2

عجیب‌ترین وسیله‌های حمل و نقل جهان

  • کد خبر : 24598
  • 11 مارس 2018 - 14:34
عجیب‌ترین وسیله‌های حمل و نقل جهان

عجیب‌ترین وسیله‌های حمل و نقل جهان

حمل و نقل همواره یکی از دل‌مشغولی‌های بشریت در طول تاریخ بوده است. کالسکه‌ها، ماشین‌ها، اتوبوس‌ها و قایق‌ها در هر دوره نقش بسزایی در زندگی ما انسان‌‌ها ایفا کرده‌اند. در مطلب زیر سراغ ۱۰ مورد از عجیب‌ترین و شاید جالب‌ترین وسیله‌ای نقلیه در جهان می‌رویم.

جیپنی، مانیل، فیلیپین

جیپنی‌ها یا جیپ‌ها محبوب‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی در فیلیپین هستند. علت محبوبیت‌شان صندلی‌های زیاد و ظاهر خاص آنها است. در پیشینه این ماشین‌ها، تاریخ جالبی وجود دارد؛ بعد از جنگ جهانی دوم، مردم با استفاده از قطعات دست دوم و باقی‌مانده از جیپ‌های آمریکایی شروع به ساختن این ماشین‌ها کردند و امروزه شاهد این هستیم که این ماشین‌ها به نوعی تبدیل به نمادی از هنر و فرهنگ فیلیپینی شده‌اند. این نوع وسیله نقلیه نقش بسیار مهم و بزرگی در ناوگان حمل و نقل عمومی فیلیپین بر عهده دارد؛ به حدی که با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، نسل جدید این ماشین‌ها که با استفاده از نیروی برق کار می‌کنند، به تازگی وارد چرخه شده است.

کابالیتوس د توتورا، دریاچه تیتی‌کاکا، پرو

این قایق‌ها که از نی ساخته می‌شوند، وسیله‌هایی بودند که تقریبا در 3 هزار سال پیش از سوی ماهیگیران پِرویی برای جابه‌جایی تور ماهیگیری و ماهی‌‌های صید شده استفاده می‌شده‌اند. وزن کم و شیوه راندن آسانی که داشته‌اند، علت محبوبیت‌شان بوده و هست. شاید بشود گفت این نوع قایق یکی از اولین وسیله‌‌هایی است که با آن موج سواری می‌شده است. گردشگران زیادی بعد از سفر به پرو، سراغ سواحل دریاچه تیتی‌کاکا می‌روند تا سوار این قایق شوند و موج‌سواری را تجربه کنند.

قطار بامبو، باتامبنگ، کامبوج

نوری یا قطار بامبو، یک وسیله نقلیه قدیمی در کامبوج است که از چوب درخت بامبو ساخته می‌شود. ریشه آن به فرانسه برمی‌گردد و زیرساخت‌‌ها و طرح اولیه آن هم از سوی فرانسوی‌ها اجرا شده است. این نوع قطار که سرعت آن بیشتر از ۳۰ کیلومتر بر ساعت نمی‌شود، روی ریل‌هایی اطراف باتامبنگ و پویپت حرکت می‌کند. در مدت اخیر، سرویس‌دهی این وسیله نقلیه بسیار کم شده و بعد از بازسازی ریل‌ها و مسیر آن، نوعی سرویس قطاری دیگر که دولتی هم هست وارد عمل شده و در این مسیرها حرکت می‌کند. در برنامه‌ریزی‌ها ذکر شده که در اواسط ۶ ماه اول سال ۲۰۱۸ قرار است ریل‌های جدیدی افتتاح شود که فقط مخصوص حرکت این نوع قطارها باشد تا به نوعی تاریخ و این وسیله زنده بماند.

دی‌یو‌کی‌دابلیو، لندن، بریتانیا

دی‌یو‌کی‌دابلیو؛ این لغت یک سرواژه نیست و اسم این وسیله نقلیه همین است. البته برای راحتی در تلفظ، به آن داک (به فارسی اردک) هم می‌گویند. این وسیله‌های 6 چرخ، در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و ویژگی خیلی خوبشان این بوده که هم در خشکی و هم در آب قابل استفاده بوده‌اند. بعد از جنگ جهانی دوم و بعد از گذشت مدتی، باز هم سر و کله اردک‌ها پیدا شد؛ اما این بار فقط در آب. گردشگرانی که به بریتانیا و خصوصا لندن سفر می‌کنند علاقه زیادی به این وسیله نشان داده‌اند و امروزه شاهد تعداد زیادی از آنها در اطراف لندن و سایر شهرها هستیم.

موکورو، دلتای اُکاوانگو، بوتسوانا

موکوروها قایق‌های کوچکی هستند که بیشتر برای حرکت کردن در آب‌های کم‌عمق دلتای اُکاوانگو ساخته شده‌ و می‌شوند. موکوروهای قدیمی‌تر را از برش‌های تنه یک درخت می‌ساخته‌اند ولی امروزه آنها را از فایبرگلاس تهیه می‌کنند. تقریبا می‌شود گفت تنها راه گشت زدن و بازدید کردن از این دلتا استفاده از موکورو است؛ به همین خاطر گردشگران زیادی هرساله از این قایق‌ها استفاده می‌کنند و اهمیت آنها همچنان حفظ شده است.

سورتمه خیابانی در مونته، فونچال، پرتغال

ماشین‌های کابلی و سورتمه‌های خیابانی دو وسیله مجبوب مردم برای جابه‌جایی در مونته هستند. از ماشین‌های کابلی که بگذریم، به سورتمه‌‌ها می‌رسیم. سورتمه‌‌های خیابانی بعد از گذشت چندین سال همچنان جزو محبوب‌ترین روش‌های حمل‌ونقل هستند. این وسیله قابلیت جابه‌جا کردن 4 الی 5 نفر را دارد و از بالای یک تپه و در خیابان به سمت پایین هدایت می‌شود. کنترل این وسیله را هم دو نفر که لباس‌هاس سنتی به تن دارند به عهده می‌گیرند.

قایق ایتالیایی (گُندُلا)، ونیز، ایتالیا

این نوع قایق، از قایق‌های سنتی و کم‌نفره ایتالیایی است که در کانال‌هایی که در ونیز وجود دارد حرکت می‌کند. طول زیاد و عرض کم، یکی از دلایل ثبات و حرکت پیوسته این وسیله در آب است. برای قرن‌ها این نوع قایق از محبوب‌ترین وسایل نقلیه در ونیز بوده و امروزه با طراحی‌های جدیدتر در کانال‌های آبی ونیز همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کالسکه‌، کیوتو، ژاپن

مهم‌ترین فاکتوری که در این کالسکه‌ها وجود دارد این است که به جای اسب یا ماشین، انسان آن را می‌کشد و حرکت می‌دهد! این وسیله یکی از مهم‌ترین و کهن‌ترین وسایل نقلیه در ژاپن و چین بوده است. البته امروزه با توجه به تغییر شرایط زندگی، استفاده از این نوع کالسکه در تمام دنیا به شدت کاهش یافته و به جای انسان، ماشین یا دوچرخه کالسکه را جابه‌جا می‌کند.

مترو اتوبوسی، هاوانا، کوبا

این وسیله نقلیه که به مترو اتوبوسی معروف است یک نوع تریلی بزرگ است که واگن خیلی درازی را پشت سر خود حرکت می‌دهد. دلیل اسم و شهرت این وسیله آن است که مسیرهایی که برای این نوع اتوبوس در نظر گرفته‌اند، تمام شهر هاوانا پایتخت کوبا را پوشش می‌دهد. در گذشته، به این وسیله اتوبوس شتری هم می‌گفتند. به این دلیل که واگن پشت سر آن دو قسمت برجسته در بالای خود داشت که شبیه به کوهان شتر بود. اما امروزه با مدرن کردن تریلی و واگن آن، سعی شده در زیباسازی شهر و پاکیزگی آن تغییراتی ایجاد شود.

قطار ماگلِو، شانگهای، چین

قطار ماگلِو، از لحاظ طول مسیر سومین مسیر ریلی مغناطیسی شناور در جهان بعد از بیرمنگام و آلمان است. این مسیر و این وسیله جزو شبکه مترویِ چین محسوب نمی‌شود و فقط دارای یک خط است که ابتدای آن فرودگاه و انتهای آن یک ایستگاه مترو است. وظیفه اصلی این نوع قطار، رساندن مردم از فرودگاه به مترو برای انتقال آنها به مرکز شهر است. البته این وسیله با وجود اینکه سرعت بالایی دارد، ولی نتوانسته محبوبیت لازم و سوددهی کافی را برای مسوولان داشته باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=24598

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi