2

با انواع روش های انتقال وجه بین حساب‌های بانکی آشنا شویم

  • کد خبر : 26992
  • 29 آوریل 2018 - 12:57
با انواع روش های انتقال وجه بین حساب‌های بانکی آشنا شویم

با انواع روش های انتقال وجه بین حساب‌های بانکی آشنا شویم

در این نوشتار می خواهیم با انواع روش های انتقال وجه بین حساب‌های بانکی آشنا شویم . با ما همراه باشید.

۱- چک بانکی

یکی از روش‌های انتقال وجه استفاده از چک بانکی است. چک بین بانکی چکی است که طبق درخواست مشتری توسط بانک بر عهده سایر بانک‌ها با استفاده از رمز صادر می‌شود. وجه چک‌های بین بانکی نقداً قابل پرداخت  نیست و باید به حساب متقاضی در بانک منظور شود. چک بانکی بر عهده سایر بانک‌ها در صورتی توسط بانک صادر می‌شود که ذی‌نفع در بانک پرداخت کننده وجه دارای شماره حساب باشد. چک مزبور در وجه بانک مورد نظر و جهت واریز به حساب درخواست شده توسط متقاضی صادر می‌شود. نکته مهم در این مورد این است که این چک‌ها در صورت سرقت یا گم شدن به هیچ وجه قابلیت نقد شدن ندارد و از امنیت بالایی برخوردار است.

۲-  ساتنا (سامانه تسویه ناخالص آنی)

 استفاده از سامانه ساتنا هم روش دیگری است که عموماً برای شرکت‌ها کاربرد دارد و سامانه الکترونیکی است که پردازش و تسویه تراکنش‌های بین بانکی و دستور پرداخت‌های فوری را به صورت انفرادی و آنی انجام می‌دهد. این سامانه به مشتریان بانک امکان می‌دهد با مراجعه به شعب خود یا از طریق اینترنت بانک حواله‌هایی با مبلغ بیش از ۱۵۰ میلیون ریال و تا سقف حداکثر ۵۰۰ میلیون ریال را به هر حسابی در هر بانکی انتقال دهند. انجام این عملیات از طریق داشتن شماره شبای حساب مبدأ و مقصد امکان‌پذیر می‌باشد. این روش انتقال وجه آنی است و کارمزدی از سوی بانک از مشتری دریافت نمی‌گردد.

۳- سامانه پایا

 این روش هم روش پرداخت الکترونیکی برای پرداخت خرد و کوچک است. بر خلاف ساتنا که در آن انتقال وجه به‌صورت آنی (حداکثر چند دقیقه) انجام می‌شود، پایا با تاخیر یک یا دو ساعته این کار را انجام می‌دهد. سقف مبلغ انتقال وجه در این روش ۱۵۰ میلیون ریال است و مانند ساتنا کارمزدی از مشتری توسط بانک دریافت نمی‌گردد.

۴- چکاوک (سامانه انتقال تصویر چک)

این روش البته بیشتر یک سامانه درون بانکی است. مشتریان می‌توانند چک‌هایی را که دارند، به اصطلاح به حساب بخوابانند یا کلر کنند. پیش‌تر این نقل و انتقال به صورت فیزیکی انجام می‌شد و معمولا زمان‌بر بود.

عملکرد سامانه چکاوک بسیار ساده است. کل فرآیند به این صورت است که مشتری چک را به بانک خود تحویل می‌دهد. شعبه تحویل‌گیرنده چک پس از اسکن چک، تصویر چک را به همراه برخی اطلاعات نظیر شماره حساب و نام ذی‌نفع یا به صورت دستی یا با استفاده از بارکدخوان به سامانه منتقل کرده و پس از تایید شعبه تصویرچک به همراه اطلاعات مورد نیاز به بانک بدهکار منتقل می‌شود.

شعبه پرداخت کننده پس از کنترل اطلاعات و کنترل موجودی حساب مشتری در صورت کفایت حساب، چک را پاس کرده و در غیر این صورت در سامانه اعلام عدم کفایت موجودی می‌کند. بانک بستانکار نیز بر اساس نتیجه اعلام شده توسط بانک بدهکار وجه مورد نظر را به حساب مشتری واریز می‌کند.

۵- شبکه شتاب

شتاب یا شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی یک شبکه الکترونیکی بانکی فراگیر در ایران است که توسط بانک مرکزی در سال ۱۳۸۱ ایجاد شد و در حال حاضر عمدتا دستگاه‌های خودپرداز و pos بانک‌ها به آن متصل هستند. سقف مبلغ انتقال وجه در شبکه شتاب با دستگاه‌های خودپرداز ۳۰ میلیون ریال در شبانه روز است. البته مشتریان می‌توانند برای انتقال وجه بیشتر از طریق این سیستم که به سیستم انتقال کارت به کارت هم در نزد مشتریان شهرت دارند، به شعبه بانک مراجعه و فرمی‌ پر کنند. در این صورت محدودیتی در انتقال وجه وجود دارد و پرداخت وجه هم آنی است. در این روش به ازای هر یک میلیون تومان، ۵۰۰ تومان کارمزد از مشتری توسط بانک دریافت می‌شود.

منبع: javabkoo.com

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=26992

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi