پدر علم بازاریابی دنیا
فیلیپ کاتلر : Philip Kotler
دکتر کاتلر 27 ماه می سال 1931 در ایالت شیکاگو ایالات متحده امریکا متولد شد. ایشان هم اکنون پدر علم بازاریابی مدرن شناخته می شود و دارای بیشترین عنوان کتب رفرنس مدیریت و اصول بازاریابی در دنیاست. وی ۳۴ جلد کتاب و بیش از یکصد مقاله در این حوزه منتشر کرده که بسیاری از آنها به زبان های مختلف ترجمه شده است. کتاب اصول بازاریابی، همچنان به عنوان یکی از معتبرترین مراجع در این رشته به شمار می رود. ترجمه این کتاب در ایران توسط دکتر فروزنده صورت پذیرفته است.
بسیاری از تئوری های پدر علم بازاریابی “فیلیپ کاتلر” هم اکنون توسط پارک بازاریابی ایران بومی سازی شده و در شرکت های طرف قرارداد پیاده سازی می گردد.
او هنگام تحصیل در انستیتو تکنولوژی دانشگاه شیکاگو و ماساچوست، در آغاز کار خود به عنوان یک اقتصاددان به تدریس و آموزش مشغول شد. در سال ۱۹۶۲ میلادی، کاتلر به بازاریابی روی آورد و اولین کتاب خود را با عنوان ”مدیریت بازاریابی“ در سال ۱۹۶۷ به چاپ رساند. این کتاب افزون بر ۱۲ نوبت در تیراژ گسترده به چاپ مجدد رسید و با استقبال بسیار خوبی در سطح جهانی روبه رو شد.“ فیلیپ کاتلر دوره کارشناسی ارشد خود را در رشته ی اقتصاد در دانشگاه شیکاگو با موفقیت به پایان رساند و در ام.آی.تی. تحصیلات خود را تا مقطع دکتری ادامه داد. پس از آن در دانشگاه هاروارد در زمینه ی ریاضیات، و در دانشگاه شیکاگو در زمینه ی علوم رفتاری پژوهش هائی را به انجام رساند. فیلیپ کاتلر اولین شخصی بود که در سال ۱۹۸۵ جایزه ی ”بهترین مربی بازاریابی“ را از آن خود کرد.
- رئیس کالج بازاریابی انستیتوی علوم مدیریت
- مدیر انجمن بازاریابی امریکا
- مدیر انستیتو علوم بازاریابی
- مدیر گروه ام.ای.سی دانشگاه یانکلوویچ
- عضو هیئت مشاور کوپرنیک
- از اعضاء هیئت مدیرهی انستیتو شیکاگو و هیئت مشاور بنیاد دراکر
- دانشگاه استکهلم در سوئد
- دانشگاه زوریخ در سوئیس
- دانشگاه اقتصاد و بازرگانی آتن در یونان
- دانشگاه دپاول در فرانسه
- دانشگاه اقتصاد و مدیریت بازرگانی وین در اتریش
- مؤسسهی اقتصاد و بازرگانی کراکو در لهستان
- دانشگاه علوم اقتصادی بوداپست در مجارستان
- دانشگاه کاتولیک سانتور دومینگو
پدر علم بازاریابی ایران
اولین فردی که برای اولین کرسی بازاریابی را وارد کشور نمود، دکتر عبدالحمید ابراهیمی هستند. بسیاری از فعالان بازاریابی ایران افتخار شاگردی ایشان را داشته اند.
ایشان دارای دكتری مدیریت بازرگانی با (گرایش بازاریابی بین الملل) دانشگاه دهلی، هندوستان طی سالهای 60-1355
برخی از عناوین دکتر ابراهیمی عبارتست از:
- مدیر گروه تحقیقات مدرسه عالی بازرگانی سابق (دانشگاه علامه طباطبایی ) 1355-1353
- مدیر گروه بازرگانی و بیمه دانشكده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی 1370-1368 و 1374 – 1372
- مسئول بخش بازاریابی بین المللی در اولین گردهمائی سمینار صادرات كالاهای غیر نفتی دانشكده اقتصاد (دانشگاه علامه طباطبایی ) 1365
- عضو هیئت علمی پارک بازاریابی ایران
- مسئول بخش بازاریابی بین المللی در دومین گردهمائی سمینار صادرات كالاهای غیر نفتی ( دانشگاه علامه طباطبایی ) 1369
- عضو شورای آموزشی و تحقیقاتی دانشكده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی 1370-1368 و 1374 و 1372
- عضو هیات تحریریه نشریه مدیریت بازرگانی، علمی – پژوهشی، دانشكده مدیریت، دانشگاه تهران
- عضو هیات تحریریه دو ماهنامه بررسی های بازرگانی، اقتصادی و بازرگانی (علمی – ترویجی)، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
- معرفی بعنوان پيشكسوت بازاريابی از سوی موسسه مطالعات بازرگانی 1388
منبع: پارک باریابی ایران