کودکی یک چهارم کودکان جهان دزدیده شده است

به گزارش دانستنی آنلاین به نقل از افکارنیوز، سازمان خیریه «کودکان را نجات دهید» گزارشی را منتشر کرده که در نوع خود بی‌سابقه است. به گفته این سازمان کودکی ۷۳۰ میلیون کودک در جهان از آنان دزدیده شده است. ایران در رده ۸۰ فهرست کودکی‌های دزدیده شده قرار دارد.

بسیاری از انسان‌ها در سنین بزرگسالی از خاطرات خوش دوران کودکی یاد می‌کنند و در حسرت تکرار دوباره آن روزهای بدون دغدغه و سرشار از خنده و بازی هستند.

می‌گویند همه آنچه از تولد تا دوران بلوغ رخ می‌دهد، شخصیت انسان در آینده را خواهد ساخت و احساس امنیت، اضطراب، شادی، اعتماد به نفس یا گره‌های شخصیتی همه ریشه در دوران کودکی فرد دارند.

اما برای سانیای ۵ ساله از هند، ماریای ۱۳ ساله از ریودوژانیرو یا عمر ۱۲ ساله از سوریه دوران کودکی هیچ معنایی ندارد. سانیا در زباله‌دانی‌های دهلی نو آشغال جمع می‌کند، ماریا در جریان تیراندازی پلیس و باندهای مواد مخدر کشته شد و عمر هم پس از آنکه پدرش در جنگ سوریه کشته شد و برادرش به جنگ رفت، تنها نان‌آور خانواده شده است.

این‌ها تنها سه نمونه از ۷۳۰ میلیون کودکی هستند که به گفته سازمان خیریه  «کودکان را نجات دهید» (Save The Children)  کودکی‌شان دزدیده شده است.

این سازمان در گزارشی که روز ۳۱ مه (۱۰ خرداد) منتشر کرد جنگ و خشونت، ازدواج و بارداری زودهنگام، کار اجباری، بهداشت ضعیف و نبود فرصت‌های تحصیلی را دلایل اصلی این وضعیت خوانده و نوشت کودکی یک چهارم کودکان جهان دزدیده شده است.

این گزارش در آستانه بزرگداشت روز جهانی کودک در برخی از کشورها (روز اول ژوئن/۱۱ خرداد) منتشر شده است.

آمار در یک نگاه

آمار حائز اهمیتی که سازمان «کودکان را نجات دهید» در گزارش خود با نام «کودکی دزدیده شده» ذکر کرده است:

• حدود ۱۶ هزار کودک زیر پنج سال به‌طور روزانه جان خود را از دست می‌دهند.

• بیش از ۲۶۰ میلیون کودک از تحصیل محرومند.

• تقریبا ۱۷۰ میلیون کودک مجبور به کار اجباری هستند که از میان آنان ۸۰ میلیون کودک در شرایط خطرناک کار می‌کنند.

• ۲۶ درصد کودکان زیر پنج سال به دلایل ابتلا به سپتیسمی (گندخونی) در هنگام تولد، مننژیت/التهاب مغز، اچ‌آی‌وی/ایدز، سرخک، سیاه‌سرفه و کزاز جان خود را از دست می‌دهند. این موارد بیشترین دلیل مرگ و میر نوزادان در این بازه سنی است.

• حدود ۱۵۶ میلیون کودک در جهان به دلیل سوءتغذیه هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی با اختلال رشد روبه‌رو هستند.

• تقریبا از هر ۸۰ کودک، یک نفر به دلیل جنگ و خشونت آواره شده است.

• در هر ۷ ثانیه از هر ۱۵ دختربچه، یکی تن به ازدواج اجباری می‌دهد.

• در هر دو ثانیه یک دختربچه مادر می‌شود.

منبع: افکار نیوز

پایگاه خبری دانستنی آنلاین