کیفیت متفاوت از کمیت است. یک نفر می‌تواند دارایی زیادی داشته باشد اما زندگی بی‌کیفیتی را تجربه کند، یک نفر می‌تواند دارایی کمتری داشته باشد اما کیفیت زندگی‌اش بالاتر باشد و بر عکس. پس دارایی کمتر یا دارایی بیشتر هیچ تضمینی برای بالاتر یا پایین‌تر بودن کیفیت زندگی نیست. این یک باور مخرب قدیمی است که می‌گوید: «پولدار‌ها خوشبخت نیستند.» یا «پول بدبختی می‌آورد. همه پولدار‌ها یک عالم مشکل دارند.» و… هرچند که امروزه بسیاری از مردم عقیده دارند پول و دارایی زیاد خوشبختی می‌آورد. این باور هم غلط است. پول و دارایی زیاد فقط می‌توانند به‌عنوان یکی از وسایل خوشبختی یا بدبختی عمل کنند و ذاتا تعیین‌کننده نیستند. آن چیزی که خوشبختی و خوشحالی ما را تعیین می‌کند ذهن، روان، افکار و باورها، سبک زندگی و خواست و اراده ما است.

بنابراین، برای خوشبخت شدن بیشتر از اینکه به دنبال دارایی بیشتری باشیم، باید به دنبال «خودی بهتر» باشیم. اگر خود امروز ما غمگین است و خوشبختی را احساس نمی‌کند، پس باید خودمان را با خودی بهتر و نو عوض کنیم. سال نو در راه است، سالی جدید با فرصت‌ها و اتفاقات جدید. هیچ‌کسی نمی‌تواند با «من کهنه و قدیمی» خود سالی نو را برای خود رقم بزند. من قدیمی شما، شما را به همان جایی می‌برد که امسال هستید. بنابراین، از جا بلند شوید و خود قدیمی را از تن درآورید تا خودی نو و جدید را بر تن کنید. چطور؟ هدف از این مقاله راهنمایی شما برای ساختن خودی نو و تازه است. برای شروع ابتدا یک تقویم یا یک دفتر نو برای خود بخرید. سپس، ساختن خود نو را می‌توانید با قدم‌های زیر شروع کنید و تمام موارد زیر را در دفتر جدید خود بنویسید. قبل از هر چیزی صفحه اول دفتر خود را خالی بگذارید و چیزی در آن ننویسید.

1. ابتدا مشخص کنید که منِ امروز شما چه کسی است و کجا ایستاده است. این نقطه آغاز است، یعنی شناخت حال و جایگاه امروز خود. امروز چه کسی هستید؟ کجا ایستاده‌اید؟ به کجای راه رسیده‌اید؟ آیا در جایی که ایستاده‌اید خوشحال هستید؟ آرامش دارید؟ سالم هستید؟ اگر بله، حالا آیا می‌خواهید بهتر شوید؟ اگر نه، آیا می‌خواهید به جایی خوب و بهتر بروید؟ آیا می‌خواهید رهاتر، شادتر و با آرامش‌تر شوید؟ آیا واقعا و قلبا می‌خواهید جایگاه امروز خود را تغییر داده و به جایگاهی بهتر سفر کنید؟ بله، این یک سفر است، سفری طولانی که طی مسیر آن به مقاصدی زیبا می‌رسید. این یک سفر یک‌شبه یا چندساعته نیست. قدم اول شناختن جایگاه امروز خود، خواستن و تصمیم به تغییر جایگاه است. ابتدا و قبل از هر چیزی شما باید به شناخت کافی از جایی که امروز در آن ایستاده‌اید برسید و از خود بپرسید که چقدر در این جایگاه خوشحال و آرام هستید. در دفتر جدید خود بنویسید که امروز چه کسی هستید و آخر سال جدید می‌خواهید چه کسی باشید.

2. تکلیف خود را با خود روشن کنید. آیا جایگاه امروز را می‌خواهید نگه دارید یا می‌خواهید در جای بهتری بایستید؟ این یک سوال سطحی نیست که جوابی سطحی داشته باشد زیرا پاسخ بله به این سوال برای شما مسوولیت به همراه دارد. شما به مرحله‌ای از خواستن تغییر برسید که با تمام وجود حاضر باشید قدم در راه تغییر خود بگذارید. خیلی از مردم جایگاه امروز خود را دوست ندارند و دوست دارند که این جایگاه تغییر کند اما آنها فقط دوست دارند که جایگاه عوض شود و در عمل حاضر نیستند که قدمی در راه تغییر بردارند. این نوع دوست داشتن به هیچ دردی نمی‌خورد. شما باید یک بار برای همیشه تکلیف خود را روشن کنید: «آیا جایگاه امروز را دوست دارم و می‌خواهم آن را نگه دارم یا می‌خواهم به جایگاه بهتری سفر کنم؟ اگر می‌خواهم به جایگاه بهتری بروم، پس باید حرکت کنم. باید راه بروم. باید اقدام کنم. باید رها کنم و بگذرم.» در دفتر خود پاسخ سوالات ذکر شده و جملات پیشنهادی را بنویسید.

آخر هفته

3. سبک زندگی‌ات را بشناس. آیا تا به حال به سبک زندگی‌ای که دارید توجه کرده‌اید؟ آیا می‌دانید به چه سبکی زندگی می‌کنید؟ سبک زندگی شیوه زندگی کردن شما است. شیوه‌ای است که با آن روز‌های خود را سپری می‌کنید. استراحت، تفریح، فعالیت‌های اجتماعی، خانواده، مسائل مادی، کار، تحصیل، معنویات، ورزش و سلامتی، تغذیه و… همگی با هم سبک زندگی شما را تشکیل می‌دهند. یک سبک زندگی خوب سبکی است که در آن تعادل مشهود باشد، یعنی تمام جنبه‌های زندگی شما در تعادل با یکدیگر باشند. غذای خوب و سالم بخورید، خواب و استراحت کافی داشته باشید، تفریح کافی داشته باشید، در حد تعادل کار و تحصیل علم کنید، ورزش کنید، در حد تعادل برای مسائل مالی و اقتصادی تلاش کنید، از خود مراقبت کنید، برای شناخت و تغییر خود قدم بردارید و… نیازی نیست که همه این کار‌ها را به بهترین یا در بالاترین سطح ممکن انجام دهید، مهم این است که در زندگی خود شیوه سلامت و تعادل را رعایت کنید. سبک زندگی شما تاثیر مستقیمی بر حال شما دارد. چنان که اگر این سبک بیمار باشد، شما نیز بیمار و بد حال می‌شوید. بنابراین، برای تغییر حال خود، نیاز به بررسی و تغییر سبک و شیوه زندگی‌تان دارید. در دفتر جدید خود دو ستون رسم کنید. در ستون سمت راست سبک زندگی فعلی و در ستون سمت چپ با رنگی دیگر، چیز‌هایی که باید تغییر دهید را بنویسید.

آخر هفته

4. برای سال نو اهداف جدیدی را تعیین کنید. از دیدگاه روانشناسان انگیزشی، هدف تنش می‌آورد و باعث می‌شود که شما برای رفع این تنش حرکت کنید. اگر هدف‌سازی را بلد نیستید می‌توانید یاد بگیرید. اگر احساس می‌کنید که هدفی در زندگی ندارید، پس همین را برای سال جدید تبدیل به یک هدف کنید و برای رفع این مساله برنامه بریزید و از متخصصان مربوطه کمک بگیرید. اگر در میان اهداف مختلف گم شده‌اید از یک کوچ (رهیار) کمک بگیرید تا به شفافیت ذهن برسید. اگر فکر می‌کنید که هدف دارید اما از درون خود توانایی رسیدن به آن را ندارید از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرید. اگر هدف دارید اما نمی‌دانید که چگونه به آن برسید از متخصصان مربوط به هدف خود کمک بگیرید تا در راهیابی به شما کمک کنند. مهم این است که هدفمند باشید و سال نو را هدفمندانه شروع کنید. یک هدف بزرگ برای سال جدید انتخاب کنید و سپس چند هدف کوچک در راستای آن هدف را برای خود تعیین کنید. این اهداف را مکتوب کرده و به خود تعهد دهید که تا پایان سال جدید آنها را تیک می‌زنید. هر روز به این اهداف نگاه کنید و برای پیش رفتن به سوی آنها با خود تجدید میثاق کنید. به هیچ‌وجه اجازه ندهید که صدا‌های منفی درونتان به شما بگویند که نمی‌توانید. به محض شروع شدن این صداها، قاطعانه به خود بگویید که «این اهداف مال من هستند و من با توانایی صد در صد به آنها می‌رسم.»

آخر هفته

5. برنامه‌ای برای تغییر درونی خود داشته باشید. انسان‌هایی که هوش هیجانی بالایی دارند بسیار هدفمند و اهل تغییر هستند. آنها هر روز یک مطلب جدید یاد می‌گیرند و هر روز یک تغییر، هر چند کوچک، در خود ایجاد می‌کنند. این کار به افراد حس پویایی و زنده بودن می‌دهد و باعث می‌شود که از درون نسبت به خود احساس ارزشمند بودن پیدا کنید. اگر تغییر نکنید حذف می‌شوید. برای سال جدید برای خود برنامه‌ای بنویسید که طبق آن قرار است شما هر روز یک مطلب جدید یاد بگیرید و هر روز تغییری کوچک را در خود ایجاد کنید، چه با روزی بیست دقیقه تفکر درباره خود، چه با خواندن کتاب‌هایی خاص، چه با کمک گرفتن از یک مربی معنوی یا یک مشاور و…

آخر هفته

6. برای خود اهداف مالی تعیین کنید. یکی از مهمترین بخش‌های زندگی همه ما بخش مالی است. بنابراین، هر یک از ما برای این بخش باید برنامه مشخصی داشته باشیم. سال جدید چقدر درآمد می‌خواهید داشته باشید؟ مراقب باشید که انتخابی نه خیلی رویایی و نه خیلی محدود داشته باشید، یک هدف مالی متعادل را انتخاب کنید. رقم دلخواه را در بخش مالی دفتر جدیدتان بنویسید. حالا شروع کنید و بنویسید که برای رسیدن به این درآمد چه کار‌هایی می‌توانید انجام دهید. صبر کنید، مهم‌ترین بخش قسمت مالی زندگی شما، بخش تغییر ذهن است. شما برای اینکه به درآمد بالایی برسید ابتدا باید باور‌های ذهنی خود را درباره پول تغییر دهید، سپس عادت‌های مخرب را شناسایی و تغییر دهید. برای این کار بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

آخر هفته

7. در دفتر خود بنویسید که دیگر خود را سرزنش و تنبیه نمی‌کنم. بسیاری از ما عادت به سرزنش و تنبیه خود داریم زیرا این روش برخورد با خود را از کودکی یاد گرفته‌ایم. بسیاری از مردم بابت کوچک‌ترین اشتباهات، خود را به باد سرزنش و تنبیه می‌گیرند. به خودتان قول بدهید که امسال به خودتان اجازه نمی‌دهید که خود را سرزنش، تحقیر و تنبیه کند. زمانی که انسان‌ها خود را دائما سرزنش و تنبیه می‌کنند، بیشتر کار‌های بد انجام می‌دهند. بنابراین، فکر نکنید که با سرزنش و تنبیه خود مشکلی حل می‌شود یکی از مهمترین تصمیم‌هایی که انسان‌ها در مسیر بهتر شدن باید بگیرند این است که «دست از سرزنش، تحقیر و تنبیه خود بردارند.» هر اتفاقی که می‌افتد به جای مقصریابی و تحقیر خود، به دنبال راه حل برای جبران خسارت باشید. سپس، هر بار که خود را سرزنش یا تحقیر کردید در دفتر خود بنویسید که چه اتفاقی افتاد و شما چطور خود را سرزنش و تنبیه کردید و در آخر برای خود بنویسید که «این روش جواب نمی‌دهد و قول می‌دهم که دیگر خود را تنبیه نکنم و به‌جای آن، به دنبال راه حل برای جبران خسارت بگردم.»

8. به صفحه اول دفتر خود که گفتیم چیزی در آن ننویسید، باز گردید. بر روی این صفحه با رنگی که می‌دانید نهایت توجه تان را جلب می‌کند و به شما قاطعیت می‌دهد بنویسید: «به خود قول می‌دهم و کاری می‌کنم که امسال خوشبخت‌ترین و شادترین آدم زندگی خود باشم.»

منبع: دنیای اقتصاد

پایگاه خبری دانستنی آنلاین