مجموعه مطالب سواد رسانهای
?قسمت بیستم: «رسانههای سرعت بخش و رسانههای کُند»
? شناخت رسانههای کند و سریع برای آموزنده سواد رسانهای از آن جهت مورد اهمیت است که قدرت تشخیص اینکه استفاده از کدام ابزار تاثیرگذاری بیشتری را به همراه دارد، برای او به ارمغان میآورد.
? پیامهای رسانهای تلاش میکنند تا قلب مخاطب را تسخیر نمایند تا بتوانند تأثیر بیشتری بگذارند تولیدکنندگان پیام با استفاده از فنون مختلف رسانهای (استفاده از موسیقی، لحن صدا، نورپردازی، شات های سریع یا کند و …) یک پیام را بهگونهای درست کنند که اثر بیشتری بر ذهن مخاطب داشته باشد.
? با این توضیحات میتوان فهمید چرا تبلیغات تلویزیونی اغلب قدرتمندتر و تأثیرگذارتر از تبلیغات چاپی هستند.
? تبلیغات تلویزیونی با دستکاری واقعیت و جلوه بخشیدن به سوژه تبلیغ اثرگذاری پیام را بیشتر میکنند. همچنین تصویری بودن تبلیغ باعث تحریک احساسات و غرایز مخاطب بیش از قوای عقلانی وی میشود.
? برخی از رسانهها میتوانند در زمانی کوتاه پیام خود را منتقل کنند و انتقال پیام در برخی دیگر از رسانهها اگرچه نیازمند زمان و تمرکز بیشتری است اما با عمق و ماندگاری بیشتری همراه خواهد بود.
? بین کارشناسان رسانه در مورد اینکه برای درک پیام کدام رسانه زمان، تمرکز یا تخیل بیشتری نیاز است اختلافنظر وجود دارد اما در یک نگاه کلی میتوان گفت که رسانههای دیجیتال از سرعت بیشتری نسبت به رسانههای قدیمی و چاپی برخوردارند.
? همچنین میتوان رسانهها را براساس افزایش اثرگذاری بر مخاطب و انتقال پیام در زمان کمتر با چنین ترتیبی مشخص کرد:
۱. بازیهای رایانهای
۲. شبکههای اجتماعی
۳. اینترنت
۴. سینما
۵. تلویزیون
۶. رادیو
۷. عکس
۸. روزنامه
۹. مجله
۱۰. کتاب
? این ترتیب در رابطه با افزایش تمرکز و تحلیل مخاطب برای درک پیام، برعکس روند بالا است.
منبع: تعرفه