4

کشور آلمان با دو داستان خودرو سازی

  • کد خبر : 29572
  • 17 تیر 1397 - 9:45
کشور آلمان با دو داستان خودرو سازی

کشور آلمان با دو داستان خودرو سازی

جمهوری دموکراتیک آلمان (آلمان شرقی)  در ۷ اکتبر ۱۹۴۹ در برلین شرقی اعلام موجودیت کرد. این اتفاق پنج هفته پس از اعلام موجودیت جمهوری فدرال آلمان در آلمان غربی بود.

هر دو بخش از آلمان به دلیل خروج از جنگ جهانی بسیار آسیب دیده بودند ، نیاز به حمل و نقل و جا به جایی هم یکی از دغدغه های مهم آن ها بود. آلمان غربی وضعیت بهتری داشت و علاوه بر واردات اتومبیل از کشورهای همسایه و آمریکا میتوانست با دانش و فناوری خود خودروهای جدیدی تولید کند .مرسدس بنز ، بی ام دبلیو و پورشه به روال خودروسازی خود ادامه دادند. اما در بخش دموکراتیک آلمان داستان کاملا متفاوت بود.

این کشور در تحریم کامل از سوی قدرت های بزرگ جهانی قرار داشت و فقط از کشورهای شوروی و چکسلواکی امکان واردات خودرو داشت. با این وجود مسئولان کشوری به دنبال رسیدن به دانش خودرویی و تولید وسیله ی نقلیه ای جدید ، اقتصادی و ارزان برای مردم بود .

مردم آلمان از گذشته ملتی صنعتگر و ماهر بودند. خودروسازی آلمان زبانزد جهان بود و این امر باعث شد که نیاز به ساخت خودرو در آلمان شرقی بیشتر حس شود، اما در کنار خودروسازان آن زمان بدترین عملکرد را از خود نشان داد.

پس از تمام شدن قطعات باقی مانده از قبل از جنگ جهانی در آلمان شرقی ، مسئولان تصمیم گرفتند که خودرویی با قیمت ارزان ، اقتصادی و کوچک تولید کنند. شرکت Sachsenring Automobilwerke  که قبل از جنگ آئودی می ساخت ،مامور طراحی و تولید این خودرو شد .تربانت 601 خودرویی بود که به سرعت آماده برای تولید شد .خودرویی کوچک و خانوادگی با شاسی آهنی و بدنه ای که برای کم شدن هزینه ی تولید از نوعی رزین پلاستیکی ساخته میشد .موتور این خودرو از نوع 2 سیلندر دو زمانه بود که با حجم 500 سی سی می توانست بین 18 تا 26 اسب بخار نیرو تولید کند و به سرعت نهایی 110 کیلومتر بر ساعت برسد .

 ترابانت به دلیل کیفیت افتضاح آن ، لقب مقوای متحرک را گرفته بود به طوری که تا سال ها فاقد صندلي‌هاي راحت، چراغ‌ ترمز، نشانگرها، آينه عقب و بخاري بود. این خودرو که تا سال 1991 تولید شد ، بیشتر از 5 برابر خودروهای زمان خودش آلودگی تولید می کرد .

ترابانت پس از برداشته شدن دیوار برلین تبدیل به نمادی از آلمان شرقی شد . امروزه بسیاری از مردم، هنرمندان و حتی کلوپ های خودرویی به یاد گذشته از ترابانت های بازسازی شده در آلمان استفاده می کنند .

خودروی دیگر آلمان شرقی وارتبورگ بود که وضعیت بهتری نسبت به ترابانت داشت . وارتبورگ خودرو در یکی از کارخانه های شرکت بی ام دبلیو در شهر آیزاخ تولید می شد. این شرکت پس از جدایی دو آلمان از هم ، نام خود را از BMW  به EMW تغییر داد (B  در نماد بی ام دبلیو به معنای BAVARIA بود که به E  یعنی EISENACH  “آیزاخ” تغییر کرد) و از سال 1961 این سدان کوچک را با موتور سه سیلندر 1 لیتری با 58 اسب بخار روانه ی بازار کرد .اولین وارتبورگ تا سال 1991 ادامه پیدا کرد و بعد از این سال توسط شرکت خودروسازی اپل خریداری شد .وارتبورگ با سه مدل سدان ، وانت بار و استیشن تولید می شد .

پس از برداشته شدن دیوار برلین ، سیل عظیمی از مردم آلمان شرقی برای دیدن بخش غربی با وارتبورگ ها و ترابانت هایشان به آلمان غربی سفر کردند ، به طوری که در چند عکس قدیمی خیابان های آن زمان در آلمان غربی  مملو از این دو خودرو است .

حال به سراغ خودروسازی بخش غربی آلمان در آن روزها می رویم .

آلمان غربی یا جمهوری فدرال آلمان کشوری بود که پس از جنگ جهانی دوم ،درست چند هفته قبل از آلمان شرقی ، اعلام استقلال کرد و این دو کشور در سال 1990 دوباره به طور رسمی به هم پیوستند .

زمانی که آلمان شرقی در تحریم و فشارهای اقتصادی قرار داشت ، آلمان غربی با قدرت در صنعت خودروسازی پیشرفت می کرد. شرکت هایی مثل بنز ، بی ام دبیلو و پورشه در آن سال ها پیشرفت چشمگیری کردند. مدیریت صحیح دانش خودروسازی کشور به در کنار به کار گیری عزم مردم آلمان غربی باعث شد که ماشین های ابن کشور جهان را به تسخیر خود درآورند .

کشور زیان دیده و ویران شده از جنگ جهانی دوم توانست در مدت کوتاهی صنعت خودروسازی خود را ترمیم کرده و هر روز به فکر پیشرفت جدیدی باشد .پورشه در این سال ها مدل افسانه ای 911 را تولید کرد و مرسدس بنز هم طیف وسیعی از خودروها را با فناوری هایی که حتی هنوز هم در خیلی از خودروهای داخلی دیده نمی شود، تولید کردند.

صنعت خودروسازی آلمان سهم تاثیر گذاری در پیشرفت و آبادانی هر چه بیشتر کشور آلمان غربی و بعدها آلمان متحد ایفا کرد به طوری که دوباره توانست این کشور را به جمع جهان اولی ها ملحق کند.

سیاست گزاری های بخش خودروسازی آلمان می تواند رونوشتی باشد برای کشورهای در حال توسعه که در پی آموختن چکونه پیشرفت کردن و چگونه خدمت کردن هستند .

آئودی ، بی ام و و مرسدس بنز در سال 2018 جزو 10 برند ارزشمند دنیا معرفی شدند . این شرکت ها جزو سود آور ترین صنعت های جهان در سال های اخیر نیز معرفی شدند .

همچنین گروه خودروسازی فولکس واگن نیز با داشتن زیر مجموعه های بزرگی مثل : آئودی، پورشه، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، فولکس‌واگن، سئات، اشکودا، مان، اسکانیا، ایتال‌دیزاین و دوکاتی ، باعث افتخار کشور آلمان است. این شرکت همچنین دارای ۹۴ کارخانه تولید خودرو در ۲۴ کشور و ۳۴۰ شرکت تابعه و زیرمجموعه می‌باشد.

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 5 / 5. تعداد امتیازات: 1

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=29572

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi