ایرانگردیمالی و اقتصادی

به چه کسانی هدایای نوروزی بدهیم ؟

چیزی تا پایان سال جاری باقی نمانده و نوروز در راه است. شرکت‌های گردشگری در کنار حجم انبوه کار در فروش محصولات مهم نوروزی و مدیریت پرداخت حقوق، پاداش، عیدی و مزایای آخر سال کارکنان، یک کار حاشیه‌ای اما مهم دیگر هم دارند؛ هدایای نوروزی!مسلما شرکت‌های منظم سعی خواهند کرد اموری به این شکل را از قبل برنامه‌ریزی کنند. آنها ضمن انجام برآوردی درباره حجم کارها و شلوغی‌های پایان سال، سعی می‌کنند حداکثر تا پایان آبان ماه سفارش‌های خود را ثبت کنند. یکی از مراحل مهم در فرآیند اجرایی هدایای نوروزی، تعیین گیرندگان آن است. ما در این مطلب گروه‌های زیر را برای دریافت هدیه پیشنهاد می‌کنیم.

۱- سهامداران: شاید به‌نظر برسد هدیه دادن به سهامدارانی که در سود و زیان شریک هستند کار بیهوده‌ای است اما ارزش هدیه‌های نوروزی و یادگاری که در ذهن‌ها باقی می‌ماند بسیار با ارزش است. سهامداران با درصدهای گوناگونی در پیشبرد اهداف شرکت شریک هستند و ممکن است رفت و آمد چندانی هم به سازمان نداشته باشند. در نتیجه هدیه شما کمک می‌کند تا آنها بیشتر از قبل خود را جزئی از مجموعه بدانند.

۲- اعضای هیات‌مدیره: افرادی که در تمام سال بار نگرانی‌ها، مشکلات و بحران‌های سازمان را به‌دوش کشیده‌اند، حتما با دریافت هدیه‌ای انرژی و توانی دوباره خواهند گرفت.

۳- کارکنان: از نظر برخی مدیران پرداخت حقوق، عیدی و پاداش قانونی پایان سال برای کارکنان کفایت می‌کند و لازم نیست هدیه دیگری را برای پرسنل درنظر بگیرند. اما وقتی هدیه‌ای برای کارکنان تهیه کنید آنها آن هدیه را با خود به خانه خواهند برد. درباره آن با اعضای خانواده و دوستانشان گفت‌وگو خواهند کرد. در شرایطی حتی می‌توانید این هدیه را نه فقط برای خود پرسنل که برای اعضای خانواده آنها مانند همسر و فرزندانشان در نظر بگیرید. این رفتار باعث می‌شود نام و برند شما با کمترین هزینه و به بهترین شیوه به دیگران معرفی شود.

۴- همکاران و رقیبان: برای مدیران ارشد شرکت‌های رقیب، هدایایی در نظر بگیرید و با یادداشتی از سمت خودتان هدیه را به آنها تقدیم کنید. این هدیه ضمن نشان دادن سخاوتمندی‌تان، کمک می‌کند دوستی‌هایی بین شما و رقبا شکل بگیرد که حتما روزی به کارتان خواهد آمد.

۵- تامین‌کنندگان: یکی از مهم‌ترین اعضای لیست برای دریافت هدیه، تامین‌کنندگان هستند. زنجیره تامین شرکت که می‌تواند از یک مسوول صندوق در بانک آغاز شود و تا بزرگ‌ترین تامین‌کننده شما ادامه پیدا کند، همگی باید در شمارش هدیه‌ها لحاظ شوند. دقت کنید افرادی مانند مسوول بیمه‌نامه‌ها، راننده‌هایی که تورهای شما را اجرا می‌کنند، متصدیان هتل‌ها و خانه‌های محلی، جامعه میزبان که با آنها در ارتباط هستید، جا نمانند. این تامین‌کنندگان حتی اگر بخشی کوچک از کسب‌وکارتان را شکل داده باشند، تاثیر مهم و غیرقابل انکاری در پیشبرد اهدافتان دارند، پس آنها را از یاد نبرید.

۶- دوستان و حامیان: در زمان بروز مشکل، اولین کسی که به او زنگ می‌زنید کیست؟ چه افرادی هستند که می‌توانید در هر زمان روی کمک یا همفکری آنها حساب کنید؟ هر شرکت یا سازمان دوستان و حامیانی دارد که در هر شرایطی کنارش ایستاده‌اند. تقدیم هدیه نوروزی و داشتن آرزوهای خوب برای آنها روابط دوستی‌تان را مستحکم‌تر می‌کند و بیشتر در یادها باقی خواهید ماند. قطعا سرمایه‌گذاری برای این افراد همیشه جواب خواهد داد.

۷- مشتریان آخر سال نوروزی: نوروز برای گردشگران فرصتی خاص و فراموش‌نشدنی است. برخی از مسافران تمام سال را کار کرده‌اند تا بتوانند سفری خوب را تجربه کنند. در این شرایط حساسیت‌های کار با این مسافران بسیار زیاد است و تقدیم هدایای نوروزی می‌تواند فرصت‌های بهتری برای برقراری ارتباط به شما بدهد. ضمنا این مسافران در بهترین زمان از شما خرید کرده‌اند و عید را میهمان شما شده‌اند. پس رسم میهمان‌نوازی را به بهترین شکل به‌جا آورید.

۸- مشتریان وفادار (دوستان واقعی): هر شرکتی شاخص‌هایی برای طبقه‌بندی مشتریان وفادار خود دارد. آنهایی که در درازمدت سود بالایی به سازمان می‌رسانند به درستی باید شناسایی شوند و در لیست دریافت‌کنندگان هدایا قرار بگیرند؛ افرادی که همواره با حمایت‌های گوناگون، به تیم شما انرژی داده و کسانی که اگر بحران یا مشکلی پیش آمده کنارتان بوده و بدون چشمداشت شما را به دیگران معرفی کرده‌اند.

۹- مشتریان قدیمی: شاید همسفران و میهمانانی داشته باشید که مدت‌هاست از آنها بی‌خبرید. کسانی که قبلا زیاد به هتل شما می‌آمدند یا تورهای زیادی را می‌خریدند اما حالا دیگر نمی‌دانید کجا هستند و چرا از آنها بی‌اطلاعید. نوروز و هدایای آن بهترین فرصت برای یادآوری و پیگیری این گروه از افراد است. افرادی که شاید وقتی ببینند به یاد آنها بوده‌اید برای از سرگرفتن ارتباط مستمر با شما تشویق شوند.

۱۰- مشتریان جدید: مشتریان جدید کسانی هستند که به تازگی با شما آشنا شده‌اند و ممکن است تجربه دریافت خدمات از رقبای دیگر را داشته باشند. هدایای شما می‌تواند به‌عنوان یکی از پارامترها روی تصمیم‌های آتی مشتریان جدید تاثیر بگذارد. آنها می‌توانند با طی فرآیندهایی تبدیل به مشتریان دائمی و واقعی شوند.

حالا این سوال ایجاد می‌شود که برای هر کدام از این گروه‌ها، چه هدیه‌ای مناسب است. در مطلب بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.

منبع: دنیای اقتصاد

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

مقالات تصادفی :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close