1

اصول ایمنی در آشپزخانه

  • کد خبر : 3565
  • 20 آوریل 2016 - 10:56
اصول ایمنی در آشپزخانه

گاهی اوقات در خانه بخصوص آشپزخانه، حوادثی اتفاق می افتد که متأسفانه ممکن است آسیب های جدی به ما برسانند. خوشبختانه در اغلب موارد پیشگیری از این حوادث و اتفاقات با رعایت چند نکته ساده امکان پذیر است

گاهی اوقات در خانه بخصوص  آشپزخانه، حوادثی  اتفاق می افتد که متأسفانه ممکن است آسیب های جدی به ما برسانند. خوشبختانه در اغلب موارد پیشگیری از این حوادث و اتفاقات با رعایت چند نکته ساده امکان پذیر است .

چند نکته و توصیه که با رعایت آن ها می توان از بروز حوادث جلوگیری کرد:

  1. هر چند وقت یک بار پیچ دسته قابلمه ها، ماهی تابه و زودپز را سفت کنید. در صورت شل بودن پیچ دسته ها، ممکن است هنگام حمل قابلمه غذای داغ از دست شما رها شود و خطر سوختگی و آسیب دیدگی به وجود بیاید.
  2. هیچ وقت درب زودپز را قبل از پایین آمدن سوپاپ باز نکنید. اگر درب زودپز نیاز به تعمیر داشت، سریعاً آن را تعمیر کنید و تا قبل از آن از زودپز استفاده نکنید.
  3. سوپاپ اطمینان درب زودپز را همیشه به دقت شسته و از نظر مسدود نبودن به طور مرتب بررسی کنید.
  4. کف آشپزخانه را همیشه تمیز و خشک نگهدارید. هر وقت مواد غذایی یا آب روی زمین یا سطوح دیگر آشپزخانه ریخت، سریع آن را برداشته و محل را به دقت تمیز کنید. خیس بودن کف آشپزخانه باعث لیز خوردن و افتادن می شود. ضمن این که رطوبت و مواد غذایی مورد علاقه حشرات و جوندگان است و بهتر استهمیشه کف آشپزخانه را خشک نگه داشت.
  5. گاهی اوقات به دلیل نداشتن دسترسی کافی هنگام برداشتن اشیا، آن ها از روی کابینت یا از ارتفاع سقوط کرده و باعث ایجاد جراحت، شکستگی و آسیب دیدگی در ناحیه سر و صورت یا دست ها و پاها می شود. هنگام برداشتن ابزار و وسایل از جایی که به راحتی به آن دسترسی ندارید، مانند طبقه های بالای کابینت از یک چهارپایه یا نردبان مخصوص استفاده کنید.
  6. در انتخاب نردبان یا چهارپایه ای که برای برداشتن اشیا از آن استفاده می کنید،دقت کنید و از نردبان و چهارپایه مناسب استفاده کنید. گاهی اوقات استفاده از نردبان نامناسب باعث ایجاد حوادثی مانند شکستگی و ضرب دیدگی می شود. مطمئن شوید چهارپایه یا نردبان تحمل وزن شما را داشته باشد و قبل از بالا رفتن از نردبان ضامن و قفل ایمنی آن را ببندید. بعد از برداشتن شیئ مورد نظر از کسی بخواهید شیئ را از شما گرفته و در پایین آمدن به شما کمک کند.
  7. ظروف شیشه ای و شکستنی را که ترک خورده اند یا قسمتی از آن شکسته یا به اصطلاح لب پر شده است، دور بیندازید. استفاده از لیوان ها و استکان های ترک دار و لب پر، خیلی مواقع باعث ایجاد جراحت و آسیب می شود.
  8. هنگام روشن کردن شعله اجاق گاز ابتدا کبریت یا فندک را روشن کنید سپس پیچ گاز را باز کنید. با رعایت همین نکته کوچک و ساده می توانید از بسیاری از آتش سوزی ها پیشگیری کنید.
  9. هنگام استفاده از مواد ضدعفونی کننده و جرم گیر از ماسک تنفسی و دستکش استفاده کنید. پنجره ها را باز بگذارید تا هوا جریان پیدا کند و تهویه مناسب انجام شود. کار با مواد شیمیایی و محرک در فضای بسته و بدون تهویه ممکن است باعث ایجاد مسمومیت و تحریکات شدید تنفسی شود.
  10. ابزار و وسایل تیز و برنده مانند چاقوها و ساطور را در جایی مناسب و دور از دسترس بچه ها نگهداری کنید .

منبع:

https://nejatgar.com

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=3565

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi