1

۱۰ نوآوری خارق العاده که آینده‌ی صنعت مد و پوشاک را تغییر خواهد داد – قسمت اول

  • کد خبر : 29124
  • 10 تیر 1397 - 13:18
۱۰ نوآوری خارق العاده که آینده‌ی صنعت مد و پوشاک را تغییر خواهد داد – قسمت اول

۱۰ نوآوری خارق العاده که آینده‌ی صنعت مد و پوشاک را تغییر خواهد داد – قسمت اول

با توجه به این امر که روش‌های تولید پوشاک به سبک سنتی به آرامی در حال منسوخ شدن هستند‌، با افزایش آگاهی روزافزون مصرف کنندگان و با تغییر جهت تولید کنندگان به سمت پاسخگویی زیست محیطی، پیشرف‌های قابل توجهی در فناوری این صنعت به وجود آمده است. به همین منظور قصد داریم ۱۰ نوآوری خارق العاده‌ای که صنعت پوشاک را متحول خواهند کرد، معرفی کنیم. در این مطلب به توضیح ۵ مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

۱. تهیه پارچه از شیر، چای و دانه‌های قهوه
شیر، چای و قهوه ‌تمایل به چسبیدن به یکدیگر دارند اما نه به گونه‌ای که بتوان با آن لباس تهیه کرد. با پیشرفتی که فناوری‌های پیچیده صنعت مد پیدا کردند، فن آوری‌های ساده‌ای نیز پا به عرصه پیشرفت گذاشتند. در این خصوص می‌توان به مواد غذایی که به کالاهای پوشیدنی تبدیل می‌شوند، اشاره کرد.

۱۰ نوآوری خارق العاده که آینده‌ی صنعت مد و پوشاک را تغییر خواهد داد – قسمت اول

دانشجوی آلمانی رشته میکروبیولوژی که اینک به کار طراحی مشغول است، از شیر در تهیه الیاف سازگار با محیط زیست که OMilch نامیده می‌شوند، استفاده کرده است. یکی از شرکت‌های تولید کننده پوشاک ورزشی با تکنولوژی بالا، از دانه‌های قهوه‌ی بازیافت شده در تولید گرم کن استفاده می‌کند. همچنین چندین طراح لباس معروف در دنیا از کومبوجا یا مخمر چای در تولید پارچه و چرم گیاهی استفاده می‌کنند.

۲. رنگ کردن با جریان هوا و صرفه جویی در مصرف گالن‌های آب
این روش که در کالیفرنیا ایجاد شده است، از رنگ‌های اختصاصی‌، که در یک مرحله با گرما دادن از کاغذ به پارچه منتقل می‌گردند، استفاده می‌شود. در این روش از مصرف هفتاد تا هفتاد و پنج گالن آب و انرژی در رنگ آمیزی ۵۰۰ گرم پارچه صرفه جویی می‌گردد و هیچ محصول فرعی مضری تولید نمی‌گردد. این تکنولوژی نسبت به روش‌های رنگ آمیزی سنتی‌، ۸۵ درصد کمتر انرژی مصرف می‌کند.

۳. چاپ دیجیتال
در چاپ دیجیتال‌، عکس چاپی به طور مستقیم با استفاده از چاپگر بر روی پارچه اعمال می‌گردد. با استفاده از این روش تا ۹۵ درصد در مصرف آب و تا ۷۵ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود و میزان ضایعات نساجی کاهش می‌یابد. این روش توسط طراحان مطرحی همچون ماری کاترانتزو، الکساندر مک کوئین، و باسو و بروک استفاده شده است.

۴. زندگی بخشیدن به کیسه‌های پلاستیکی و شیشه‌های ماالشعیر
مواد مصنوعی بازیافت شده که از کیسه‌های پلاستیکی گرفته تا شیشه‌های ماالشعیر تهیه شده‌اند، توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. همان‌گونه که مواد دیگر و بامبو به نخ تبدیل می‌شوند، مواد مصنوعی احیا شده نیز به ذرات ریز تجزیه، ذوب و به نخ تبدیل می‌شوند.

به طور مثال در تولید شلوار جین‌ها از ترکیب ۲۵ درصد نخ حاصل از بطری و ۷۵ درصد پنبه استفاده می‌گردد. نتیجه این ترکیب پارچه‌ای نرم و در عین حال با دوام است و عملکردش همچون جین است.

۵. رنگرزی دستی

گاهی آخرین نوآوری‌ها در واقع برخی از قدیمی‌ترین‌ها هستند. تعدادی از شرکت‌های طراحی و فروش پوشاک به استفاده از مواد ذخیره شده محلی‌ بازگشته‌اند و به صورت دستی پوشاک را رنگ و ظاهری خیره کننده خلق می‌کنند.

در مطلب بعدی به قسمت دوم این مجموعه‌ نوآوری‌های خارق‌العاده خواهیم پرداخت.

ادامه دارد…

منبع: هاکوپیان

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=29124

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi