5

آنتی اکسیدان ها و فواید آن ها

  • کد خبر : 3462
  • 28 فروردین 1395 - 14:50
آنتی اکسیدان ها و فواید آن ها

علیرغم متابولیسم طبیعی بدن، با در معرض قرار گرفتن یک سری شرایط مانند سیگار و دود سیگار، آلودگی ها، ورود مواد شیمیایی غیر ضروری به بدن از هر طریقی، اشعه و حتی استرس، در بدن رادیکال های آزاد تولید می شوند که می توانند به بدن آسیب برسانند؛ این عوامل اکسیدان ها هستند .

اسم آنتی اکسیدان را بسیار شنیده ایم و شاید بدون این که معنی دقیق آن را بدانیم در مورد آن اظهار نظر هم کرده ا یم. به طور خلاصه می توان گفت علیرغم متابولیسم طبیعی بدن، با در معرض قرار گرفتن یک سری شرایط مانند سیگار و دود سیگار، آلودگی ها، ورود مواد شیمیایی غیر ضروری به بدن از هر طریقی، اشعه و حتی استرس، در بدن رادیکال های آزاد تولید می شوند که می توانند به بدن آسیب برسانند؛ این عوامل اکسیدان ها هستند .

اکسیدان ها از طریق ایجاد رادیکال های آزاد، آسیب هایی در طولانی مدت به بدن رسانده و بسیاری از بیماری های مزمن را ایجاد می کنند. آنتی اکسیدان ها از عواملی هستند که سلول ها را در مقابل اکسیدان ها محافظت کرده و مانع از تخریب سلولی و آسیب های مزمن از جمله انواع سرطان ها می شوند.

انواع آنتی اکسیدان ها

  • کاروتنوئید ها

«کاروتنوئیدها » پیش سازهای « ویتامین آ » هستند. فیتوکمیکال هایی که در میوه ها و سبزی های زرد، نارنجی و قرمز وجود دارند.

  • ویتامین ث

«ویتامین ث » از جمله عوامل بسیار مهم در سیستم ایمنی بدن است. همچنین در تولید کلاژن در بدن نقش بسیار ضروری دارد. مرکبات، سبزیجات و میوه های تازه سرشار ازا ین ویتامین هستند. این ویتامین در مقابل حرارت حساس بوده و در حرارت بالا مقدار زیادی از آن هدر می رود.

  • ویتامین ای

«ویتامین ای »ا ز جمله ویتامین های محلول در چربی است که در سیستم ایمنی بسیار مهم و ضروری است. بهترین منابع غذایی ویتامین E شامل: آجیل، مارگارین و روغن های گیاهی مثل روغن جوانه گندم، سویا، بادام گردو، فندق، ذرت، دانه کتان و زیتون است.

  • سلنیوم

«سلنیوم »ا ز جمله عناصر کمیاب است که در بدن به میزان کم وجود دارد و علی رغم این میزان کم، بسیار ضروری و حیاتی است. سلنیوم در پیوند با پروتئین در بدن به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی عمل کرده و بدن را در مقابل رادیکال های آزاد حفظ می کند.

  • فیتو کمیکال ها

«فیتو کمیکال ها » مواد شمیایی طبیعی هستند که به طور طبیعی در سبزیجات، میوه ها، دانه ها، آجیل و حبوبات وجود دارند. سیب همچنین حاوی کافئیک شیمیایی یاا سیر کلوروژنیک می باشد. مطالعات به انجام رسیده بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می دهد که این ترکیب می تواند به عنوان یک ضد سرطان عمل کند.

  • سیب

سیب سرشارا ز ویتامین است. همانطور که می دانید سیب یک آنتی اکسیدان می باشد. علاوه بر آن، دارای ماده ای به نام “ quercetin ” می باشد. این ماده خطر سرطان دهان، ریه، مری، روده بزرگ، سینه، تخمدان و رشد سلول های سرطان پروستات را کم می کند. افرادی که روزانه بیشتر از یک سیب می خورند، درصد مبتلا شدن به چند نوع سرطان را 9 تا 42 درصد در خود پایین می آورند.

از آنجایی که فیبر موجود در سیب در تقویت دستگاه گوارش مؤثر است از خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. مطالعات نشان داده که مصرف این میوه خطر ابتلا به سرطان ریه و سرطان سینه را نیز کاهش می دهد. به طور کلی می توان گفت که ماده ضد میکروبی فلورتین موجود درسیب بر انواع میکروارگانیسم های گرم مثبت و منفی مؤثر است و از این نظر عصاره سیب دارای خاصیت ضد میکروبی ا ست، همچنین عصاره سیب، دارای قوی ترین امکان برای نابودی ویروس هاست به طوری که تقریباً در صد بالایی از ویروس ها را از بین می برد.

مطالعات تجربی بر روی نمونه های سلول تومور انسانی چنین پیشنهاد می کند که مقادیر نسبتاً زیاد کوئرستین می تواند برخی از سرطان ها را متوقف نماید. با این وجود، مطالعات جمعیتی در دنیا، تاکنون تأثیر حفاظتی رژیم های غنی از این ماده را برابر سرطان ها نشان نداده است. در عین حال، برخی تحقیقات چنین نشان می دهد که کوئرستین به طور خاصی می تواند برای افراد سیگاری مفید باشد.

 مواد سرطان زای تنباکو سبب تخریب دیواره مثانه می شوند و بدین ترتیب موجب رشد سلول های سرطانی می گردند. همچنین اثبات شده است که افراد سیگاری که مصرف کننده مقدار زیادی فلاونوئیدها از جمله کوئرستین موجود در سیب هستند، از تخریب دیواره مثانه ناشی از تنباکو حفاظت می شوند . مصرف روزانه حداقل یک سیب در پیشگیری از سرطان های گلو ،دهان، روده بزرگ، ریه و سینه مؤثر است. سیب حاوی ماده مغذی موسوم به کوئرستین است که از DNA مولکول وراثتی درون سلول ها در برابر آسیب هایی که منجر به بروز سرطان می شوند، حفاظت می کند.

منبع:

https://www.saratanha.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=3462

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi