2

12 پرسش کلیدی برای جذب و نگهداشت استعدادهای برتر

  • کد خبر : 17768
  • 12 مهر 1396 - 13:19
12 پرسش کلیدی برای جذب و نگهداشت استعدادهای برتر

سنجش نقاط قوت و تأثیرگذار در یک محیط کار از طریق پرسیدن سؤالاتی از کارمندان میسر می‌شود که سؤالاتی کلیدی و عمیق هستند و در قالب 12 سؤال گنجانده شده‌اند که این 12 پرسش کلیدی برای جذب و نگهداشت استعدادهای برتر به شرح ارائه شده در این نوشتار هستند

بزرگ‌ترین مدیران جهان اشتراکات زیادی با هم ندارند، چراکه دارای جنسیت، نژاد و سنین متفاوتی هستند و از سبک‌های مدیریتی کاملاً متفاوت و متنوعی استفاده کرده و اهداف گوناگونی را دنبال می‌کنند. اما با وجود تمام این تفاوت‌ها، همه این مدیران بزرگ در یک چیز با هم مشترک هستند و آن این که قبل از هر کاری، اول تمام قواعد برآمده از تفکرات سنتی و عقل سلیم را می‌شکنند و کنار می‌گذارند.آنها به این موضوع که یک فرد می‌تواند به هر آنچه در ذهنش برای رسیدن به آن اقدام کرده دست یابد، اعتقاد ندارند. آنها سعی نمی‌کنند به افراد برای فائق آمدن بر نقاط ضعفشان کمک کنند. در واقع آنها به‌طور پیوسته در حال زیرپا گذاشتن قواعد طلایی هستند. آری، آنها همه چیز را به بازی می‌گیرند. مدیران بزرگ همگی «انقلابی» هستند هر چند که تعداد اندکی از آنها از این واژه برای توصیف خود استفاده می‌کنند.

امروزه بیش از هر زمان دیگری، ریزش نیروهای انسانی مترادف است با ریزش ارزش‌های شرکت و سرمایه‌گذاران. سهامداران با علم به این موضوع، برعملکرد مطلوب مدیران برای حفظ و تشویق کارکنان مؤثر و کاربلد تأکید همه‌جانبه می‌کنند. آنها به درستی می‌دانند که شاخص‌ها و معیارهای سنتی سنجش عملکرد مدیران مانند صورت‌های مالی و سود و زیان و ترازنامه‌ها و حتی میزان سودآوری شرکت‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند معیار خوب و کاملی برای ارزیابی عملکرد مدیران تلقی شود، چراکه در خوش‌بینانه‌ترین حالت، تنها منعکس‌کننده 50 درصد قضیه هستند که این درصد به تدریج در حال کمتر شدن است، به طوری که در دهه‌های 1970 و 1980، تنها 25 درصد تغییرات در ارزش شرکت‌ها در بازار براساس نوسانات ارزش سهام آن شرکت‌ها و میزان سودآوری آنها منعکس می‌شد که این درصد در حال حاضر به حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده است.

امروزه دیگر نمی‌توان انکار کرد که ارزش واقعی یک شرکت دارای دامنه‌ای بسیار گسترده‌تر از معیارهای کلیشه‌ای همچون سود و دارایی‌های ثابت است و موارد گوناگون دیگری همچون سنجش و اندازه‌گیری معیارهای غیرملموس مختلفی همچون رضایت مشتری، تحقیق و توسعه و البته رضایت کارکنان را نیز شامل می‌شود. در واقع سرمایه‌گذاران و سهامداران شرکت‌ها معمولاً بر نتایج و دستاوردهای سخت‌افزاری سنتی مانند میزان سودآوری دارایی‌ها و ارزش افزوده اقتصادی فعالیت شرکت‌ها توجه و تأکید می‌کنند و آنها را به‌عنوان شاخص عملکردی در نظر می‌گیرند و در نتیجه از توجه کافی به معیارها و شاخص‌های «نرم» مانند فرهنگ غفلت می‌کنند.

مؤسسه گالوپ، طی 25 سال گذشته برای یافتن همین جنبه‌های نرم با بیش از یک میلیون کارمند به مصاحبه پرداخت و از آنها صدها سؤال در ارتباط با جنبه‌های مختلف کاری پرسید. آنچه از دل این سؤال و جواب‌ها درمی‌آید می‌تواند مانند خطوط راه مدیران و تصمیم‌گیرندگان شرکت‌ها در تعامل با نیروی کارشان عمل کند. با کنکاش و تحلیل این سؤال و جواب‌ها می‌توان به مدیران گفت که اگر عناصر کلیدی و هسته‌ای متعددی را که می‌توانند موجب علاقه‌مندی و وفاداری کارکنان برتر و مؤثر شوند، شناسایی کنید و آنها را در یک مکان فراهم آورید، خواهید توانست غیرممکن را ممکن سازید. سنجش نقاط قوت و تأثیرگذار در یک محیط کار از طریق پرسیدن سؤالاتی از کارمندان میسر می‌شود که سؤالاتی کلیدی و عمیق هستند و در قالب 12 سؤال گنجانده شده‌اند که اگرچه نمی‌توان ادعا کرد قادرند به تمام ابعاد مؤثر در شکل‌گیری محیط‌های کاری مطلوب بپردازند، اما تا حد زیادی راجع به آن شفاف‌سازی خواهند کرد.

این 12 پرسش کلیدی برای جذب و نگهداشت استعدادهای برتر به شرح زیر هستند:

  1. آیا می‌دانم از نظر کاری از من چه انتظاری می‌رود؟
  2. آیا مواد و تجهیزات لازم برای کارم در اختیارم قرار دارد؟
  3. آیا در کارم فرصت‌هایی برای ارائه بهترین عملکردم در اختیارم قرار داده می‌شود؟
  4. آیا طی یک هفته کاری رؤیایی و فوق‌العاده برای من، تشویق و تمجید مدیران نصیبم شده است؟
  5. آیا مدیر مافوق من به من به‌عنوان یک انسان و نه صرفاً یک کارمند، توجه دارد؟
  6. آیا کسی در محل کارم هست که ارتقای کاری من را بخواهد؟
  7. آیا در محل کارم به عقیده و اظهار نظرهای من توجه می‌شود؟
  8. آیا رسالت و اهداف شرکت من به‌گونه‌ای هست که احساس کنم کارم مهم است؟
  9. آیا همکارانم به انجام کارهایی با کیفیت بالا متعهد هستند؟
  10. آیا من یک دوست صمیمی در محل کارم دارم؟
  11. آیا در شش ماه کاری گذشته کسی در محل کارم درباره پیشرفت کاری‌ام با من صحبت کرده است؟
  12. آیا طی یک‌سال گذشته، فرصت‌هایی برای یادگاری و رشد کاری‌ام وجود داشته است؟

این 12 سؤال، ساده‌ترین و دقیق‌ترین ابزار برای سنجش میزان مطلوبیت و مقبولیت یک محل کار محسوب می‌شوند. پس از پرسیدن میلیون‌ها سؤال از افراد مختلف مشخص شد اینها بهترین سؤالاتی هستند که می‌توان از کارکنان پرسید، چراکه اگر در یک محیط کاری به تمام این سؤالات پاسخ مثبت داده شود، آن محیط کار، رؤیایی و فوق‌العاده برای کارمندان خواهد بود.

اگر نگاهی به این 12 سؤال بیندازید درمی‌یابید که در هیچ‌کدام از آنها صحبتی از پول، مزایای مالی و ساختارهای سازمانی و مدیریت ارشد شرکت‌ها به میان نیامده است. واقعیت آن است که اگر به کارکنان، اعم از عالی، خوب، متوسط و ضعیف 20 درصد کمتر از عرف بازار حقوق و مزایا پرداخت شود انگیزه‌شان را از دست خواهند داد و اگر به آنها 20 درصد بالاتر از عرف بازار پرداخت شود، همه آنها به یک اندازه انگیزه کار بیشتر پیدا خواهند کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=17768

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi