ایرانگردیمالی و اقتصادی

صنعت گردشگری، ناجی اقتصاد ملی

تردیدی نداریم که صنعت گردشگری (Tourism Industry) تاثیر مهمی بر اقتصاد کشورها دارد. وقتی به تولید ناخالص ملی کشورها نگاه می کنیم، بسیاری از کشورها را می بینیم، که گردشگری مهمترین درآمد ملی شان محسوب می شود، در چنین شرایطی کشوری مثل ایران که به لحاظ جاذبه های گرشگری پتانسیل های بالایی دارد، نباید از کنار این منبع عظیم کسب ثروت به سادگی عبور کند.
صنعت گردشگری به عنوان یک استراتژی توسعه اقتصادی، فرهنگی‌، امنیتی و سیاسی بیش از پیش معطوف این امر شده و آثار مثبت اقتصادی و فرهنگی آن مورد توجه جدی دولت‌ها و ملل گوناگون قرار گرفته است. بسیاری از کشورها با بهره‌گیری از این صنعت به نقطه اوج اهداف مورد نظر دست یافته به نحوی که بیشترین درآمد خود را از طریق آن تامین می‌کنند و در زمره کشورهای توسعه یافته جهان مطرح شده‌اند.
صنعت گردشگری نوعی سرمایه گذاری غیر‌مستقیم خارجی در داخل کشور است و اثرهای انبساطی آن در کلیه بخش های اقتصادی، اثرهای توسعه‌ای دارد. به همین دلیل بدون تردید برنامه ریزی عامل مهمی‌ برای دستیابی به موفقیت در بخش گردشگری است که مجریان را بر آن می‌دارد تا بر اساس محدودیت زمانی‌، خود را به نقطه عطف دیدگاه سیاست‌گذاران نزدیک کنند.

اقتصاد گردشگری، ناجی اقتصاد ملی

صنعت توریسم و سهم آن در اقتصاد ملی‌ کشورها از جمله مباحث مهمی ‌است که مورد عنایت تمام کشورها قرار گرفته است و در ارتباط تنگاتنگ با صنایع و مشاغل زیر می باشد :
• هتلداری
• حمل و نقل
• آژانس‌های مسافرتی
• صنایع‌دستی
• رستوران داری
• صنایع‌غذایی
• کشاورزی
اصلی‌ترین کارکرد این صنعت کسب درآمدهای ارزی، توزیع مجدد درآمدها، ایجاد زمینه اشتغال، فروش کالاها و خدمات مورد‌نیاز گردشگران و به ویژه صنایع‌دستی توسعه حمل و نقل و رونق اقتصادی است. در ایران با توجه به شرایط حاکم بر منطقه و اقتصاد ایران، محورهای زیر از اهم حوزه های فعالیت برای گردشگری است که البته باید اذعان کنیم تا امروز توفیق چندانی نداشته ایم :
• توسعه گردشگری داخلی در دو بعد استانی و ملی
• تمرکز به جذب همسایگان از طریق افزایش تسهیلات در مرزهای خشکی و دریایی
• توجه به گردشگران قاره ای در حوزه جغرافیایی فرهنگی با مشخصه گردشگری قاره‌ای
• بازاریابی بین‌المللی با تمرکز بر بازارهای گردشگری مدیترانه‌ای و فراآتلانتیکی
• تبع اجرای این برنامه‌ها و رویکردها موجب می‌شود که در بعد اقتصادی فواید زیر نصیب کشور گردد:
• تسریع گردش سرمایه در نظام اقتصادی کشور
• توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال
• بهبود وضعیت معیشتی استان‌های محروم
• جذب سرمایه‌های بخش‌خصوصی خارجی
در این بین باید به شدت به اهمیت بازاریابی اینترنتی و بازاریابی در شبکه های اجتماعی به منظور بهبود تصویر و برند ایران در میان مشتریان بالقوه خارجی اهمیت داد. به عبارتی فضای مجازی می تواند اهرمی باشد برای خنثی سازی تبلیغات غلط و سوء که پیرامون ایران وجود دارد و باعث شده است بخش قابل توجهی از مخاطبان گردشگری را از دست دهیم.
منبع: ماهان

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

مقالات تصادفی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چک کردن

Close

کدبازان

Close