3

در تابستان به کدام نقاط ایران سفر کنیم؟

  • کد خبر : 4515
  • 28 می 2016 - 12:02
در تابستان به کدام نقاط ایران سفر کنیم؟

روستاهای زیبا و شگفت در ایران کم نیستند، از معماری پلکانی روستاهایی همچون ماسوله و ابیانه و اورامان که بگذریم نوع زندگی روستانشینان کندوان خود به‌تنهایی می‌تواند به عنوان جاذبه‌ای مهم تعریف شود. از آنجا که طبیعت، مهم‌ترین ویژگی روستاست، تابستان بهترین زمان برای سر زدن به آنجاست.این تابستان را می توانید به دور از شلوغی شهرها در جایی دنج وخوش آب و هوا به سر ببرید.

#سفر #بیشتر_بدانیم #دانستنی #تابستان

روستاهای زیبا و شگفت در ایران کم نیستند، از معماری پلکانی روستاهایی همچون ماسوله و ابیانه و اورامان که بگذریم نوع زندگی روستانشینان کندوان خود به‌تنهایی می‌تواند به عنوان جاذبه‌ای مهم تعریف شود. از آنجا که طبیعت، مهم‌ترین ویژگی روستاست، تابستان بهترین زمان برای سر زدن به آنجاست.این تابستان را می توانید به دور از شلوغی شهرها در جایی دنج وخوش آب و هوا به سر ببرید.

بهشتی‌میان دود

روستای افجه در پنج کیلومتری تهران، یکی از روستاهای تاریخی و دیدنی لواسانات است و امروزه به یکی از مناطق ییلاقی تهرانی‌ها بدل شده است. بیشتر بافت قدیمی روستا براثر ویلاسازی و خانه‌سازی‌های مدرن از میان رفته است. در افجه باغستان‌ها و مزارع کشاورزی وسیعی وجود دارد. دشت هویج مهم‌ترین جاذبه طبیعی این روستاست که در بهار و تابستان طبیعت‌گردان بسیاری را پذیراست.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستای افجه، آبشار پسچویک، آبشار موآب و چنار 400 ساله‌ای است که در کنار سقاخانه روستا قرار دارد. در ضلع شمالی روستا و میان باغی وسیع، ویرانه‌های کاخی وجود دارد که متعلق به ناصرالدین شاه قاجار بوده است. قلعه سربند که از آثار متعلق به قرن دوم یا سوم هجری‌قمری است نیز بر غنای جاذبه‌های تاریخی افجه افزوده است.

قریه‌ای به‌قدمت تاریخ

شیوند از آن روستاهایی است که با قدمت بالا، گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشاند. این روستا که از روستاهای توابع ایذه است، طبق آثار باقیمانده از این روستا، قدمتش به حدود 2300 سال پیش باز می‌گردد. از آثار تاریخی این روستا می‌توان به سنگ‌نوشته‌ای باستانی و کاروان سرای صفوی اشاره کرد. شیوند در حاشیه دریاچه سد کارون 3 قرار گرفته است.

در اطراف روستای شیوند جنگل‌های بلوط ایرانی وجود دارد. مناظر طبیعی فراوان، آبشار و دریاچه سد کارون 3 از جاذبه‌های این روستاست. اطراف روستای شیوند را کوهستان‌های مرتفعی در برگرفته است که از جمله آن می‌توان به کوهستان مونگشت اشاره کرد. مونگشت هرساله کوهنوردان بسیاری را از نقاط مختلف ایران به سوی خود جذب می‌کند. شنا، قایقرانی، اسکی روی آب و ماهیگیری از فعالیت‌های تفریحی این روستا محسوب می‌شود. برای رسیدن به این روستای تاریخی، باید یک ساعت از شهر ایذه فاصله بگیرید.

در‌جستجوی عطر بهار‌نارنج

دوساری با قرارگرفتن میان کوه‌های آهکی، از موقعیت متمایزی نسبت به بسیاری از نقاط این استان برخوردار است. آب و هوای معتدل‌تر، خاک مناسب و جریان آبی که از میان صخره‌ها به شمال روستا وارد می‌شود، موقعیت مناسبی برای باغداری و کشاورزی روستاییان فراهم آورده است.

دوساری نامی چندان آشنا نیست اما برای یک سفر تابستانی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. برای رسیدن به این روستا باید چمدانتان را به مقصد جیرفت ببندید. دوساری در پنج کیلومتری جاده این شهر با کهنوج قرار گرفته است.

دوساری با قرارگرفتن میان کوه‌های آهکی، از موقعیت متمایزی نسبت به بسیاری از نقاط این استان برخوردار است. آب و هوای معتدل‌تر، خاک مناسب و جریان آبی که از میان صخره‌ها به شمال روستا وارد می‌شود، موقعیت مناسبی برای باغداری و کشاورزی روستاییان فراهم آورده است. مهم‌ترین فعالیت مردم دوساری باغداری است. در این میان بیشتر باغ‌های روستا به انواع مرکبات و خرما اختصاص یافته است.

گرمارود، روستایی سرد

در انتهای الموت روستای گرمارود قرار گرفته است. به این معنی که در 130 کیلومتری قزوین می‌توانید مقصدتان را روستای گرمارود تعیین کنید.

گرمارود یا گرماب‌رود تقریباً نقطه پایان الموت است که از شمال به قلعه نویذر(میمون‌دژ) و مناطق زرشک و گچلات و از جنوب به گردنه‌های اوانک محدود است.

بر اساس حفریات تپه‌های اطراف این روستا، مشخص شده است قدمت این روستا و شکل اولیه آن به دوران حکومت مادها برمی‌گردد. در سه قبرستان این روستا سنگ‌های قبر جالبی وجود دارد که بیش از 200 سال قدمت دارد. این روستا دارای پنج آسیاب قدیمی است. رود الموت، رودخانه و آبشار گرمارود و دوصخره موجود در شمال‌شرقی ده موسوم به دوقلوهای کله‌قندی، از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این روستا هستند. ورزش‌های آبی چون شنا، قایقرانی و ماهیگیری از فعالیت‌های گردشگری این روستا هستند.

منبع: سایت آسمونی

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=4515

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi