2
تهدید امنیت جهانی با موشک های اتمی روسیه

استقرار موشک های اتمی روسیه در بلاروس!

  • کد خبر : 142560
  • 26 می 2023 - 4:29
استقرار موشک های اتمی روسیه در بلاروس!

دانستنی آنلاین: روسيه و بلاروس روز پنجشنبه، چهارم خرداد، در خصوص استقرار سلاح­‌های اتمی تاکتيکی مسکو در قلمرو متحد خود به توافق رسیدند. البته اين تسليحات در کنترل کامل روسيه خواهد بود. به گزارش دانستنی آنلاین، ولاديمير پوتين استقرار تسليحات اتمی با برد کوتاه در خاک بلاروس را اوايل سال جاری ميلادی اعلام کرده بود […]

دانستنی آنلاین: روسيه و بلاروس روز پنجشنبه، چهارم خرداد، در خصوص استقرار سلاح­‌های اتمی تاکتيکی مسکو در قلمرو متحد خود به توافق رسیدند. البته اين تسليحات در کنترل کامل روسيه خواهد بود.

به گزارش دانستنی آنلاین، ولاديمير پوتين استقرار تسليحات اتمی با برد کوتاه در خاک بلاروس را اوايل سال جاری ميلادی اعلام کرده بود که هشداری به غرب در مورد افزايش کمک­‌های تسليحاتی به اوکراين تلقی شد.

تاريخ استقرار اين جنگ­‌افزارها اعلام نشده ولی  پوتين گفته است که احداث انبارهای مخصوص نگهداری آن‌ها اول ماه ژوئيه تکميل می­‌شود. مشخص نيست ارتش روسيه چه تعدادی از اين نوع جنگ­‌افزارها را در بلاروس مستقر خواهد کرد.

آمريکا تخمين می‌زند که روسيه حدود دو هزار جنگ­‌افزار اتمی تاکتيکی دارد که شامل بمب­‌هايی است که می­‌توانند از هواپيما و يا به صورت کلاهک موشک­‌های با برد کوتاه و گلوله توپخانه شليک شوند.

کاربرد اصلی جنگ­‌افزارهای اتمی تاکتيکی نابود کردن نيروها و تسليحات دشمن در جبهه­‌های جنگ است. برد و قدرت تخريب آن‌ها از موشک­‌های بالستيک و قاره­‌پيمای مجهز به کلاهک­‌های هسته­‌ای که می‌توانند يک شهر را کاملا نابود کنند بسيار کمتر است.

اين توافق در شرايطی امضا می‌شود که روسيه خود را برای مقابله با ضدحملات ارتش اوکراين آماده می­‌کند. علاوه بر اين، رهبران روسيه و بلاروس تشديد خصومت غرب عليه دو کشور را انگيزه مهمی برای اين توافق توصيف کرده­‌اند.

ويکتور خرنين، وزير دفاع بلاروس، در ملاقات با سرگئی شويگو، همتای روس خود، گفت: «استقرار جنگ‌افزارهای اتمی غيراستراتژيک يک واکنش موثر در برابر سياست‌های تعرضی کشورهايی است که در برابر ما موضع غيردوستانه دارند.»

وزير دفاع روسيه نيز گفت: «در شرايطی که تهديدها در مرزهای غربی روسيه و بلاروس به شدت افزايش يافته است ما تصميم گرفتيم با تکيه بر سلاح‌های اتمی واکنش متقابل نشان دهيم.»

ولاديمير پوتين استدلال می‌کند که استقرار جنگ­‌افزارهای اتمی روسيه در خاک بلاروس دقيقا همان کاری است که ايالات متحده آمريکا با استقرار سلاح­‌های هسته‌ای خود در چند کشور اروپايی از جمله آلمان، بلژيک، هلند و ايتاليا انجام داده­ است.

تهدید اتمی روسیه

سويتلانا تسيخانوسکايا، رهبر تبعيدی مخالفان حکومت بلاروس، اين توافق را محکوم کرد.

او به خبرگزاری‌های بين‌المللی گفت: «با انجام تمام اقدامات ممکن بايد از استقرار سلاح­‌های هسته­‌ای روسيه در بلاروس جلوگيری کنيم چون باعث تسلط مسکو بر بلاروس برای مدت طولانی خواهد شد. درعين حال امنيت اوکراين و کل اروپا را بيش از گذشته به خطر می­‌اندازد.»

کارشناسان نظامی مستقل در بلاروس يادآوری می‌کنند که در دوران جنگ سرد حدود دو سوم از موشک­‌های ميان‌برد مجهز به کلاهک هسته­‌ای ارتش اتحاد شوروی در بلاروس مستقر بود و به همين دليل ده‌ها انبار از آن دوران باقی مانده که دوباره می‌تواند مورد استفاده قرار گيرد.

براساس توافقی که پس از فروپاشی اتحاد شوروی با ميانجی‌گری دولت آمريکا در سال ۱۹۹۱ امضا شد، مسکو تمامی زرادخانه هسته­‌ای خود را از کشورهای بلاروس، اوکراين و قزاقستان به روسيه منتقل کرد.

با اینحال در طول یک سال گذشته، به خصوص پس از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، همواره یکی از نگرانی های جامعه جهانی استفاده از سلاح هسته ای توسط روسیه است. برخی از تحلیلگران با اشاره به نقض آشکار قوانین بین الملل توسط ولادیمیر پوتین، استفاده از سلاح اتمی توسط روسیه را به عنوان یک راهکار نهایی، دور از ذهن  ندانسته اند.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=142560

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi