1

یکصد جاذبه دیدنی ایران (19) غارسهولان

  • کد خبر : 2769
  • 22 اسفند 1394 - 12:16
یکصد جاذبه دیدنی ایران (19) غارسهولان

« غارسهولان » یکی از جازبه ها و پدیده های طبیعی ایران است که روزانه پذیرای حدود یک هزار گردشگر ‌از نقاط مختلف کشور و جهان می باشد.

« غارسهولان » یکی از جازبه ها و پدیده های طبیعی ایران است که روزانه پذیرای حدود یک هزار گردشگر ‌از نقاط مختلف کشور و جهان می باشد.

غار سهولان دومین غار آبی بزرگ در ایران است و در حدود 43 کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد- بوکان در نزدیکی روستای سهولان قرار دارد. غار آبی سهولان یکی از مهمترین و کم نظیرترین غارهای طبیعی کشور و از شگفت انگیزترین جلوه های طبیعت زیبای استان آذربایجان غربی به شمار می رود.

مطالعات غارنشینان نشان می‌دهد که این غار بر اثر فعالیت های زمین شناسی به اواخر دروه کرتاسه بر می گردد که قدمت آن به 70 میلیون سال قبل باز می‌گردد.

عمق آب داخل غار در برخی نقاط به 32 متر میرسد و اختلاف دمای درون و بیرون غار بین 10 الی 15 درجه است. این پدیده زیبا و نادر دارای 2 دهانه است. مساحت داخلی آن حدود 600 مترمربع است و محتویات غار سنگ های آهکی است.

تنها موجودات زنده این غار کبوتر چاهی و خفاش است که قسمت هایی از غار را به عنوان آشیانه انتخاب کردند و به دلیل تاریک بودن و نبود نور هیچ نوع جلبکی در آب دریاچه این غار رشد نکرده و به غیر از جانداران میکروسکوپی هیچ موجود دیگری زیست نمی‌کند.

به گفته کارشناسان این غار از قدیم الایام مورد استفاده مردم قرار می گرفته است و دراین رابطه سفال هایی مربوط به دوره ی اشکانی و جام مسی ایلخانی کشف شده است. مردم روستای مجاور- که غار با نام روستایشان “سهولان” شناخته شده است- به یاددارند که درقسمت خشک غار گورهایی وجود داشته که به زمان حمله روس ها به منطقه و پناه گرفتن مردم به آنجا برمی گردد.

سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است که شاید دلیل این نامگذاری مربوط به یخبندان های طولانی زمستانی و سرمای هوای داخل غار در تابستان باشد. البته اهالی محل این غار را «کونه کوتر» به معنای لانه کبوتر نیز می نامند. دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.

منبع مطالب:

https://aryazamyn.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=2769

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi