مجموعه مطالب سواد رسانه ای
?قسمت پانزدهم: «رسانه های چاپی و رسانه های دیجیتالی» (۲)
? در قسمت پیش از رسانه های چاپی صحبت شد و گفتیم که این رسانهها بر مبنای نوشتار و خط است. در این قسمت از رسانه های دیجیتال صحبت میکنیم.
? منظور از رسانه های دیجیتال رسانههایی است که در آنها به جای نوشتار، بیشتر از تصویر و صدا استفاده میشود. البته این گروه را میتوان به دو دسته کلی رسانههای الکترونیکی و رسانههای نوین تقسیم کرد.
? رسانههای الکترونیکی عبارتند از رسانههایی همچون رادیو وتلویزیون.
? برخی از مزیتهای این رسانهها را میتوان چنین برشمرد:
۱️⃣ نزدیکی و بی واسطگی
۲️⃣ تعامل و واکنش دوسویه که از آن با عنوان هیجان انگیزترین ویژگی رسانهها الکترونیک یاد میکنند.
۳️⃣ وجود امکانات و ابزارهای متفاوت؛ وقتی گرافیکهای متحرک، نوآهنگها، نما آهنگها به عکسها اضافه میشود، روزنامه الکترونیک به رسانهای جاندار تبدیل میشود.
۴️⃣ دلخواه کردن؛ عمل کردن به طرز دلخواه مخاطب از طریق پخش شبکهای و فن آوری، تا افراد مثلاً روزنامه خاص خود را دائر کنند.
۵️⃣ شخصی شدن
? از معایب این رسانهها میتوان به مواردی چون دستیابی محدود به اینترنت، هزینههای تولید، فقدان زیر ساختهای لازم، فقدان قوانین لازم، تخصص فنی برای عوامل و … اشاره کرد.
? معمولاً بنیان رسانههای نوین بر پایه اینترنت است. برخی از مزیتهای این رسانهها عبارت است از:
➖ دیجیتال شدن در تمام عرصهها.
➖ همگرایی رسانههای گوناگون؛ ویژگیهایرسانههای گوناگون در یک رسانه جمع شده است.
➖ درون گرایی بیشتر نقش مخاطب.
➖ کاهش کنترل اجتماعی.
منبع: تعرفه