حال باید در کنار مردم باشند

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خطاب به مسئولان اظهار داشت: «من دلسوزانه می‌گویم و هیچ غرضی ندارم. بشنوید که مردم ایران چه می‌خواهند و چه مشکلی دارند؟ همانطور که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری سخنانشان موجود است که اراده، خواسته‌ی ملت است مسئولان هم باید پایبند به این صحبت‌ها باشند و به اراده ملت تن بدهند. این برای شما شرف و عزت است.»

او افزود: «امروز علما در رأس مملکت هستند. علما در طول تاریخ مردمی بوده‌اند و ما راهی جز راه مردم نداریم. علمای شیعه و سنی کنار مردم بوده‌اند و در همه‌حال باید کنار مردم باشند و با آن‌ها همدردی کنند. ما امیدواریم آینده خیری داشته باشیم.»

عبدالحمید همچنین گفت: «ما اگر صد سال حکومت کنیم، آن حکومت چه ارزشی دارد؟ ارزش حکومت در اجرای عدالت و رعایت اخلاق، صداقت و امانتداری و خدمت به خلق است. کاش به جای صد سال حکومت، کسی ۱۰ سال به خوبی حکومت کند و الگویی برای دنیا باشد.

اگر رضایت خداوند و مردم نباشد، حکومت چه ارزشی دارد؟ به خدا قسم ارزش ندارد. هر حاکم و هر سیستمی که باشد، چه اسلامی و چه غیراسلامی، نوعی نمایندگی از جانب الله برای گسترش عدالت و آزادی‌های مشروع است. مالک‌الملک بر کل جهان الله است و این حکومت‌های کوچک و بزرگ نمایندگی‌هایی برای خدمت به خلق و گسترش عدالت و انصاف هستند. خداوند به حبیبش؛ حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وسلم می‌گوید با فقرا، مستمندان و ضعفا بنشن. چنین حکومتی ارزشمند است؛ وگرنه اگر مردم ناراضی باشند، هر حکومتی باشد، هیچ ارزشی ندارد.»

هیچ‌کس سنگی پرتاب نکند و شیشه‌ای نشکند، این مسئله از لحاظ شرعی جایز نیست

او در پایان خطاب به نمازگزاران زاهدانی توصیه کرد که «مانند هفته گذشته خودشان امنیت را برقرار کنند» و گفت: «به مأموران گفته شده که شما در مقر‌های خود بمانید و این مردم خودشان امنیت را برقرار می‌کنند. امنیت اینجا مال خود مردم زاهدان است و خودمان باید رعایت کنیم. توصیه ما آن است که هیچ‌کس سنگی پرتاب نکند و شیشه‌ای نشکند. این مسئله از لحاظ شرعی ناجایز است. اگر کسی حرفی دارد باید بدون ضرر زدن به اموال عمومی و خصوصی اعتراض کند.»

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 4 / 5. تعداد امتیازات: 90

به این خبر امتیاز دهید

0/5 (0 نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=131811

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi