3

توهمی به نام اوقات فراغت برای محصلان٬

  • کد خبر : 27649
  • 19 اردیبهشت 1397 - 12:34
توهمی به نام اوقات فراغت برای محصلان٬

توهمی به نام اوقات فراغت برای محصلان

توهمی به نام اوقات فراغت برای محصلان

اوقات فراغت به عنوان روزهای انتظار دانش آموزان سالیانی است به خاطر رویاپردازی های والدین به یک واژه و توهمی غریب برای کودکان بدل شده است.

تعطیلات تابستانی شیرین ترین واژه و زیباترین نقطه و حسن ختام بر پایان مشق های 9 ماهه محصلان است تا چیدمانی از دلنشین ترین و مفرح ترین برنامه ها را در کنار لحظات برنامه ریزی شده برای استراحت و تن از خستگی درآوردن در دفتر روزمره تابستان خود داشته باشند .
محصلان بویژه در مقاطع پایین تر تحصیلی از اول بهار روزشماری می کنند تا روزهای درس و امتحان به پایان برسد و از کلاس و درس و مشق دور شوند.
دنیای ذهنی و تصورات خوشبینانه کودکان در مواجهه با برنامه ریزی های یک جانبه والدین برای فرزندان نقش بر آب می شود ، وقتی ردیفی از کلاس های رنگارنگ آموزشی و کمک آموزشی و تقویتی و غیره در برابر برنامه های کودکان صف آرایی می کند.
بیتا نوایی دانش آموز سال سوم ابتدایی در مورد تابستان گذشته خود می گوید: اصلا هیچ خاطره زیبایی از تابستان ندارم و خستگی ام هرگز تمام نشد.
این دختر 9 ساله که کلاس های مختلف از زبان خارجی تا کارگاه سرگرمی های علمی و کلاس تکنیک های متنوع نقاشی را طی تابستان پشت سر گذاشته ، هیچ ذهنیت متفاوتی از تابستان نسبت به سال تحصیلی ندارد.
سایه که شاگرد اول کلاس است می گوید: دوست دارم در تابستان بخوابم و با دوستان و دخترخاله هایم بازی کنم و از اینکه باید صبح ها مثل تمام روزهای دیگر سال بیدار شوم هیچ فرقی با بقیه فصل ها برایم ندارد.
سحر جعفری مادر سایه دلیل نام نویسی دخترش در کلاس های مختلف را پیشرفت دخترش عنوان کرد و گفت : والدین صلاح بچه ها را بیشتر از خودشان می دانند و استفاده و برنامه ریزی برای زمان تعطیلی بچه ها باعث کمک به تحصیل آنها در طول سال تحصیلی می شود.
مادر سایه که برای اوقات فراغت دخترش از دو ماه قبل پایان سال تحصیلی برنامه ریزی کرده یکی از دلایل ثبت نام دخترش را حضور بچه های هم سن و سال سایه بخصوص در خویشاوندان عنوان کرد و گفت : سال گذشته نزدیک به یک میلیون تومان برای کلاس های مختلف سایه هزینه کردیم.

**دستپاچگی والدین برای رشد کودک و دلزدگی کودک از آموزش
یک کارشناس علوم تربیتی گفت : یکی از دغدغه ها و نگرانی های والدین فراگیری مهارت های گوناگون توسط فرزندان در کنار تحصیل و تقویت روابط اجتماعی است.
الهام حمیدی افزود : والدین بااین نگاه که فرزندشان وقت کافی برای آموخته ها و دانستنی های کافی داشته باشد، دچار وسواس و دستپاچگی برای برنامه ریزی اوقات فراغت آنها می شوند.
وی گفت : مسلما شرکت در دوره های آموزشی خاص در دوران کودکی و نوجوانی اگر به صورت اصولی و منطقی صورت گیرد به رشد کودکان کمک می کند ، اما حداقل والدین باید در انتخاب کلاس های در نظر گرفته برای اوقات فراغت کودک قبل از هر چیز علاقه او را در نظر بگیرند.
حمیدی افزود : متاسفانه گاهی والدین به این دلیل فرزندشان را در کلاسی ثبت نام می کنند که خودشان آرزو داشته اند آن مهارت را بیاموزند ولی هرگز به این خواسته شان نرسیده اند؛ آنها دوست دارند تمایل های ذهنی و علایق خود را در وجود کودکشان ببینند در حالی که ممکن است فرزندشان به آنچه مورد علاقه والدین است، بی علاقه باشد و استفاده ای از کلاس نبرد.
این کارشناس علوم تربیتی تاکیدکرد : والدین همچنین در انتخاب کلاس آموزشی باید به استعداد و توانایی کودک نیز توجه کنند اما تمام اینها به شرط علاقه و تمایل فرزند برای حضور در کلاس هاست که البته والدین می توانند از راه های تشویقی کودک استفاده کنند.
حمیدی گفت : نباید کودک را مجبور کرد تمام روز را در کلاس های مختلف بگذراند چون این کار او را خسته و دلزده می کند، وادارکردن فرزندان به آموختن مهارت های گوناگون و مختلف به جهت برآورده شدن آرزوی والدین، کار درستی نیست.
وی افزود : خیلی از والدین طوری برنامه ریزی می کنند که فرزندشان از کلاسی بیرون نیامده، باید به کلاس دیگر برود، در حالی که باید زمان هایی را برای او در نظر گرفت تا هم آموخته هایش را در ذهنش مرور کند و هم به آنچه دلخواهش است بپردازد.

** انحراف فراغت دانش آموزان با اصرار خانواده ها برای ادامه درس
معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران گفت : متاسفانه بسیاری از خانواده ها تابستان را اوقات اعمال خواست خود برای دانش آموز می دانند و بر پایه خواست آنان برنامه ریزی نمی کنند.
محمد شعبانی افزود : هر ساله قبل از فصل تابستان جلسات توجیهی برای مدیران مدارس به صورت دوره ای برگزار می شود تا خانواده ها را راضی به ایجاد برنامه های سرگرم کننده و مفرح کنند ، تا دانش آموز از فضای خشک درسی فارغ شود .
وی با بیان اینکه تابستان فصل استراحت ذهنی دانش آموزان است ، تاکید کرد : اما بسیاری از خانواده ها مصر هستند برنامه های درسی مدارس که 9 ماه از سال ذهن دانش آموز را مشغول کرده است ، در تابستان هم ادامه یابد .
معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران گفت : تابستان سال گذشته در حدود 800 پایگاه ( مدرسه) در استان و 46 کانون پرورش فکری و 28 مرکز دارالقرآن کلاس های فوق برنامه و اوقات فراغت برگزار شد که قریب به اکثر آنها کلاس های درسی بود.
شعبانی گفت : تابستان 96 ، تعداد بیش از 200 هزار دانش آموز در مراکز و کانون های اوقات فراغت استان ثبت نام کردند .
وی با بیان اینکه برنامه های متنوعی از جمله کلاس های نقاشی ، هنرهای تجسمی ، صنایع دستی و برنامه های فرهنگی در مراکز و کانون های استان برگزار می شود ، افزود : اما متاسفانه خانواده ها تاکید دارند حتما کلاس های فوق برنامه درس های آموزشی برگزار شود .
استان مازندران 530 هزار دانش آموز دارد که 283 هزار نفر از آنها در مقطع ابتدایی و باقی در متوسطه اول و دوم در حال تحصیل هستند .
تعطیلات تابستانی دانش آموزان مقطع ابتدایی طی دو هفته آینده آغاز می شود ، روزهایی که انتظار دارند پیش از هر چیزی خستگی 9 ماهه تحصیل را از تنشان به در کند.

منبع: ایرنا

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=27649

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi