5

کشف ۲۲گور بدون تدفین در لیارسنگ بن

  • کد خبر : 21496
  • 12 دی 1396 - 15:58
کشف ۲۲گور بدون تدفین در لیارسنگ بن

کشف ۲۲گور بدون تدفین در لیارسنگ بن

سومین فصل از پژوهش‌های باستان‌شناختی محوطه‌ باستانی لیارسنگ‌بن به شناسایی ۲۲گور به همراه چاله‌هایی بدون تدفین انسانی ودارای گونه‌های مختلفی از اشیاء سفالی منجر شد.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، ولی جهانی سرپرست هیأت کاوش با اعلام این خبر افزود: فصل سوم از پژوهش‌های میدانی گورستان باستانی لیارسنگ‌بن شیرچاک به‌صورت اضطراری و با هدف نجات‌بخشی این محوطه‌ی باستانی انجام شد.

او افزود :باستان‌شناسان در این فصل با کاوش در سه ترانشه در ابعاد مختلف، به آثار ارزشمندی همزمان با اواسط دوره‌  اشکانی تا اوایل دوران ساسانی دست یافته‌اند.

جهانی گفت :این محوطه‌  باستانی که در نزدیکی روستای شیرچاک از توابع بخش رانکوه شهرستان املش قرار دارد در سال ۱۳۹۲ شناسایی شده و در سال ۱۳۹۳ با هدف تعیین عرصه و حریم، مورد گمانه‌زنی قرار گرفت.

این باستان شناس اظهار داشت : فصل دوم از این پژوهش‌ها، در سال ۱۳۹۵ و با هدف نجات‌بخشی گورستان این مجموعه‌  باستانی با کاوش در ۸ ترانشه به‌انجام رسید که ماحصل آن شناسایی ۲۴ گور از انواع دخمه‌ای و چاله‌ای متعلق به ادوار اشکانی و ساسانی بود.

به گفته جهانی ، سومین فصل از این کاوش‌ها نیز در حالی به‌انجام می‌رسد که تاکنون ۲۲ گور از انواعی که در بالا به آن اشاره شد به همراه چاله‌هایی فاقد تدفین انسانی که دارای گونه‌های مختلفی از اشیاء سفالی است مورد شناسایی قرار گرفت.

سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی در این گورستان باستانی، با اشاره به این که تاکنون و در مجموع سه فصل کاوش باستان‌شناختی در این محوطه‌ باستانی، ۴۸ گور مورد شناسایی قرار گرفته است افزود:  مواد فرهنگی مختلفی اعم از انواع ظروف سفالی، زیورآلات از جنس مفرغ، شیشه و سنگ، جنگ‌افزارهای مختلف و بقایای بافت پارچه، چرم و چوب از این کاوش‌ها به‌دست آمده که مطالعات تکمیلی بر روی آن‌ها می‌تواند اطلاعات ارزشمندی از وضعیت فرهنگی، مذهبی و الگوی معیشتی ساکنان باستانی حوزه‌ی جغرافیایی البرز مرکزی در دوران تاریخی در اختیار قرار دهد.

او گفت : هم‌زمان با عملیات کاوش، مطالعات میان‌رشته‌ای متفاوتی از جمله استخوان‌شناسی جسمانی، ژنتیک باستان‌شناسی، باستان انگل‌شناسی، باستان گیاه‌شناسی، جانور باستان‌شناسی و زمین‌شناسی بر روی داده‌های حاصل از این کاوش در این محوطه‌ باستانی در حال انجام بوده و نتایج اولیه‌ آن به‌زودی منتشر خواهد شد.

فصل سوم از پژوهش‌های میدانی گورستان باستانی لیارسنگ‌بن شیرچاک با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، انجام شد .

منبع: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=21496

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi