2

چگونه از توليد ملي حمايت كنيم ؟

  • کد خبر : 21609
  • 14 دی 1396 - 12:29
چگونه از توليد ملي حمايت كنيم ؟

چگونه از توليد ملي حمايت كنيم ؟

حمايت از توليد ملي، بخش نخست نام سال ۱۳۹۱ است. سالي كه اگر در راستاي نام‌گذاري‌اش به پيش رود، در پايان نتايج بسيار خوبي را براي ايران به دنبال خواهد داشت، اما براي تحقق اين نتيجه چه كار بايد كرد؟ اگر چه پاسخ گويي به اين سوال در حد و اندازه استراتژيست‌هاي بزرگ و اساتيد دانشگاه و مديران عالي رتبه است اما من نيز به سهم خودم و به اندازه فهمم بايد به اين سوال جواب بدهم تا بتوانم در راهي كه رهبر انقلاب مشخص كرده است، قدم بردارم. به همين خاطر پيشنهادهاي زير را براي تحقق اهداف سال حمايت از توليد ملي مطرح مي‌كنم.

1. خريد بدون قيد و شرط همه از توليدات ملي
حمايت از توليد ملي با استفاده بدون استثناي همه از اين توليدات محقق مي‌شود. اگر اداره‌اي از توليد ملي استفاده كند اما اداره ديگري شان خود را بالاتر از اين ببيند و از توليدات خارجي استفاده كند، به هدف نمي رسيم. اين توليدات از وسايل ساده مثل لوازم التحرير شروع مي شود و تا خريدهاي كلان ادامه مي يابد. به نظر من رهبري و سران قواي سه گانه بايد در اين امر پيش قدم شوند و در گام نخست خريد هر گونه كالاي غير ايراني در بيت رهبري، نهاد رياست جمهوري، مجلس شوراي اسلامي و قوه قضائيه، ممنوع شود مگر در صورت نياز اساسي. تشخيص اين نياز اساسي بايد با كميسيوني عالي در هر كدام از اين نهادها باشد كه تشكيل جلسه و تصويب گرفتن از آن به سادگي ممكن نباشد و تصميمات آن به وسيله بالاترين شخص هر يك از اين نهادها موشكافانه بررسي شود.

2. ممنوعيت خريد از كالاهاي غير اساسي يا نيمه اساسي خارجي بدون معادل داخلي
بسياري از كالاهاي غير اساسي يا نيمه اساسي خارجي كه در داخل معادلي ندارند، به راحتي قابل ساخته شدن هستند اما به علت نداشتن بازار اوليه يا جا افتادن برند خارجي، در داخل صرفه ساخت ندارند. اگر خريد اين كالاها كه بالاخره بايد جايگزين شوند، از خارج يا از نمايندگان داخلي شركت خارجي ممنوع شود و به جاي آن با تشريح نيازهاي هر دستگاه و اداره و سازمان، توليدكنندگاني كه قابليت توليد را دارند، دعوت به مشاركت شوند، بخش عمده اي از نياز به آنها مرتفع خواهد شد.

3. قطع فوري تبليغات كالاهاي خارجي از صدا و سيما
انگيزه آزمندي در صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران به قدري بالاست كه در ايامي كه يكي از برندهاي خارجي در همه رسانه هاي مطبوعاتي و آنلاين به دلايل خاصي، ممنوع از تبليغات اعلام شده است، بيشترين حجم تبليغ اين برند در صدا و سيما رخ مي‌نمايد. تبليغات خارجي فارغ از سود و ضرر صدا و سيما، بايد به سرعت از صدا و سيما تا حد ممكن محو شود. با حذف هر ثانيه تبليغ خارجي، ده ثانيه تبليغ مثبت به نفع كالاهاي داخلي ايجاد مي شود زيرا كالاي خارجي با پول بيشتر وقت تبليغات شبكه ها را مي خرد و در ثاني ذائقه مخاطب را نيز در دست مي گيرد. شايد تنها فرمان مستقيم رهبري باعث قطع اين تبليغات مضر در صدا و سيما شود.

4. رفع فيلتر سايت هاي تحقيقاتي و علمي و ابزاري و خبري خارجي
توليد داخلي به دانش محتاج است. متاسفانه علي رغم اين نكته مهم، كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه، سايت هاي علمي، تحقيقاتي و خبري خارجي -كه ابزار دست توليدكننده داخلي براي اطلاع از پيشرفت خارجي هستند- را فيلتر كرده است. سايت هايي مثل مجموعه ابزارهاي “وردپرس” يا codex.wordpress.com يا سايت هاي علمي يا سايت هاي خبري خارجي، پس از فيلترينگ بر اساس رويه فعلي كميته فيلترينگ، تنها با ميل مجدد اين كميته از فيلتر در مي آيند چرا كه بر اساس اين رويه بايد صاحب سايت در ايران حضورا احراز هويت شود! و بعد محتواي مجرمانه را پاك كند. اين رويه و عمل كميته فيلترينگ عملا توليدكننده داخلي را كه دسترسي به سايت هاي خارجي ندارد، در قفسي اين بار ساخته داخل، حبس مي كند. به نظر مي رسد اين مهم نيز تنها با دستور رهبري و تعيين كميته اي مستقل و با اعضايي عمدتا جوان و به غير از وابستگان نهادهاي فعلي در كميته فيلترينگ يا شوراي فضاي مجازي، ممكن باشد چرا كه آقايان فعلي آن چنان در رويه خود فرو رفته اند كه بيم آن مي رود با تلنگر رهبري نيز، تكان نخورند!

5. مشخص كردن توليد واقعي از مونتاژ
نبايد خودمان را گول بزنيم و توليد را با مونتاژ قطعات آماده يكي كنيم. كاري كه خودروسازان كشور انجام مي دهند. توليد واقعي بايد واقعا حمايت شود و مونتاژ در پله اي پايين‌تر قرار گيرد.

6. جراحي موسسات توليدي
بسياري از موسسات توليدي كشور عملا با هزينه بالا و نيروي انساني زياد، وبال اقتصاد كشور شده اند. بايد اين موسسات در فرايندي با خونريزي و درد، جراحي شوند. اين موسسات در پشت سپر جلوگيري از بيكاري كاركنان و كارگران پنهان شده اند كه يك بيمه بيكاري مناسب، مي تواند اين سپر را در هم بشكند. در عين حال هزينه اين بيمه كمتر از خسارتي است كه نگهداري از اين موسسات به اقتصاد كشور مي زند.

7. تشكيل انجمن هاي حمايت از مصرف‌كنندگان
انجمن هاي حمايت از مصرف‌كنندگان بايد به سرعت تشكيل شوند و با استفاده از ابزار رسانه اي و قانوني، توليدات خوب را از بد سوا و مشخص كنند. اين انجمن ها با نيروي داوطلبان به عنوان يك حركت حقوق بشري، هم وجهه خوبي براي جمهوري اسلامي خواهند داشت و هم بار دولت را در بازرسي سبك مي كنند.

منبع: iran.royablog

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=21609

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi