1

انتشار این گاز، مواد مغذی در گیاهان را نابود می‌کند

  • کد خبر : 32137
  • 26 شهریور 1397 - 9:41
انتشار این گاز، مواد مغذی در گیاهان را نابود می‌کند

انتشار این گاز، مواد مغذی در گیاهان را نابود می‌کند

زندگی صنعتی و خودروی آلاینده سبب شده است تا گازی سمی در جهان منتشر شود و زندگی انسان‌ها در نسل‌های آینده را در معرض نابودی قرار می‌دهد.

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند افزایش سطح دی اکسید کربن در جهان امکان دارد سبب کمبود مواد مغذی برای بیش از دویست میلیون نفر شود.

آلودگی بیش از اندازه هوا می‌تواند سبب مرگ بیش از دویست میلیون نفر شود زیرا مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری در مواد غذایی به دلیل افزایش بیش از اندازه CO۲ کاهش فراوانی می‌یابد.

محققان تخمین می‌زنند میزان CO۲ در سال ۲۰۵۰ به میزان ۵۵۰ واحد در میلیون می‌رسد که به عبارت دیگر یک و نیم برابر مقدار کنونی در جهان است.

این میزان CO۲ سبب کاهش غلظت مواد مغذی چون روی، پروتئین و آهن در محصولات کشاورزی، چون برنج و گندم می‌شود که در نهایت سبب کمبود ماده معدنی روی در ۱۷۵ میلیون نفر و کمبود پروتئین در ۱۲۲ میلیون نفر خواهد شد.

پژوهش درباره خطر‌های ناشی از افزایش میزان دی اکسید کربن بر زندگی انسان‌ها در سال‌های آینده به وسیله دانشمندان دانشگاه هاروارد (the Harvard TH Chan School of Public Health) انجام شده است.

وجود دی اکسید کربن برای تبدیل عمل فتو سنتز گیاهان بسیار ضروری است اما اگر میزان این ماده بیش از اندازه باشد سبب آسیب به یونوم (ionome) گیاه می‌شود و به این ترتیب گیاه فاقد مواد مغذی، معدنی و انواع ویتامین‌ها می‌شود.

مواد مغذی و مورد نیاز برای رشد، سلامت و زنده ماندن انسان‌ها درون بدن تولید نمی‌شوند و آنها از منابع خارجی از جمله گیاهان تامین می‌شوند، در نتیجه تهی شدن گیاهان از مواد مغذی تهدیدی جدی برای سلامت انسان هاست.


درحال حاضر، حدود دو میلیارد نفر (حدود ۳۴ درصد از جمعیت جهان) دچار کمبود یک نوع ماده مغذی در بدنشان هستند که سبب آسیب پذیری آن‌ها در مقابل انواع بیماری‌ها و گرسنگی می‌شود.

به گفته محققان، انسان‌ها حدود ۶۳ درصد پروتئین، ۸۱ درصد آهن و ۶۸ درصد روی را از محصول‌های کشاورزی دریافت می‌کنند.

دانشمندان در این مطالعه به بررسی دگرگونی مواد مغذی به دلیل انتشار گاز CO۲ در ۱۵۱ کشور جهان پرداخته‌اند.

چه کسانی با فقر آن رو به رو هستند؟

محققان همچنین دریافتند حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر از زنانی که در سن بارداری هستند و نیز کودکان زیر ۵ سال در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند و خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنند به نسبت سال‌های پیش دارای ارزش تغذیه‌ای نیست.

محققان دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرده‌اند نزدیک به ۷۰ درصد از آهن بدن در پروتئینی در گلبول‌های قرمز خونی به نام هموگلوبین وجود دارد.

هموگلوبین اکسیژن را از ریه‌ها به سایربخش‌های بدن منتقل می‌کند اگر مصرف آهن و میزان این ماده ضروری در جریان خون کم باشد، بدن نمی‌تواند به میزان کافی گلبول قرمز تولید کند.

کارشناسان اعلام کرده‌اند اهالی مناطقی چون جنوب شرق آسیا، شمال آفریقا و خاورمیانه درمعرض کمبود مواد مغذی در خوراکی‌ها و فقر آهن قرار دارند.


کشور هند به گفته محققان در معرض بیشترین آسیب در جهان است و کارشناسان برآورد کرده‌اند حدود ۵۰ میلیون نفر در این کشور در آینده دچار کمبود روی، ۳۸ میلیون نفر کمبود پروتئین و ۵۰۲ میلیون زن و کودک دچار فقر آهن خواهد بود.

محققان اعلام کرده‌اند از جمله راهکار‌های پیشگیری از افت کیفیت مواد مغذی در گیاهان، کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای به ویژه دی اکسید کربن است، مصرف مکمل‌های غذایی نیز می‌تواند مانع از کاهش مواد مغذی در بدن انسان شود و در نهایت تولید گیاهانی که سازگاری بیشتری با دی اکسید کربن داشته باشند و مواد مغذی درون آن‌ها از بین نرود را می‌توان نام برد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

این مطلب را هم بخوانید: دی اکسیدکربن مایکروویوها معادل ۷ میلیون اتومبیل است

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=32137

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi