3

سفری یک روزه برای تماشای زیبایی عروس حلیمه جان

  • کد خبر : 33025
  • 10 آبان 1397 - 11:56
سفری یک روزه برای تماشای زیبایی عروس حلیمه جان

سفری یک روزه در پاییز که فصل هزار رنگ نام گرفته است، فرصتی است برای تماشای زیبایی «دریاچه عروس» در روستای حلیمه جان در حوالی منجیل.
روایتی از این سفر را می خوانیم.

سفری یک روزه در پاییز که فصل هزار رنگ نام گرفته است، فرصتی است برای تماشای زیبایی «دریاچه عروس» در روستای حلیمه جان در حوالی منجیل. روایتی از این سفر را می خوانیم.

  پاییز فصل سفرهای رویایی است؛ اما برای دیدن برخی جاذبه‎ها به‌دلیل بارندگی و سرد شدن هوا فرصت کمی باقی‌مانده است. «دریاچه عروس» در روستای حلیمه جان نیز یکی از همین مقاصد است؛ دریاچه‌ای که اگر اهل سفری یک روزه طبیعت‌گردی باشید و دلتان بخواهد چند ساعتی از خانه دور شوید، یکی از بهترین انتخاب‌ها است.

تا دریاچه

قرار بود صبح زود تهران را به سمت قزوین ترک کنیم، از آنجا به سمت رودبار و منجیل برویم. بعد از آنجا باید تابلوی روستای «حلیمه جان» را پیدا می‌کردیم و بعد از کمی پیاده‌روی چشممان به جمال دریاچه‌ زیبا و اسرارآمیزی که مقصدمان بود روشن می‌شد.
بعد از رسیدن تمام مسافران و با کمی تاخیر به راه افتادیم. دشت‌های جاده تهران تا قزوین در خوابی عمیق فرورفته بودند . وقتی برای صرف صبحانه توقف کردیم، خورشید کم‌کم خودش را در افق بالا می‌کشید. بعد از صبحانه در ماشین برنامه معارفه‌ای گذاشتم تا بیشتر با همسفرانم آشنا شوم و انگیزه‌ آنها را برای انتخاب این سفر طبیعت‌گردی بدانم. تازه معارفه تمام شده بود که سد سفیدرود در کناره جاده نمایان شد.

زیبایی های سد منجیل

باد، آب را جابه‌جا می‌کرد و با حرکتش از روزهایی می‌گفت که قرارداد ساخت این سد با شرکتی فرانسوی بسته و در سال ۱۳۴۱ رسما افتتاح شد. دیدن سد حتی از پشت پنجره‌های ماشین جذاب و ابهت رودخانه‌ سپید‌رود که از میان دشت و دره‌ای وسیع می‌گذشت، دیدنی بود. کمی بعد نیروگاه بادی منجیل را دیدیم که با صدها توربین بادی از اوایل دهه هفتاد با چرخش‌شان نیروی الکتریسته‌ را تامین می‌کنند. برای مسافران توضیح دادم به‌صورت میانگین در منجیل بیش از هشتاد درصد روزها باد می‌وزد. معمولا این توربین‌ها بی‌کار نمی‌شوند و در عین حال تصویرهای زیبایی را می‌سازند.

درختان زیتون بر پهنه رودبار

کمی بعد برای صرف چای و استراحت ایستادیم و به درختان زیتونی نگاه کردیم که گیسوان‌شان را در باد شانه می‌کردند و بر فراز تپه‌های منجیل با غرور ایستاده بودند. برای مسافرانم از ارزشمندی درخت زیتون، در فرهنگ‌ها و سنت‌های گوناگون گفتم؛ اینکه روی پرچم سازمان ملل متحد دو شاخه از برگ زیتون به‌عنوان نمادی از صلح نقش بسته و از دوران کهن این درخت و میوه با ارزش ارج نهاده شده‌اند.

برایشان از پیشینه کشت زیتون در منطقه رودبار، منجیل و طارم گفتم. و اینکه در سفرنامه‌های قدیمی مسافران به وجود درختان زیتون در این حوالی اشاره کرده‌اند. در آخر برایشان توضیح دادم که برخی یافته‌های باستان‎‌شناسی قدمت کشت زیتون در این مناطق را مربوط به حدود دو هزار سال پیش می‌دانند. به همسفرانم قول دادم حتما در راه بازگشت از سفری یک روزه برای خرید انواع زیتون‌های خوشمزه و پرخاصیت توقف خواهیم کرد و کوله‌هایمان از سوغاتی‌های اینجا پر خواهد شد.

  یادآوری کدهای اخلاقی

از منجیل تا روستای حلیمه‌جان راه زیادی باقی نمانده بود. پس بدون توقف مسیرمان را ادامه دادیم و بالاخره پیش از ظهر به این منطقه بکر و زیبا رسیدیم. از روستای حلیمه جان گذشتیم و مثل همیشه از همسفرانم خواستم با رعایت سکوت، پوشش مناسب و رعایت حقوق مالکان از منطقه عبور کنند. از دوستان عکاسم خواستم که حتما قبل از عکاسی از خانه‌ها، کودکان، مردان و زنان روستا حتما از آنها اجازه بگیرند و به خواسته آنها احترام بگذارند. کمی بعد وارد جاده جنگلی شدیم، از میان درختانی که رنگ و بوی پاییزی گرفته بودند عبور کردیم و بالاخره به دریاچه رسیدیم.

دیدن زیبایی های دریاچه عروس در سفری یک روزه

دریاچه عروس به‌دلیل وجود برخی جلبک‌ها حالتی دو رنگ دارد. صبح‌ها جلبک‌ها سطح آب را می‌پوشانند و هر چه از روز می‌گذرد،
وزش باد جلبک‌ها را کنار می‌زند و رنگ زیرین نمایان می‌شود. با مسافرانم اطراف دریاچه را گشتیم و از دیدن خرچنگ‌ها و لاک‌پشت‌های کوچک لذت بردیم. پوشش گیاهی، زاویه‌های مختلف برای عکاسی و در آخر پیدا کردن جایی آرام و دوست‌داشتنی در این سفری یک روزه برای صرف ناهار خستگی راه و مشغله‌های روزانه را از تنمان به در کرد. دختر حلیمه جان، با لباس دو رنگش لابه‌لای درختان رنگارنگ در انتظار بختی سپید نشسته بود و به گذر روزها نگاه می‌کرد. ما هم در این تکه آرام جهان سفری یک روزه را به پایان بردیم و حوالی عصر برای بازگشت به خانه راه افتادیم.

منبع: دنیای اقتصاد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=33025

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi