4

چطور از نقطه کور خودرو های سنگین بیرون بمانیم؟

  • کد خبر : 9161
  • 15 آبان 1395 - 15:16
چطور از نقطه کور خودرو های سنگین بیرون بمانیم؟

رانندگی کنار کامیون ها و تریلی های بزرگ بخشی از زندگی روزمره همه ماست. بسیاری فکر می کنند راننده این ماشین های بزرگ به خاطر ارتفاعی که دارند، بخوبی ماشین های اطراف را می بینند. اما ماشین های بزرگ چند نقطه کور دارند که بعضی از راننده ها حتی نمی دانند این نقطه های کور کجا هستند.

#نقطه_کور #خودرو_سنگین #بیشتر_بدانیم #دانستنی

رانندگی کنار خودرو های سنگین از جمله کامیون ها و تریلی های بزرگ بخشی از زندگی روزمره همه ماست. با این حال بسیاری فکر می کنند راننده این ماشین های بزرگ به خاطر ارتفاعی که دارند، بخوبی ماشین های اطراف را می بینند. اما ماشین های بزرگ چند نقطه کور دارند که بعضی از راننده ها حتی نمی دانند این نقطه های کور کجا هستند.

نشناختن این نقطه های کور باعث بروز تصادفات جدی می شود. قربانی این تصادف ها هم ماشین کوچک تر است. در این پست یاد می گیریم که چطور از نقطه های کور ماشین های بزرگ دور بمانیم و طوری حرکت کنیم که راننده ماشین سنگین بخوبی ما را ببیند.

نقطه کور خودرو های سنگین :

1- نقطه های کور کامیون ها را بشناسید

چطور از نقطه کور خودرو های سنگین بیرون بمانیم؟ - پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

نقطه کور جایی است که راننده دیدش را روی سایر وسیله های نقلیه از دست می دهد. شناسایی نقطه های کور و اندازه هر کدام از آن ها کمک می کند تا از راننده از آنها دوری کند. در تصویر بالا می توانید نقطه های کور یا no zone را ببینید.

پشت کامیون یکی از نقاط کور است. دو طرف کامیون هم نقطه کور است که می تواند تا چند لاین گسترش پیدا کند.

جلوی کامیون هم نقطه کور است که شامل لاینی که کامیون در آن قرار دارد و لاین سمت راست می شود.

یک نقطه کور هم کنار در سمت راست کامیون قرار دارد.

2- صبور باشید

وقتی در کنار یک وسیله نقلیه بزرگ رانندگی می کنید باید نهایت دقت را داشته باشید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که وسایل نقلیه بزرگ نمی توانند در شرایط اوژانسی خیلی سریع واکنش نشان بدهند. بعد از شناخت نقاط کور، صبور بودن در رانندگی فاکتور دوم است.

3- خیلی به کامیون نزدیک نشوید

چطور از نقطه کور خودرو های سنگین بیرون بمانیم؟ 1

 

اگر بیش از حد به کامیون نزدیک بشوید در نقطه کور پشت کامیون قرار می گیرید. اگر راننده کامیون دقت کافی نداشته باشد و یک ترمز ناگهانی بکند، احتمال برخورد به شدت افزایش پیدا می کند. بهترین فاصله بین کامیون و خودروی سواری به اندازه 20 تا 25 ماشین است. این همان قانون فاصله چهار ثانیه است. در شرایط آب و هوایی نامناسب این فاصله باید بیشتر بشود.

عبور از منطقه ای که بیش از حد به کامیون نزدیک است هم بسیار خطرناک است چون نمی توانید وضعیت ترافیک روبرویتان را خوب ببینید.

رانندگی کامیون با سرعت بالا فشار باد زیادی ایجاد می کند که دلیل دیگر حفظ فاصله مناسب با آن است.

در طول شب، نور چراغ های جلو را کم کنید چون آینه های بغل کامیون این نور را مستقیماً داخل چشم راننده می اندازد.

4- حواستان به آینه های بغل کامیون باشد

چطور از نقطه کور خودرو های سنگین بیرون بمانیم؟ 1

تا وقتی پشت کامیون هستید هر دو آینه سمت راست و چپ کامیون را در میدان دیدتان نگه دارید. وقتی می توانید صورت راننده را در آینه ها ببینید، به احتمال زیاد او هم می تواند شما را ببیند. وقتی هم که شما نتوانستید صورت راننده را ببیند، او هم دیگر شما را نمی بیند.

5- وقتی کامیون پشت شماست فاصله را هم رعایت کنید

چطور از نقطه کور خودرو های سنگین بیرون بمانیم؟ 1

وقتی جلوی کامیون حرکت می کنید باید فاصله مناسب را هم رعایت کنید. علاوه براین وقتی جلوی کامیون لاین عوض می کنید فاصله کافی با کامیون را هم رعایت کنید.

6- با دقت از کامیون سبقت بگیرید

چطور از نقطه کور خودرو های سنگین بیرون بمانیم؟ 1

اگر می خواهید یک کامیون را رد کنید یا از آن سبقت بگیرید، از سمت راست این کار را نکنید. نقطه کور کامیون در سمت راست تا سه لاین و به طول خود کامیون گسترش دارد!

قبل از هرکاری چراغ راهنما را روشن کنید تا راننده کامیون از حرکت بعدی شما آگاه شود. سپس لاینی را که می خواهید به آن بروید، بررسی کنید تا خالی باشد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که رد کردن یک کامیون بزرگ 25 ثانیه طول می کشد.

سبقت گرفتن را با حداکثر سرعت مجاز انجام دهید تا بیرون از نقطه های کور کامیون قرار بگیرید. اگر وضعیت ترافیک نمی گذارد سبقت بگیرید، صبر کنید تا شرایط مساعد برای سبقت گرفتن سریع فراهم شود.

اگر می خواهید در سربالایی از کامیون سبقت بگیرید، این نکته را در نظر داشته باشید که کامیون سرعتش را در سراشیبی زیاد می کند.

7- بعد از سبقت گرفتن خیلی زود نپیچید

ارتفاع صندلی راننده کامیون زیاد است و کاپوت جلوی ماشین قسمتی از جاده را از دید خارج می کند. قبل از اینکه به سمت جلوی کامیون بپیچید باید بتوانید جلوی کامیون (یا هر دو چراغ جلویی) را ببینید. سبقت گرفتن و پیچیدن جلوی کامیون دو برابر سبقت گرفتن از ماشین سواری طول می کشد.

بلافاصله بعد از این که جلوی کامیون قرار گرفتید، سرعتتان را کم نکنید. ممکن است هنوز در نقطه کور کامیون باشید. حتی اگر راننده هم شما را ببیند، کاهش سرعت کامیون بیشتر طول می کشد و احتمالاً راننده نمی تواند به موقع سرعتش را کم کند. بعد از سبقت گرفتن همچنان سرعت بالای خودرو را حفظ کنید و بعد از اینکه فاصله به اندازه 10 ماشین رسید، سرعتتان را کم کنید.

8- وقتی کامیون به سمت راست می پیچد، سمت راست آن حرکت نکنید

وسایل نقلیه بزرگ برای پیچیدن و سبقت گرفتن به فضای زیاد و لاین اضافی نیاز دارند. کامیونی که در حال پیچیدن است هیچکدام از وسیل نقلیه سمت راستش را نمی بیند. این نکته برای موتور سواران و دوچرخه سوارها خیلی مهم است. وقتی کامیونی در حال چرخش است یا در یک تقاطع ایستاده، سعی نکنید از سمت راست آن حرکت کنید.

اگر پشت کامیونی هستید که به سمت راست می پیچد، از آن بیشتر فاصله بگیرید. رانندگان کامیون ناچار هستند بیش از حد به سمت چپ بپیچند و به همین خاطر کاپوت دید پشت سرشان را به شدت محدود می کند.

9- به سیگنال های کامیون دقت کنید

چراغ های راهنما و ترمز تنها سیگنال هایی هستند که مشخص می کنند راننده شما را می بیند یا خیر. اگر راننده قصد پیچیدن یا عوض کردن لاین را داشته باشد، صبر کنید تا کامیون کارش را بکند سپس هرکاری را که قصد دارید، انجام دهید.

10- در صورت لزوم از بوق استفاده کنید

اگر از چراغ های راهنما فهمیدید که کامیون به سمت شما می پیچد یا شروع به حرکت در لاین شما کرده، از بوق استفاده کنید و راننده را متوجه کارش بکنید. این اتفاق یعنی در نقطه کور کامیون قرار دارید و فقط خودتان می توانید شرایط را تغییر بدهید.

در حین بوق زدن سعی کنید وارد یک لاین دیگر شوید. با این کار می توانید از تصادف با راننده ای که شما را نمی بیند، پیشگیری کنید.

نکات مهم

    همیشه قبل از پیچیدن یا سبقت گرفتن از چراغ های راهنما استفاده کنید. با این کار راننده زمان کافی برای تغییر مسیر یا کاهش سرعت خواهد داشت.

    وقتی می خواهید از کامیون سبقت بگیرید، پایتان را روی پدال گاز فشار بدهید تا زمانی که در نقطه های کور کامیون قرار دارید، به حداقل برسد. البته حداکثر سرعتتان نباید از سرعت مجاز بیشتر باشد.

    وقتی کامیون می خواهد از شما سبقت بگیرد، سرعتتان را کم کنید. به این ترتیب کامیون با سرعت بیشتری از شما سبقت می گیرد و در نتیجه کمتر در نقطه های کور قرار خواهید گرفت.

    اگر در هوای بارانی یا برفی پشت یک کامیون رانندگی می کنید، حتماً برف پاک کن را روشن کنید تا مطمئن شوید دیدتان تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

هشدارها

    اگر خودتان راننده کامیون هستید، استفاده از مخروطی را فراموش نکنید. هر وقت لازم بود سرتان را از پنجره بیرون بیاورید تا از ایمن بودن خودتان و سایر راننده ها مطمئن شوید.

    هیچوقت جلوی کامیونی که در حال کاهش سرعت یا متوقف شدن است، نپیچید. راننده نمی تواند سریعتر از سرعت کامیون متوقف بشود.

    هیچ وقت اطراف کامیونی که در حال دور زدن است، رانندگی نکنید. نقاط کور کامیون باعث می شود با شما برخورد کند.

    در حین رد شدن از کنار یک کامیون پارک شده، سرعت تان را کم کنید چون هر لحظه ممکن است راننده شروع به حرکت کنید و وارد لاین کناری بشود. ممکن است راننده کامیون در حین وارد شدن به خیابان یا جاده شما را نبیند.

منبع: گیلان رانندگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=9161

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi