وزیر راه و شهرسازی از آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه خبر داد و خواستار تخصیص منابع مالی بینالمللی میتواند برای توسعه زیرساختها شد.
به گزارش دانستنی آنلاین ، رستم قاسمی وزیر راه شهرسازی در کنفرانس کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان برگزار شد، نسبت به تاثیر این نشست در انجام اقدامات موثر برای کمک به تحقق اهداف توسعهای کشورهای محصور در خشکی ابراز امیدواری کرد.
قاسمی تمرکز دیپلماسی اقتصادی ایران را بر تعمیق مناسبات با کشورهای در حال توسعه، کشورهای همسایه و ترتیبات چندجانبه اعلام کرد و افزود: مواصلات یکی از حوزههای اولویتدار ما در این خصوص است.
وی ادامه داد: بسیاری از کریدورهای مواصلاتی منطقهای و بینالمللی همچون کریدور شمال-جنوب، کریدور آلماتی-بندرعباس، کریدور آلماتی-استانبول، کریدور چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران، کریدور موافقتنامه عشق آباد، کریدور اسلام آباد-تهران-استانبول و کریدورهای در حال تاسیس نظیر کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، کریدور ازبکستان-ترکمنستان-چابهار و کریدور تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه از مسیرهای ترانزیتی ایران استفاده میکنند.
وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: مسیرهای دریایی ایران نیز در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و دریای خزر هماکنون نقش مهمی در جابجایی کالا از مبدا و به مقصد کشورهای محصور در خشکی منطقه ایفا میکنند.
قاسمی با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به مقوله مواصلات منطقهای و بینالمللی یک رویکرد تعاملی و مشارکتی و پرهیز از هرگونه رقابت است، افزود: این رویکرد منطبق بر رویکرد و روح حاکم بر طرح عمل وین در خصوص کشورهای درحال توسعه محصور در خشکی است.
وزیر راه و شهرسازی به مشارکتهای خوب ایران با کشورهای محصور در خشکی منطقه و همچنین با اکو برای ترانزیت منطقه اشاره کرد و گفت: ایران همکاری موثری هم با سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و کشورهای عضو آن در حوزه حمل و نقل داشته و این سازمان موفق شده است ابتکارات موثری را در ارتباط با کشورهای محصور در خشکی منطقه به اجرا بگذارد.
قاسمی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: یک چهارم ۳۲ کشور در حال توسعه محصور در خشکی در جهان، یعنی ۸ کشور افغانستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان دارای تعاملات ترانزیتی دو جانبه و چندجانبه نزدیک با ایران هستند.
وی ادامه داد: این بدین معناست که ایران و دیگر کشورهای ترانزیت منطقه، بخشی از تعهد جامعه بینالمللی برای کاهش آسیب پذیری کشورهای محصور در خشکی و کمک به آنها برای کاهش هزینه تجارت و دسترسی آسانتر به بازارهای جهانی را برعهده گرفتهاند در حالیکه طبق برنامه عمل وین و نیز گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به مجمع عمومی، کشورهای در حال توسعه ترانزیت نیز با مشکلات زیرساختی، مالی و تکنولوژیکی روبرو هستند و خود باید مورد توجه و برخوردار از کمکهای جامعه بینالمللی باشند.
وزیر راه و شهرسازی به نقش مهم شبکه ترانزیت ایران در دسترسی کشورهای محصور در خشکی منطقه به آبهای آزاد با تکیه بر توانمندیها و امکانات بومی اشاره کرد و گفت: این درحالی است که ایران علاوه بر داشتن مشکلات مبتلابه کشورهای در حال توسعه و نیز مصائب ناشی از بحران کرونا، تحت شدیدترین محدودیتهای ناشی از تحریمهای ظالمانه یک جانبه نیز قرار دارد و متاسفانه جامعه بینالمللی در کاستن از این فشارها بر یکی از مهمترین کشورهای در حال توسعه ترانزیت کوتاهی کرده است./فارس