1

کاوش ‌در دشت ورامین برای شناخت وضعیت آب‌ وهوایی پیش ‌از ‌تاریخ

  • کد خبر : 33884
  • 26 آذر 1397 - 12:02
کاوش ‌در دشت ورامین برای شناخت وضعیت آب‌ وهوایی پیش ‌از ‌تاریخ

کاوش ‌در دشت ورامین برای شناخت وضعیت آب‌ وهوایی پیش ‌از ‌تاریخ در دومین فصل کاوش‌های مشترک هیئت ایران و آلمان انجام شد. این پژوهش با هدف نمونه برداری از رسوبات دشت ورامین به انجام رسید

کاوش ‌در دشت ورامین برای شناخت وضعیت آب‌ وهوایی پیش ‌از ‌تاریخ در دومین فصل کاوش‌های مشترک هیئت ایران و آلمان  انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مرتضی حصاری، سرپرست ایرانی دومین فصل کاوش در دشت ورامین گفت: شناخت آب ‌و‌ هوای باستانی ایران و تغییرات آن، برای درک بسیاری از رویدادهای مهم تاریخی این سرزمین ضروری است و بدون پژوهش ژرف در آب‌و‌هوای دوران باستان، نمی‌توان دلایل بسیاری از رویدادها را شناخت و تجزیه و تحلیل کرد.

نمونه برداری از رسوبات دشت ورامین

به گفته این باستان شناس، این پژوهش در راستای طرح پژوهشی گمانه زنی با هدف نمونه برداری از رسوبات دشت ورامین به انجام رسید و بر این اساس هیأتی متشکل از باستان‌شناسان ایرانی و با همکاری باستان‌شناسانی از دانشگاه برلین به سرپرستی راینهارد برنبک با هدف شناخت وضعیت آب ‌و هوای باستان در دوره پیش‌ از‌ تاریخ در دشت ورامین به این منطقه اعزام شدند.

او با بیان این نکته که مسأله شناخت آب ‌و هوا در این منطقه در پیش ‌از تاریخ از چالش‌ های اصلی باستان‌شناسی مرکز فلات است، ابراز امیدواری کرد که در سایه نتایج این پژوهش کاوش ‌در دشت ورامین بتوان به برخی از پرسش‌ها، پاسخ مناسب داد.

وی علت متروک شدن برخی از محوطه‌ها و نبود بعضی از دوره‌ها در دشت ورامین را از جمله تعدادی از این پرسش‌ها اعلام کرد.

حصاری این کار پژوهشی را در شمار پژوهش ‌های نوین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دانست که در آن علاوه ‌بر ارزش‌های علمی فراوان، به موضوع مطالعات نظری و میدانی نویننیز توجه جدی شده است.

او اظهار داشت: با نمونه‌برداری ‌ها، مستندنگاری و تجزیه و تحلیل یافته‌ها، اطلاعات پایه برای شناسایی اقلیم، زیست ‌محیط و ریخت ‌شناسی زمین فراهم می‌شود و با شناخت این عوامل می‌توان مسیر رودخانه‌های باستان را شناسایی و همچنین به استقرارگاه ‌های در حاشیه این رودها که معمولاً در زیر رسوبات چندمتری مدفون شده‌اند، دسترسی یافت.

وی با اشاره به همکاری های فرمانداری ورامین و دهیاری خالدآباد به گروه کاوش افزود: مجوز دومین فصل کاوش‌های مشترک هیئت ایران و آلمان در دشت ورامین توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شد.

منبع: روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=33884

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi