3

استاندارد به زبان ساده

  • کد خبر : 3173
  • 05 آوریل 2016 - 8:04
استاندارد به زبان ساده

استاندارد یعنی نظم و قانون . هر کاری که طبق اصول منظم و مرتب انجام شده باشد می گویند طبق استاندارد است و مهر استاندارد دریافت می کند.

استاندارد یعنی نظم و قانون . هر کاری که طبق اصول منظم و مرتب انجام شده باشد می گویند طبق استاندارد است و مهر استاندارد دریافت می کند.

مثلاً وقتی یک وسیله ای را می خرید و علامت استاندارد دارد یعنی این که این وسیله آزمایش شده است و چیز خطرناک یا خرابی در آن وجود ندارد و شما می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

در مورد هر کالایی، سازنده یا تولید کننده آن باید یکسری مشخصات را رعایت کند که بعد مورد آزمایش قرار می گیرد تا کارآیی آن مشخص شود.

 مثلا در مورد اجاق گاز ، حتماً باید کلیدهای روی چراغ گاز هنگامی بچرخد که کمی آن را به داخل فشار دهیم . این کار، احتمال اینکه  کلیدها توسط بچه ها چرخانده شود و سبب نشت گاز و حادثه شود، کاهش می دهد.

 در ایران مؤسسه ای به نام استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران وجود دارد . این مؤسسه روش هایی را تعیین می کند و به تولید کنندگان می گوید که کالاهای خود را مطابق این روش ها بسازند .

به این دستورالعمل ها استانداردهای ملی گفته می شود.

 البته سازمان هایی هم در سطح جهانی وجود دارد که مهم ترین آن ها سازمان بین المللی استاندارد است و کشور ما نیز عضو این سازمان است .

 گواهینامه ایزو9000 یک گواهینامه بین المللی است که نشان می دهد که دارنده آن تلاش می کند تا کیفیت کالا یا خدمات خود را بهتر کند. و اگر شرکتی جهت بهتر کردن کیفیت محصولاتش قدمی برندارد ، گواهینامه ایزو9000 را از آن شرکت پس می گیرند.

 استاندارد باعث می شود که ما با خیال راحت، کالای مورد نیاز خود را بخریم و بدانیم که خطری ما را تهدید نمی کند . اگر استاندارد نباشد ، زندگی بسیار پر خطر و حادثه آفرین خواهد شد.

اجرای استانداردهای ملی ایران به نفع تمام مردم و اقتصاد کشور است و باعث افزایش صادرات و فروش داخلی و تأمین ایمنی و بهداشت مصرف کنندگان و صرفه جوئی در وقت و هزینه ها و در نتیجه موجب افزایش درآمد ملی و رفاه عمومی و کاهش قیمت ها می شود

چه مواردی شامل استاندارد می شوند؟

مواد و کالاهای استاندارد، به گروه های زیر تقسیم می شوند:

1- مواد غذایی ، بهداشتی و دارویی

2- شیمیائی و سلولزی

3-فلز و ریخته گری

4-ماشین آلات و تجهیزات

5-مواد معدنی غیرفلزی ، مثل نمک

6-ارتباطات ، الکترونیکی و الکتریکی

7-وسایل نقلیه موتوری

8-بافندگی و چرم و پوشاک

9-سرویس های مهندسی

منبع:

https://koodakan.org

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=3173

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi